| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > Rozliczanie samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne

Rozliczanie samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne

Od 1 stycznia 2015 roku, a więc niemal już cztery miesiące, obowiązują regulacje w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia z tytułu samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne. Bezpośrednim zamiarem ustawodawcy było ułatwienie procesu rozliczania tej formy nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników, choć w rzeczywistości – można by rzec – że celem było po prostu ujawnianie przychodów pracownika, a więc ich opodatkowanie.

Uwaga! Błędne byłoby ustalenie wartości przychodu proporcjonalnie do ilości dni korzystania z auta w stosunku do ilości dni w danym okresie, tzn. określenie przychodu pracownika w postaci:

  • pracownik A:

  • pracownik B:

Świadczenie częściowo odpłatne

Często zdarza się w firmach tak, że pracownik, chcąc skorzystać z samochodu służbowego, jest obciążany przez pracodawcę jakąś kwotą, np. w spółce X regulamin wewnętrzny zakłada, że pracownik ma prawo skorzystać z samochodu firmowego prywatnie, jednakże wartość tego świadczenia wynosi 10 zł za każde przejechane przez pracownika 10 km.

W takim przypadku mówimy o świadczeniu częściowo płatnym. Wówczas przychodem pracownika jest różnica między wartością świadczenia określoną w ustawie a odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

Jak rozliczać przekazanie zleceniobiorcy samochodu służbowego do celów prywatnych?

Przykład: Pracownik pracujący w spółce X wykorzystywał samochód służbowy o pojemności silnika 1,9 na cele prywatne w miesiącu kwietniu przez okres 5 dni. W tym czasie przejechał odległość 50 km, za co pracodawca obciążył go kwotą 50 zł.

Oznacza to, że pracownik uzyskał przychód z częściowo odpłatnego świadczenia w wysokości 17 zł:

Ustawowe określenie wartości świadczenia w postaci korzystania z samochodów służbowego w celach prywatnych z pewnością doprowadzi do zniwelowania problemów z ustalaniem samej wartości przychodu, co z pewnością przyczyni się do ujawniania go w ogóle (przed 1 stycznia 2015 organy podatkowe często kwestionowały metody wyceny świadczenia przez podatników). Jednakże mimo iż zmiany obowiązują już niemal cztery miesiące, wciąż pozostawiają wiele wątpliwości.

Co ze zużyciem paliwa?

Nowe regulacje mówią o ustaleniu wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników w postaci wykorzystywania samochodów służbowych na cele prywatne. Ale świadczenie to ma charakter usługowy, a jak wiemy, korzystając z samochodu, konieczne jest jego uprzednie zatankowanie.

Nie ma problemu w przypadku, w którym pracownik korzysta z samochodu firmowego, który przed użyciem musi zatankować albo w którym koszty zużycia paliwa obciążają bezpośrednio pracownika. Rzeczywiste zużycie paliwa jest trudne do określenia, ale orientacyjne – już nie tak bardzo, ponieważ z zasady większość samochodów ma wbudowane liczniki średniego zużycia paliwa.

Jednak koszt paliwa, który został przerzucony na pracownika, nie powinien stanowić kosztów uzyskania przychodów! Konieczne jest zatem prowadzenie dodatkowej ewidencji, z której będzie wynikało, jaka część kosztów zużycia paliwa została ostatecznie poniesiona przez pracownika.

Można z tej sytuacji wybrnąć również w inny sposób: pracownik po przebyciu drogi ma obowiązek zatankowania samochodu w ilości zużytego przez niego paliwa na cele prywatne.

A co, jeśli pracownik nie ponosi kosztów paliwa? Czy wówczas można mówić o dwóch rodzajach świadczenia nieodpłatnego – jedno z tytułu użycia samochodu, a drugie – z tytułu zużycia paliwa?

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Kaźmierczak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie cywilnego postępowania sądowego i egzekucyjnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »