| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > KPiR > Najczęstsze problemy > Jak księgować przychody i koszty z różnych form działalności w kpir

Jak księgować przychody i koszty z różnych form działalności w kpir

Pytanie: Podatnik prowadzi kilka działalności (trzy formy) jak powinien dokumentować zapisy w kpir ?

Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie kpir Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, są obowiązane prowadzić księgę, według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w sposób określony w rozdziale 2.

Zapis § 9 ust. 2 rozporządzenia stanowi, iż księga oraz dowody, na których podstawie są dokonywane w niej zapisy, musi znajdować się na stałe w miejscu wykonywania działalności lub miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba, a jeżeli prowadzenie księgi zostało zalecone biuru rachunkowemu - w miejscu wskazanym przez podatnika.

Polecamy: Odpowiedzialność biura rachunkowego i podatnika

W przypadku prowadzenia przedsiębiorstwa wielozakładowego księgi muszą znajdować się w każdym zakładzie. Podatnik może jednak prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba, pod warunkiem że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży.

Zatem przepisy rozporządzenia kpir dopuszczają możliwość prowadzenia kilku ksiąg podatkowych dla działalności gospodarczej prowadzonej w kilku zakładach.

Zgodnie z powołanymi przepisami nie jest konieczne prowadzenie trzech odrębnych ksiąg przychodów i rozchodów do każdej z trzech form pozarolniczej działalności gospodarczej.
W związku z tym zapisy dotyczące przychodów i kosztów winny być ujmowane zbiorczo w jednej księdze przychodów i rozchodów.

Niemniej jednak w świetle powołanego rozporządzenia kpir, który dopuszcza możliwość prowadzenia kilku ksiąg, należy uznać przedstawiony przez podatnika sposób ujmowania przychodów i kosztów w trzech księgach za prawidłowy, pod warunkiem prowadzenia tych ksiąg w sposób umożliwiający prawidłowe ustalenie dochodu z działalności gospodarczej.

Polecamy serwis: Finanse

Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U z 2003 Nr 152 poz 1475 ze zm.)

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Fiszer

Starszy Specjalista ds. Projektów HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »