REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki towarzyszące nauce w kosztach

Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy przedsiębiorca, rozpoczynający studia, które mają związek z jego działalnością gospodarczą, ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów również wydatki towarzyszące nauce, takie jak wydatki na dojazd, zakup potrzebnych materiałów, nocleg czy wyżywienie?

Autopromocja


Związek z prowadzoną działalnością gospodarczą


Przedsiębiorca, który rozpoczyna studia zgodne z profilem swojej działalności gospodarczej może zaliczyć poniesione opłaty (czesne) w koszty uzyskania przychodu. Wydatków związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych nie ma w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów (art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), ale niezależnie od tego przedsiębiorca, który myśli o zaliczeniu ich w koszty, musi również wykazać, że dokształcanie ma ścisły związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i przyczynia się do wzrostu przychodów jego firmy (szerzej zob. artykuł z 12.09.2013 r. „Przedsiębiorca na studiach może zapłacić niższy podatek”). Odrębnie jednak należy rozpatrzeć wydatki towarzyszące rozpoczętej nauce, jak np. koszty dojazdu i noclegu w przypadku studiów, które odbywają się poza miejscem zamieszkania, a także wyżywienia czy kupowanych materiałów naukowych. Rozpatrując możliwość zaliczenia poniesionego wydatku do kosztów podatkowych najpierw należy sprawdzić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, czyli czy cel jego poniesienia łączy się z uzyskaniem przychodów, zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła. Jeżeli ten „test” wypadnie pozytywnie, konieczne jest jeszcze sprawdzenie, czy ten rodzaj wydatku nie znalazł się w katalogu wyłączeń zawartym w art. 23 ustawy o PIT. Rozpatrując więc możliwość rozliczenia w kosztach poniższych zakupów związanych z podjętymi studiami, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy kierunek studiów pozwoli na wykazanie związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jeśli tak, można przejść do rozpatrzenia sposobu rozliczenia od strony podatkowej innych wydatków towarzyszących podjętej nauce.

Odszkodowanie może być kosztem uzyskania przychodu

Sprzedaż rzeczy używanych a PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wyżywienie to wydatek osobisty przedsiębiorcy


Przedsiębiorcom przysługuje prawo uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów wartości diet za czas podróży służbowych w ramach określonego limitu, tzn. do wysokości diet przysługujących pracownikom. Kluczowe w takim zakresie jest więc ustalenie, czy wyjazd na uczelnie można zaliczyć do podróży służbowej. Organy podatkowe wskazują, że za podróż służbową należy uznać wykonywanie przez przedsiębiorcę zadań związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą poza siedzibą firmy, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Odmawiają jednak przyznania takiego charakteru wyjazdom związanym ze studiami, wskazując jednocześnie, że koszty wyżywienia ponoszone w czasie, kiedy odbywają się zajęcia, stanowią osobiste wydatki przedsiębiorcy. W efekcie takich wydatków nie można zaliczyć do kosztów, bowiem nie są one związane z wyjazdami (podróżą służbową) mającymi bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 14.02.2012 r., sygn. ITPB1/415-1193/11/AK).

Usługi doradcze w kosztach podatkowych

 


Nocleg jest firmowy


Inaczej jednak jest w przypadku wydatków poniesionych na nocleg w sytuacji, gdy zajęcia odbywają się w innym mieście niż to, w którym mieszka uczący się przedsiębiorca. W takiej sytuacji warto wziąć fakturę (rachunek) za wynajmowany pokój, gdyż pozwoli to na obniżenie podstawy opodatkowania, a w efekcie odprowadzanego podatku.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazał w interpretacji z 3.01.2013 r., sygn. ITPB1/415-1139/12/AK, że wydatki na dokształcanie oraz na noclegi z tym związane nie zostały wymienione w katalogu zawartym w art. 23 ww. ustawy, a zatem w razie spełnienia pozostałych przesłanek mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Zaznaczył jednak, że niezbędne jest ustalenie, czy taki wydatek związany jest ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i mają związek z tą działalnością, czy też wydatek ten służy tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia niezwiązanego z działalnością gospodarczą, a więc który co do zasady ma charakter osobisty. Dyrektor IS wskazał, że jeżeli związek taki istnieje, to opłaty za noclegi, choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a w konsekwencji - wpływ na powstanie lub zwiększenie, obecnie lub w przyszłości, przychodu. Wobec tego wydatki na ten cel faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów działalności gospodarczej.

Opłata za gospodarowanie odpadami w kosztach podatkowych


Dojazd i materiały też do rozliczenia


Podobnie jak w przypadku noclegów organy podatkowe przychylają się do możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych również wydatków na dojazd na uczelnię oraz zakup potrzebnych w tym celu materiałów. W tej kwestii wypowiedział się także Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja z 10.07.2009 r., ITPB1/415-356/09/AK), który stwierdził, że jeżeli ponoszone wydatki na podwyższenie kwalifikacji zawodowych: opłaty za kurs, dojazd, materiały biurowe, mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a w konsekwencji wpływ na powstanie lub zwiększenie, obecnie lub w przyszłości, przychodu, to wydatki na ten cel mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem ich należytego udokumentowania. Przy czym podkreślić należy, że posiadane przez właściciela firmy umowy, pokwitowania czy też faktury muszą być wystawione na firmę.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Odsetki za późniejszy zwrot nadpłaty podatku

VAT 2014 - jak przygotować firmę do zmian?

Katarzyna Miazek, Adam Bujalski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

REKLAMA