REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NIP czy PESEL w PIT-11 – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów - PIT 2011

NIP, PESEL, identyfikator podatkowy 2011 / 2012
NIP, PESEL, identyfikator podatkowy 2011 / 2012

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wyjaśnia wątpliwości dotyczące nowych zasad ewidencji podatników. Co wpisać w PIT-11, jaki identyfikator dla cudzoziemca i inne kwestie. Nie będzie na razie kar w przypadku błędów.

Co wpisać w PIT-11?

Zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników  płatnicy i inkasenci podatków i niepodatkowych należności budżetowych są obowiązani żądać od podatników podania identyfikatora podatkowego i podawać go organom podatkowym na dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru są obowiązane organy podatkowe lub celne.

Autopromocja

Jednocześnie, zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy, w sprawach dotyczących zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych podatnicy mają obowiązek podawać identyfikator podatkowy na żądanie płatników oraz inkasentów podatków i niepodatkowych należności budżetowych.

Z powyższych przepisów wynika, iż podatnicy powinni poinformować płatnika podatku (pracodawcę) o swoim identyfikatorze podatkowym, natomiast płatnik podatku w informacji PIT-11 powinien wykazać wskazany przez podatnika identyfikator podatkowy.

Od 1 września 2011 r., zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, istnieją dwa identyfikatory podatkowe, tj.:

numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, tj. przypadku:

a. osób fizycznych objętych rejestrem PESEL prowadzących działalność gospodarczą,

b. osób fizycznych objętych rejestrem PESEL będących podatnikami podatku od towarów i usług,

c. osób fizycznych nieobjętych rejestrem PESEL, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami,

d. płatników podatków,

e. płatników składek na ubezpieczenia społeczne,

f. płatników składek na ubezpieczenie zdrowotne,

g. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami.

Tym samym jeżeli osoba fizyczna objęta rejestrem PESEL spełnia którykolwiek z warunków (litery a-f) to jako identyfikator podatkowy powinna podawać NIP. Natomiast, jeżeli żadnego z wyżej wymienionych warunków nie spełnia, to jako identyfikator podatkowy powinna podać swój numer PESEL.

Jak wypełnić PIT-11?

Pracownik nie poinformował pracodawcy, że dodatkowo prowadzi działalność gospodarczą i posługuje się NIP. Jak powinien zachować się pracodawca, a jak pracownik?

Mając na uwadze powyższe regulacje prawne, jak również praktyczne względy, w tym brak skutecznej możliwości weryfikacji przez płatnika aktualności identyfikatora podatkowego osoby, wobec której płatnik ma obowiązek wystawić informację PIT‑11 należy przyjąć, że płatnik może żądać podania przez podatnika identyfikatora podatkowego. Jednocześnie płatnik nie może badać statusu podatkowo-płatniczego pracowników.

Jeżeli podatnik nie poinformuje płatnika (pracodawcy), o tym, że jego właściwymi identyfikatorem podatkowym jest NIP, to płatnik (pracodawca) w informacji PIT-11 powinien podać numer PESEL jako identyfikator podatkowy pracownika.

Ważnym jest, aby płatnik (pracodawca) wskazał któryś z ww. identyfikatorów podatkowych w celu zapewnienia jednoznacznej identyfikacji podatnika przez organ podatkowy

Przepisy ustawy Kodeks karny skarbowy nie przewidują sankcji karnych za podanie przez płatnika identyfikatora podatkowego podatnika, który jest niezgodny ze stanem rzeczywistym (tj. numeru PESEL zamiast NIP lub NIP zamiast numeru PESEL). Nie przewidują również sankcji karnych dla podatnika za nie poinformowanie płatnika o obowiązującym identyfikatorze podatkowym (tj. NIP /numer PESEL).

Resort finansów obiecał, że do urzędów skarbowych trafią wytyczne, aby nie nakładać kar na płatników za błędnie podany identyfikator w PIT-11, a także w sytuacji, gdy płatnik wypełni PIT-11 na druku ubiegłorocznym. Czy takie pismo zostało już wysłane i co dokładnie z niego wynika?

Tak, takie zalecenia zostały przesłane do wszystkich Dyrektorów Izb Skarbowych i Naczelników Urzędów Skarbowych. Ministerstwo Finansów zaleciło racjonalne podejście do podatników i płatników 
w kontekście stosowania i wdrażania zmian zasad identyfikacji podatkowej i aktualizacji przez nich danych ewidencyjnych, w tym również:

- nie wzywania płatników w przypadku podania przez nich w informacji PIT-11 nieaktualnego identyfikatora podatkowego podatnika (pracownika), pod warunkiem, iż dane podane przez płatnika umożliwiają identyfikację tego podatnika,

- uznania za prawidłowe zastosowanych wzorów for mularzy PIT‑11, jeżeli są one składane na nieobowiązujących drukach, a ich jedyną wadą miałyby być kwestie z zakresu zastosowanego identyfikatora podatkowego podatnika, dla którego wystawiono PIT‑11.

Druki PIT 2011 / 2012

Jaki identyfikator podatkowy w zeznaniu ma wpisać cudzoziemiec, który pracował w Polsce i musi te dochody rozliczyć w polskim urzędzie skarbowym?

Właściwym identyfikatorem podatkowym dla osoby fizycznej, która nie jest objęta rejestrem PESEL, a na podstawie odrębnych ustaw posiada status podatnika, jest NIP.

Czy podatnik, poza zatrudnieniem na etacie prowadzi firmę opodatkowaną karta podatkowa, powinien powiadomić pracodawcę, że jego identyfikatorem podatkowym jest NIP?

Tak, jeżeli płatnik (pracodawca) zwróci się do tego  pracownika o podanie jego identyfikatora podatkowego, to powinien on (pracownik), zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 6 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, wskazać płatnikowi (pracodawcy), że jego identyfikatorem jest NIP.

Źródło: Izba Skarbowa w Szczecinie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA