| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > KPiR > Koszty > Kiedy zaliczyć do kosztów zakupione materiały podstawowe

Kiedy zaliczyć do kosztów zakupione materiały podstawowe

Zgodnie z § 17 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

Zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, z zastrzeżeniem § 20 (ewidencjonowanie przy zastosowaniu kas rejestrujących) i § 30 (prowadzenie księgi przez biuro rachunkowe), jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z § 30 rozporządzenia w razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów oraz sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, lub danych wynikających z zestawienia, o którym mowa w § 20 ust. 2, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. 

Polecamy: Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Jeżeli dokonany zakup dotyczy materiałów podstawowych, otrzymana faktura powinna być wpisana do księgi niezwłocznie po otrzymaniu zakupionych towarów.

W zależności od tego kto prowadzi księgi podatkowe dniem zaksięgowania będzie dzień otrzymania towaru (gdy księgi prowadzone są z pominięciem biura rachunkowego) lub też chronologicznie w dacie otrzymania dokumentu księgowego (gdy podatnik zawarł umowę o prowadzenie księgi z biurem rachunkowym).
Jeżeli zaistnieje sytuacja, że podatnik zarówno fakturę jak i towar otrzymał jednego dnia, oznacza to że niezależnie od tego kto prowadzi księgi podatkowe zakupiony materiał podstawowy powinien zostać wpisany do księgi z tym dniem.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Turek

analityk

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »