REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy korzystają ze zwolnienia paczki przekazywane pracownikom z okazji świąt

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z okazji nadchodzących świąt Bożego Narodzenia planujemy przygotowanie paczek dla niektórych naszych pracowników. W zależności od ich sytuacji materialnej zróżnicujemy wartość podarowanych paczek, tj. 100 zł, 300 zł i 400 zł. Paczki zostaną sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Czy powinniśmy z tego tytułu odprowadzić podatek? A może byłoby lepiej, gdybyśmy przekazali pracownikom bony towarowe?

RADA

Autopromocja

Przekazywane przez Państwa z okazji świąt paczki, których wartość nie przekracza 380 zł, sfinansowane ze środków ZFŚS, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Jeżeli wartość paczki przekroczy 380 zł, opodatkowaniu będzie podlegała nadwyżka ponad tę kwotę. Nie jest korzystna podatkowo zamiana paczek na bony towarowe, które niezależnie od swojej wartości zawsze podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 updof jest stosunek pracy.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wynagrodzenia zasadnicze,

• wynagrodzenia za godziny nadliczbowe,

• różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop,

• wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona,

• świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 updof).

Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają nie tylko wynagrodzenie za pracę, ale również inne świadczenia otrzymywane przez pracownika od pracodawcy.

Taka sytuacja ma miejsce w Państwa pytaniu. Wynika z niej, że z okazji zbliżających się świąt zamierzają Państwo przekazać niektórym pracownikom paczki (czyli świadczenia rzeczowe), które będą finansowane ze środków ZFŚS. Wartość przekazanych paczek będzie uzależniona od sytuacji materialnej pracownika i wyniesie odpowiednio 100, 300 i 400 zł.

Co do zasady wartość przekazanych przez Państwa świadczeń rzeczowych powinna podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 12 updof. W odniesieniu do tego typu świadczeń przewidziano jednak pewien wyjątek. W art. 21 ust. 1 pkt 67 updof zwolniono z opodatkowania:

wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Z zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika, że zwolnieniu z opodatkowania podlegają jedynie świadczenia rzeczowe dla pracownika, sfinansowane w całości z ZFŚS. Ustawodawca bardzo wyraźnie podkreślił, że rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

W Państwa przypadku pierwszy z warunków uprawniających do korzystania z omawianego zwolnienia jest spełniony. Przekazywane pracownikom paczki z całą pewnością są świadczeniami rzeczowymi.

Z pytania wynika, że rozważają Państwo możliwość przekazania pracownikom zamiast paczek bonów towarowych. Działania tego nie można uznać za korzystne podatkowo. Jak wspomniano bowiem wcześniej, ze zwolnienia wykluczono bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile z 16 lutego 2007 r. nr DD/415-52/06 czytamy, że:

Wobec powyższego otrzymane przez pracowników szkoły bony towarowe podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co wynika z wyżej przytoczonych przepisów.

Poruszając tę kwestię, należy również wspomnieć o pewnej bardzo często stosowanej przez pracodawców praktyce, która z podatkowego punktu widzenia nie jest korzystna. Polega ona na zwrocie pracownikom poniesionych przez nich kosztów zakupów towarów dokonywanych przez nich samodzielnie na rachunek pracodawcy. Działania takie mają umożliwić pracownikom otrzymanie w paczce takiego towaru, jakiego rzeczywiście sobie życzą. Niestety w takich przypadkach nie mamy do czynienia z przekazaniem pracownikowi świadczenia rzeczowego, ale ze zwrotem przez pracodawcę poniesionych wydatków, czyli de facto ze świadczeniem pieniężnym, które nie będzie mogło korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 12 kwietnia 2007 r. nr PF- -I/4180-0006/07/TE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdził, że:

Świadczeniem „rzeczowym” jest bowiem takie świadczenie, które ma charakter materialny. Zatem refundacja, ze środków wyżej wymienionego funduszu (ZFŚS - przyp. redakcji), wydatków poniesionych przez pracownika na zakup towarów jest świadczeniem pieniężnym pracodawcy (a nie rzeczowym), które nie podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż zakupiony towar został udokumentowany fakturą VAT wystawioną na zakład pracy, a wydatkowana przez pracownika kwota została mu zwrócona po przedstawieniu faktury zakupu.

Drugim z warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof jest finansowanie przekazywanych świadczeń rzeczowych z ZFŚS lub funduszu związków zawodowych. I ten warunek jest przez Państwa spełniony, bowiem z pytania wynika, że przekazywane paczki będą finansowane właśnie z ZFŚS.

Trzeci i ostatni z warunków określonych w omawianym zwolnieniu dotyczy wartości otrzymanego przez pracownika świadczenia. Wynosi on 380 zł. Z pytania wynika, że wartość przekazywanych paczek będzie różna i będzie wynosiła 100, 300 i 400 zł. W związku z tym dwa pierwsze rodzaje paczek, o wartości 100 i 300 zł, będą korzystały ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 updof, zaś pozostałe paczki, o wartości 400 zł, będą podlegały opodatkowaniu ponad kwotę limitu uprawniającego do zwolnienia, czyli 380 zł. Oznacza to, że jeżeli wartość paczki będzie wynosiła 400 zł, to opodatkowaniu będzie podlegała kwota 20 zł (400 zł - 380 zł). Bez znaczenia dla konieczności opodatkowania paczek o wartości przekraczającej 380 zł pozostaje fakt, że będą one w całości finansowane ze środków ZFŚS.

Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe. W piśmie z 15 kwietnia 2004 r. nr PUS.I/423/33/2004 Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego stwierdził, że:

Tak więc w sytuacji gdy łączna wartość świadczeń rzeczowych otrzymanych przez pracownika (z wyjątkiem bonów, talonów i innych znaków, uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi), a finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w roku podatkowym przekroczy kwotę 380,00 zł - nadwyżkę płatnik winien opodatkować zgodnie z art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, przekazywane przez Państwa z okazji świąt paczki, których wartość nie przekracza 380 zł, sfinansowane ze środków ZFŚS, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust.1 pkt 67 updof. Jeżeli wartość paczki przekroczy 380 zł, opodatkowaniu będzie podlegała nadwyżka ponad tę kwotę. Nie jest korzystna podatkowo zamiana paczek na bony towarowe, które niezależnie od swojej wartości zawsze podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

• art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1378

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowelizacja ustawy o rachunkowości podpisana. Zmiany dotyczą głównie dużych firm

    Duże firmy będą miały obowiązek firmy obowiązku ujawniania informacji o zapłaconym podatku dochodowym oraz innych informacji w podziale na poszczególne kraje.

    Księgowy nie uwzględnił w rozliczeniach prawie 190 faktur na samochody, czyli dlaczego warto mieć wysokie OC

    Jakie ubezpieczenia OC najczęściej wybierają księgowi i księgowe? Co w ramach polisy przejmuje ubezpieczyciel? Jakie pomyłki bywają najbardziej kosztowne? 

    Fundacja rodzinna nie dla spółki cywilnej

    Fundacja rodzinna może przystępować jedynie do spółek prawa handlowego, które są podatnikami CIT. Natomiast spółka cywilna jest podatnikiem PIT, a nie CIT, a więc nie spełnia wskazanego kryterium. W konsekwencji nie może zostać uznana jako podmiot o podobnym charakterze do spółek prawa handlowego.

    Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR. Jakie argumenty można podnieść przed sądem?

    Niezadowoleni kredytobiorcy coraz częściej kwestionują umowy oparte o wskaźnik referencyjny WIBOR. Okazuje się, że argumentów w oparciu o które można kwestionować WIBOR w umowach kredytowych jest całkiem sporo.  

    Zmiany w zamówieniach publicznych - wprowadzenie certyfikacji wykonawców od 2025 roku. Na początku certyfikacja obejmie wyłącznie zamówienia na roboty budowlane

    Certyfikacja wykonawców w systemie zamówień publicznych, która wejdzie w życie od 2025 roku, ma zapewniać wykonawcom możliwość uzyskania certyfikatu potwierdzającego, że wobec danego wykonawcy nie zachodzą objęte zakresem certyfikacji podstawy wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia, lub że posiada on zdolności i zasoby (np. określone doświadczenie, wykwalifikowaną kadrę) na poziomie wskazanym w certyfikacie, które będzie wykorzystywał do potwierdzania spełniania warunków udziału w postępowaniu.

    Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 131,4 mld zł. MF podało dane za I kwartał 2024 roku

    Dochody podatkowe budżetu państwa w I kwartale 2024 roku wyniosły 131,4 mld zł i były wyższe w stosunku do wykonania z ubiegłego roku o około 22,2 mld zł (tj. 20,3%) - informuje Ministerstwo Finansów.

    Rodzice tracą prawo do ulgi na dziecko po podwyżkach. Ich pensje przebijają limit dochodów z … 2013 r.

    PIT za 2023 rok: Rodzice po podwyżkach zarabiają za dużo. I wypadają z ulgi na dziecko.  

    Jaka inflacja w Polsce w 2024 roku? W marcu najniższa, w grudniu najwyższa. Średnio ok. 3,5 proc. Stopy procentowe spadną najwcześniej w listopadzie [prognozy ekonomistów]

    Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2024 r. wzrosły rdr o 2,0 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,2 proc. - podał 15 kwietnia Główny Urząd Statystyczny. Niestety w kolejnych miesiącach nastąpi szybszy wzrost cen żywności i paliw - prognozują ekonomiści. Na koniec roku inflacja ma osiągąć ok. 4,5-4,8 proc. rdr. A średnio w 2024 roku ok. 3,5% rdr.

    Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?

    Prawidłowe rozliczenie kierowców z dobrze prowadzonymi kadrami zapewniają nie tylko optymalizację kosztów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo firmy transportowej. Tutaj nie ma równania z jedną niewiadomą. A kontrole ITD i PIP potwierdzają, że pomiędzy kadrami i rozliczeniami kierowców musi istnieć sprzężenie zwrotne.

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług – z wyjątkiem transportu.

    REKLAMA