REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak pracodawca rozlicza wydatki zwrócone kandydatowi do pracy

Tomasz Król
prawnik - prawo sektora publicznego, prawo cywilne, gospodarcze, prawo administracyjne, podatki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca przeprowadził rekrutację pracowników w Warszawie. Kandydaci na pracowników zostali wytypowani spośród około 300 osób, które nadesłały swoje CV po publikacji ogłoszenia o pracę. Na rozmowę kwalifikacyjną i testy kwalifikacyjne (drugi etap rekrutacji) zostały zaproszone wybrane osoby. Osoby te przyjechały na kilka dni do Warszawy. Koszt noclegu opłacił pracodawca, rezerwując dla 15 osób miejsce w hotelu. Pracodawca zwrócił też koszty dojazdu na rozmowę kwalifikacyjną każdemu kandydatowi. Do pracy ostatecznie zostały przyjęte 4 osoby. Czy koszty noclegu i dojazdu do Warszawy są dla kandydatów przychodem? Czy pracodawca jako organizator rozmów kwalifikacyjnych ma pobrać zaliczkę na podatek dochodowy?

RADA

Autopromocja

Tak. Koszty noclegu pokryte przez przedsiębiorcę przeprowadzającego rekrutację i zwrot wydatków poniesionych na dojazd na rozmowę kwalifikacyjne są dla kandydatów przychodem. Ponieważ jest to tzw. przychód z innych źródeł (art. 20 ust. 1 updof), przedsiębiorca nie musi pobierać zaliczek na podatek dochodowy. Zobowiązany będzie jednak do wystawienia informacji PIT-8C. Istnieje jednak możliwość zwolnienia kandydatów z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) updof. Możliwość skorzystania ze zwolnienia zależy od zachowania w trakcie procesu rekrutacyjnego wymogów wynikających z tego przepisu.

UZASADNIENIE

Bez przeprowadzenia optymalizacji podatkowej polegającej na dostosowaniu przebiegu rekrutacji kandydatów na pracowników do wymogów przepisu regulującego zwolnienie podatkowe kandydaci będą zmuszeni do rozliczenia się z fiskusem. Obowiązek taki wynika z art. 11 ust. 1 updof. Przepis ten stanowi, że przychodami (z wyjątkami niemającymi znaczenia w tym przypadku), są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z tego przepisu wynika, iż każde przysporzenie dla osoby fizycznej stanowi jej przychód, o ile nie zostanie wprost wyłączone z przychodów. Jest też możliwa sytuacja, gdy świadczenie jest co prawda uznane za przychód, ale jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Zatem zwrot kosztów przejazdu oraz zwrot lub pokrycie kosztów noclegu stanowią dla osoby fizycznej otrzymującej te świadczenia przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 updof.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

U osób fizycznych każde przysporzenie na ich rzecz, również mające charakter niematerialny, jest przychodem, o ile nie zostało z przychodów wyłączone na mocy wyraźnej dyspozycji ustawodawcy. Przysporzenie będące przychodem nie zawsze podlega opodatkowaniu. Może się bowiem mieścić w katalogu zwolnień wymienionych w ustawie.

Są dwie możliwe formy otrzymania tego przychodu. Pierwsza polega na zwrocie wydatków poniesionych przez kandydata na pracownika (w pytaniu zwrot poniesionych przez kandydatów wydatków na dojazd do Warszawy). Druga forma to pokrycie przez organizatora procesu rekrutacyjnego wydatków, jakie kandydat musiałby ponieść po przyjeździe (w pytaniu takim wydatkiem są koszty noclegu mające charakter świadczenia w naturze). Jego wartość odpowiada kwocie zapłaconej np. za nocleg, z którego skorzystał kandydat na pracownika. Ponieważ w momencie otrzymania tak określonych przychodów kandydatów z organizatorem procesu rekrutacji nie łączyła umowa o pracę, to są one kwalifikowane jako przychody z innych źródeł (art. 20 ust. 1 updof). Oznacza to, że organizator rekrutacji nie ma obowiązku pobrać zaliczki na podatek dochodowy od tych przychodów kandydatów, ale ma obowiązek wystawienia PIT-8C (dla osób mających miejsce zamieszkania w Polsce). Uczestnicy rekrutacji mają zaś obowiązek wykazać ten przychód do opodatkowania w zeznaniu rocznym.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

W przypadku wypłaty należności kwalifikowanych do przychodów z innych źródeł przedsiębiorca nie pobiera zaliczek i jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C.

W praktyce nie można przeprowadzić procesu rekrutacyjnego wymagającego zaproszenia na kilka dni kandydatów do miasta wybranego przez oferującego pracę bez dokonania zwrotu kandydatom kosztów dojazdu i pobytu. Konieczność poniesienia takich wydatków jest jednak istotna przy dokonywaniu oceny zasadności uznania go za koszt uzyskania przychodu pracodawcy. Nie ma natomiast znaczenia dla oceny, czy zwrot kosztów uczestnictwa w procesie rekrutacji jest przychodem, czy też nie dla kandydatów na pracowników. Organy podatkowe podkreślają konieczność rozróżniania analizy celowości poniesienia wydatku w odniesieniu do kosztów w odróżnieniu do przychodów (np. pismo z 19 czerwca 2007 r. Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nr 1472/DPC/415-69/07/PK).

Konieczność zapłaty przez kandydata na pracownika podatku dochodowego, o której dowiaduje się on od potencjalnego pracodawcy, może nadszarpnąć dobry wizerunek firmy. Jest to podobna sytuacja do tej, w której okazuje się, że zwycięzca konkursu lub promocji mającej popularyzować wprowadzenie nowego towaru lub marki musi zapłacić podatek dochodowy. Okazuje się jednak, że istnieje sposób uniknięcia obciążenia kandydatów podatkiem dochodowym. Możliwość taką daje art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) updof. Przepis ten zwalnia osoby niebędące pracownikami z opodatkowania diet i innych należności za czas podróży z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju. Wysokość zwolnienia jest limitowana. Wysokość limitów w przypadku podróży służbowych na terenie kraju określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. Rozporządzenie to określa wysokość oraz warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej odbywanej na obszarze kraju.

Jest kilka warunków, które trzeba spełnić, by móc skorzystać ze zwolnienia przewidzianego przez art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) updof. Określa je art. 21 ust. 13 updof. Otrzymane przez kandydatów świadczenia nie będą podlegać opodatkowaniu, jeżeli nie zostały one zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

Pracodawca przeprowadził rekrutację pracowników w Warszawie. Zostało zaproszonych 15 osób. Osoby te przyjechały do Warszawy. Koszt noclegu opłacił pracodawca, rezerwując dla nich miejsce w hotelu. Pracodawca zwrócił też koszty dojazdu na rozmowę kwalifikacyjną każdej z 15 osób (w ogłoszeniach o pracę pracodawca zadeklarował zaproszonym kandydatom pokrycie kosztów dojazdu pociągiem). Ponieważ wypełnione zostały wymogi określone w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) updof, przychód ten jest zwolniony z opodatkowania. Kandydaci nie muszą go zatem wykazywać w zeznaniu rocznym.

Zaprezentowane rozwiązanie jest akceptowane przez organy podatkowe. Taką możliwość potwierdził w powołanym powyżej piśmie z 19 czerwca 2007 r. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. Naczelnik oceniał następujący stan faktyczny. Spółka zorganizowała nabór kandydatów na pracowników. W jego ramach zaprosiła kandydatów na dni próbne w sklepach znajdujących się w Warszawie. Kandydatom mieszkającym poza Warszawą zwróciła koszty przejazdu do stolicy i z powrotem, jak również pokryła lub zwróciła koszty noclegów. Spółka sądziła, że zwrot kosztów podróży i noclegów dla osób zaproszonych na dni próbne nie stanowił dla tych osób przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 updof. Organ podatkowy nie zgodził się z taką interpretacją przepisów, argumentując, że kandydatów na pracowników w dacie otrzymania zwrotu kosztów rekrutacji nie łączył ze spółką żaden stosunek prawny. Dlatego przychody te jego zdaniem należy uznać za przychody z tzw. innych źródeł o których mowa w art. 20 ust. 1 updof. Organ podatkowy, zajmując takie stanowisko, wskazał jednocześnie, pod jakimi warunkami przychodu tego nie trzeba będzie opodatkowywać jako przychodu z innych źródeł. W piśmie tym czytamy, że:

Reasumując, w przedmiotowym stanie faktycznym błędne jest stanowisko Spółki, iż nie powstanie przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 updof. Na spółce ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C. Spółka nie miała takiego obowiązku wyłącznie w przypadku, gdy posiadała udokumentowaną wiedzę, że spełnione zostały przesłanki skorzystania ze zwolnienia przychodów zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b.

• art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b), art. 21 ust. 13 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 793

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA