| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > KPiR > Najczęstsze problemy > Jak rozliczyć w pkpir towar handlowy przekazany na potrzeby wewnętrzne firmy

Jak rozliczyć w pkpir towar handlowy przekazany na potrzeby wewnętrzne firmy

Podstawowym przeznaczeniem towarów handlowych w ramach prowadzonej działalność gospodarczej jest ich dalsza odsprzedaż. Często zdarza się jednak, że firmy część zakupionego towaru przeznaczają na potrzeby wewnętrzne.

Przykładowo jeżeli są to meble biurowe lub artykuły biurowe - na potrzeby biura, jeżeli są to produkty spożywcze - do degustacji dla klientów, artykuły chemiczne- do utrzymania czystości w firmie, lub po prostu na wystawę sklepową.

Zakupiony towar do dalszej odsprzedaży w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jest zaksięgowany w kolumnie 10 „zakup towarów i materiałów handlowych”.

Po przekazaniu go na cele wewnętrzne należy dokonać korekty w kolumnie 10 księgi przychodów i rozchodów i koszt wprowadzić do kolumny 13 „pozostałe koszty”.

Zmiana przeznaczenia towaru handlowego nie powoduje konieczności korekty VAT naliczonego przy ich zakupie.

Pan Bartosz Hałas prowadzi hurtownię ze sprzętem elektronicznym. Zakupił od producenta sprzętu komputerowego, firmy X, drukarki laserowe. Otrzymał fakturę nr 2389/2010 z dnia 4-04-2010 na 5 drukarek, na kwotę 5 x 1000,00 = 5000,00 netto Postanowił przeznaczyć jedną drukarkę dla swojej hurtowni w celów wystawiania dokumentów księgowych i magazynowych.

Zdarzenie to należy udokumentować za pomocą protokołu przekazania towaru na inne cele.

Pieczątka firmy                                                                                           dnia 5 kwietnia 2010 r.

                                                 Protokół przekazania
Hurtownia sprzętu elektronicznego przekazuje drukarkę laserową (szt. 1) zakupioną od firmy X dnia 4-04-2010 na potrzeby wewnętrzne. Przekazany towar przeznaczony będzie do wystawiania dokumentów magazynowych, księgowych i in.

                                                                                              Podpis właściciela
                                                                                                 Bartosz Hałas

Podstawą zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów będzie Dowód Wewnętrzny.

Pieczątka firmy                                                                                        dnia 5 kwietnia 2010 r.

                                    Dowód wewnętrzny nr 5/2010

Przeksięgowanie w koszty towaru: drukarka laserowa szt. 1 x 1000,00 = 1000,00.

                                                                                     podpis wystawcy dokumentu


Ewidencja w podatkowej księdze przychodów i rozchodów:

Lp.

Data zdarzenia

Nr dowodu księgowego

Nazwa kontrahenta

Opis zdarzenia gospodarczego

Zakup towarów

Pozostałe wydatki

Razem

1

2

3

4

 

6

 

10

 

13

14

1

4.04.2010

Fa 2389/2010

Firma X

Zakup towarów do dalszej odsprzedaży

5000

2

5.04.2010

DW 5/2010

pan Bartosz Chałas

Przekazanie towaru na potrzeby wewnętrzne firmy

-1000

1000

1000

4000

1000

  

Podobnie postępuje się w przypadku zniszczenia zakupionego towaru, np. z powodu pożaru, kradzieży, zalania lub zniszczenia mechanicznego. Należy udokumentować takie zdarzenie protokołem zniszczenia i na podstawie Dowodu wewnętrznego wyksięgować go z kolumny 10 i zaksięgować w koszty (kol. 13).

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Dittmajer

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »