REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować notę odsetkową w pkpir

Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) notę odsetkową za prąd, jeżeli nota nie ma daty wystawienia? Zawiera jedynie termin płatności. Czy w takim przypadku należy wystawić dowód wewnętrzny?


Nota odsetkowa w pkpir

Autopromocja


PROBLEM

Jak powinnam wpisać do pkpir notę odsetkową za prąd, jeżeli nota nie ma daty wystawienia? Zawiera jedynie termin płatności 14 czerwca 2013 r., a zapłata nastąpiła 19 czerwca br. Czy powinnam wystawić jakiś dowód wewnętrzny?


RADA

Notę odsetkową za nieterminową zapłatę za prąd powinna Pani zaewidencjonować w pkpir w dacie zapłaty, w kolumnie 13 „Pozostałe wydatki”. Do noty warto podpiąć dowód zapłaty odsetek. Nie musi Pani wystawiać żadnego dowodu wewnętrznego. Szczegóły - w uzasadnieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2015 (książka + CD)


UZASADNIENIE

Dla udzielenia odpowiedzi na zadane przez Panią pytanie kluczowe znaczenie ma art. 23 ust. 1 pkt 32 updof. Wynika z niego, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów). Oznacza to, że tylko zapłacone odsetki od nieterminowej zapłaty za prąd stanowić będą dla Pani koszt uzyskania przychodu.

PKPiR 2013 - przewodnik po zmianach

Jak dokonać w pkpir korekty kosztów

Jeżeli chodzi o dokument, na podstawie którego może Pani wpisać do pkpir zapłacone odsetki, to podstawą zapisów w księdze są oprócz faktur i rachunków także inne dowody, o których mowa w § 13 i 14 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem, oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie. Muszą one jednak zawierać co najmniej:

a) wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,

b) datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,

c) przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,

d) podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych

(§ 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir).


Sprawdź definicję dowodów księgowych w Encyklopedii księgowego na www.inforfk.pl


Nota odsetkowa podstawą wpisu w pkpir


Ani w § 13, ani w § 14 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir nie wymieniono wprost not obciążeniowych jako dowodów księgowych. Organy podatkowe potwierdzają jednak, że jeżeli nota odsetkowa zawiera ww. elementy, to może być podstawą wpisu w pkpir. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 lutego 2011 r., sygn. IBPBI/1/415-1115/10/ZK, czytamy, że:

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż noty obciążeniowe nie zostały wyszczególnione w ww. rozporządzeniu jako dowody księgowe. Co do zasady nie mogą więc one dokumentować kosztów uzyskania przychodów. Zatem podstawą wpisu przedmiotowych wydatków w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów winny być inne dokumenty, o których mowa w § 13 pkt 5 ww. rozporządzenia, jeżeli zawierają dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia. Jeżeli zatem nota obciążeniowa, o której mowa we wniosku, zawiera ww. dane, a Wnioskodawca nie jest w stanie uzyskać na udokumentowanie przedmiotowych kosztów innych dowodów (np. faktur, refaktur itp.), to nota ta może stanowić podstawę do ujęcia kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Zapraszamy na forum PIT i PKPiR

W świetle powyższego wymienione wydatki, udokumentowane notą obciążeniową, poniesione po oddaniu środka trwałego (lokalu użytkowego) do używania, z ww. zastrzeżeniem, będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, podlegające ujęciu w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, o ile poniesione zostaną w celu uzyskania przychodu z tej działalności.

A zatem przyjmując, że otrzymana przez Panią nota odsetkowa zawiera elementy, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir, to może ona stanowić samodzielnie podstawę wpisu w pkpir. Aby nie było wątpliwości, że uregulowała Pani kwotę odsetek wynikającą z takiej noty, najlepiej jest podłączyć do niej dowód zapłaty (np. wyciąg bankowy).

Czynsz z umowy najmu w pkpir


PRZYKŁAD

Pan Kowalski prowadzi działalność gospodarczą. W związku z nieterminową zapłatą faktury za prąd zakład energetyczny naliczył odsetki w kwocie 16 zł i przesłał panu Kowalskiemu notę odsetkową z 3 czerwca 2013 r. Na nocie jako termin płatności wskazano 14 czerwca 2013 r. Pan Kowalski zapłacił odsetki 19 czerwca 2013 r. na poczcie. Dowód zapłaty podłączył pod notę odsetkową.

Ewidencja podanych zdarzeń w pkpir w czerwcu 2013 r. będzie wyglądała następująco:

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Pozostałe wydatki

Razem wydatki

1

2

3

6

13

14

1)

19.06.2013

Nota odsetkowa 13/2013

Odsetki za nieterminową zapłatę

16,00 zł

16,00 zł

PODSTAWA PRAWNA

• § 12, 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 551

Justyna Michałowska

- księgowa, autorka licznych publikacji z dziedziny podatków

CZYTAJ TAKŻE

„Jak wpisać do pkpir odsetki od kredytu obrotowego” - Mk nr 10/2013, dostępny na www.mk.infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

REKLAMA