| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > Kiedy niewypłacone wynagrodzenie ująć w kosztach podatkowych

Kiedy niewypłacone wynagrodzenie ująć w kosztach podatkowych

Niewypłacone terminowo wynagrodzenie dla pracowników rozliczysz w kosztach podatkowych w miesiącu wypłaty.

Opóźnienie wypłaty należnego pracownikowi wynagrodzenia nie odbiera pracodawcy możliwości rozliczenia jego kwoty w kosztach podatkowych. Ustawodawca nie wymienia bowiem takiego przypadku w katalogu kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodu. Podstawę opodatkowania obniży jednak nie w miesiącu, w którym wykonana była praca, a dopiero w miesiącu wypłaty.

W jakich przypadkach podatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodu


Opóźnienie nie wymaga korekt


Ważną kwestią pozostaje naliczenie zaliczki na podatek od zaległego wynagrodzenia. Naliczenia dokonać trzeba od sumy wartości wynagrodzeń zaległego i bieżącego (za miesiąc, w którym wypłacane jest zaległe). Zaliczki na ubezpieczenia społeczno-emerytalne będą naliczone normalnie, tj. od pojedynczej kwoty wynagrodzenia zaległego. W obydwu przypadkach natomiast podatnik nie będzie musiał dokonywać korekt - list płac sporządzonych za ubiegły miesiąc czy dokumentów rozliczeniowych złożonych do ZUS-u.


Lepiej trzymać się terminów


Pracodawca nie wypłacający należnych wynagrodzeń w terminie powinien mieć na uwadze, iż w takim wypadku pracownik może domagać się otrzymania odsetek z tego tytułu. Ich wysokość określa ustawa, ale mogą je podwyższać wewnętrzne regulaminy firmy. Wypłaconych odsetek z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzenia podatnik nie musi opodatkowywać. A zatem, nie powiększy o ich wartość kwoty płacy, od której odprowadzi zaliczkę na podatek dochodowy. Odsetki również, jako służące osiąganiu i zabezpieczeniu osiągania przychodu, stanowią koszty podatkowe i to w dacie ich zapłaty. Nie są bowiem wymienione w liście wydatków, które nie mogą być rozliczone podatkowo (zawartej w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Czy koszty napraw gwarancyjnych są kosztami pośrednimi

Korekta kosztów podatkowych - nowe zasady w 2013 r.


Na zasadach miesiąca wypłaty


Przy obliczaniu zaliczki na podatek oraz naliczaniu składek ZUS stosuje się zasady obowiązujące w momencie wypłaty zaległego wynagrodzenia, a nie w okresie za jaki to wynagrodzenie jest należne. A zatem, należne wynagrodzenie za pracę wykonaną w grudniu 2012 r., jeśli pracodawca wypłaca w styczniu, będzie je musiał rozliczyć na zasadach podatkowych oraz zasadach ZUS-owskich obowiązujących już w styczniu 2013 r.

Zapraszamy do odwiedzenia forum ZUS i prawo pracy

 

Katarzyna Miazek, Karolina Zawłocka

 

reklama

Polecamy artykuły

Autorzy:

Źródło:

Taxways

Zdjęcia


Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marta Chołub

Kancelaria Adwokacka Aleksandra Chołub

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »