| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > Czy przychód z objęcia udziałów w zamian za aport własności intelektualnej jest opodatkowany

Czy przychód z objęcia udziałów w zamian za aport własności intelektualnej jest opodatkowany

Opracowałem innowacyjne rozwiązanie techniczne, które opatentowałem. Niedawno otrzymałem propozycję wniesienia aportem mojego patentu do spółki z o.o. w zamian za objęcie w niej udziałów. Spółka wdroży rozwiązanie techniczne objęte patentem do zastosowań komercyjnych. Czy na dzień wniesienia patentu aportem do spółki powstanie u mnie przychód, od którego będę musiał zapłacić podatek dochodowy?

Drugi natomiast określa, że ilekroć w ustawie jest mowa o „podmiocie komercjalizującym" - oznacza to twórcę uprawnionego do praw lub wartości wymienionych w pkt 34 lit. a-c), a także zawarcia umowy licencyjnej, o której mowa w pkt 34 lit. d), jeżeli wnosi do spółki kapitałowej komercjalizowaną własność intelektualną.

Jeśli zatem nie wystąpią żadne wskazane wyżej w przepisach okoliczności obligujące do zapłaty podatku w momencie ich wystąpienia, to zapłaci Pan podatek z tytułu objęcia udziałów w zamian za aport w postaci patentu na rozwiązanie techniczne dopiero wtedy, gdy upłynie 5 lat od dnia objęcia przez Pana w ten sposób udziałów (akcji).

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 5a pkt 34 i 35, art. 17 ust. 1a pkt 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1863)
  • art. 2 pkt 1 lit. c) i pkt 7 lit. b) tiret trzecie ustawy z 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 1328)

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »