REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do jakich preferencji podatkowych uprawnia wychowywanie dziecka w konkubinacie

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy osoba żyjąca w konkubinacie i wychowująca 6-miesięczne dziecko może być traktowana jako osoba samotnie wychowująca dziecko? Czy może skorzystać ze wspólnego rozliczenia z dzieckiem, a ojciec dziecka - z ulgi na wychowanie dziecka?

rada

Autopromocja

Tak. Matka małoletniego dziecka niepozostająca w związku małżeńskim może rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Z kolei prawo do ulgi na wychowywanie dzieci nie zostało uzależnione od pozostawania rodziców w związku małżeńskim, tylko od wychowywania w roku podatkowym własnego bądź przysposobionego dziecka. Dlatego nie ma przeszkód, aby z tej ulgi skorzystał ojciec dziecka, jeśli je wychowywał.

uzasadnienie

Jedną z niewielu preferencji funkcjonujących w polskim systemie podatkowym jest przewidziana dla osób samotnie wychowujących dziecko możliwość wspólnego rozliczenia się razem z dzieckiem. Definicję osoby samotnie wychowującej dziecko zawiera art. 6 ust. 5 updof. Osobą samotnie wychowującą dziecko jest jedno z rodziców albo opiekun prawny, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem bądź osobą rozwiedzioną albo pozostającą w sądownie orzeczonej separacji. Jest nią również osoba pozostająca w związku małżeńskim, jeśli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich bądź odbywa karę pozbawienia wolności. Zatem osoba, która nie zawarła związku małżeńskiego, wychowująca małoletnie dziecko może się z nim wspólnie rozliczyć na preferencyjnych zasadach.

Z pytania wynika, że taka właśnie sytuacja ma miejsce w Pani przypadku. Nie zawarła Pani związku małżeńskiego z ojcem dziecka, pozostaje z nim jedynie w związku nieformalnym. Biorąc pod uwagę definicję ustawową, nie ma przeszkód, aby za 2007 r. rozliczyła się Pani jako matka samotnie wychowująca dziecko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Osoba pozostająca w związku nieformalnym (tzw. konkubinacie), będąca rodzicem dziecka z takiego związku, ma prawo rozliczyć się na preferencyjnych zasadach jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

Należy podkreślić, że uprawnienie takie przysługuje tylko jednemu z rodziców. Warunkiem takiego rozliczenia nie jest jednak samotne wychowywanie dziecka przez cały rok podatkowy. W tym przypadku wystarczy, aby takie wychowywanie trwało jedynie przez część roku - w przeciwieństwie do małżonków, którym uzależniono prawo do wspólnego rozliczenia nie tylko od trwania małżeństwa przez cały rok podatkowy (wyjąwszy szczególny przypadek wdowców i wdów), ale też istnienia pomiędzy nimi przez cały rok wspólności majątkowej. Ten ostatni warunek został wprowadzony do ustawy od 2007 r.

Wbrew stanowisku prezentowanemu przez większość organów podatkowych takiej przeszkody nie stanowi również wspólne zamieszkiwanie matki wychowującej dziecko wraz z jego ojcem. W związku z tym, że ustawodawca jasno zdefiniował pojęcie osoby samotnie wychowującej dziecko w przepisach updof, niedopuszczalne jest uzależnianie prawa takich osób do preferencyjnego rozliczenia się od dodatkowych warunków niezapisanych w ustawie.

Jednoznacznie wyraził to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 18 września 2007 r. (sygn. III SA/Wa 1133/07). Sąd stwierdził, że ustawodawca zdefiniował w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie osoby samotnie wychowującej dzieci. Zgodnie z tą definicją, taką osobą jest jedno z rodziców albo opiekun prawny, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację. Jak podkreślono w uzasadnieniu wyroku, definicja ta nie odwołuje się w żadnym zakresie do tego, gdzie drugi rodzic mieszka, ani też do tego, czy tylko jedno z rodziców ma władzę rodzicielską (wyjątek stanowią małżeństwa). Zatem w przypadku pozostawania w związku nieformalnym (tzw. konkubinacie) istotne jest jedynie, czy podatnik jest jedną z osób wymienionych w art. 6 ust. 5 updof, czyli przepisie definiującym osobę samotnie wychowującą dziecko.

Sąd uznał za niedopuszczalne posługiwanie się przez organy podatkowe inną niż ustawowa definicją pojęcia „osoba samotnie wychowująca dziecko” bądź interpretowanie go w taki sposób, aby wywieść dodatkowe warunki, które muszą być przez podatnika spełnione dla skorzystania z preferencyjnego sposobu rozliczenia. Tym samym zakwestionowanie przez organy podatkowe prawa do preferencyjnego rozliczenia z dzieckiem z powodu wspólnego zamieszkiwania z jego matką było bezzasadne i pozbawione podstaw prawnych.

Jeśli chodzi o prawo do skorzystania z ulgi na wychowywanie dzieci (tzw. ulgi prorodzinnej), to należy podkreślić, że nie zostało ono w żadnym razie uzależnione od pozostawania rodziców bądź opiekunów prawnych dziecka w związku małżeńskim. Jedynym warunkiem, jaki postawił ustawodawca osobom chcącym skorzystać z tej ulgi, jest wychowywanie dziecka własnego bądź przysposobionego. Z okoliczności przedstawionych w pytaniu wynika, że warunek ten został w Państwa przypadku spełniony.

Ponieważ sposób korzystania z ulgi (tzn. warunki jej podziału) został określony w ustawie tylko w odniesieniu do rodziców rozwiedzionych bądź pozostających w orzeczonej sądownie separacji, w opisanej w pytaniu sytuacji mogą się Państwo podzielić tą ulgą w dowolny sposób. Nie ma zatem przeszkód, aby z ulgi tej skorzystał w całości tylko jeden z rodziców, tj. w Państwa przypadku - ojciec dziecka.

• art. 6 ust. 5, art. 27f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    REKLAMA