REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odzyskać podatek dochodowy z Niemiec?

Jak odzyskać podatek dochodowy z Niemiec?
Jak odzyskać podatek dochodowy z Niemiec?

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli pracowaliśmy lub planujemy pracować legalnie w Niemczech, powinniśmy zapoznać się z procedurą związaną ze zwrotem nadpłaconego tam podatku. Możemy próbować odzyskać pieniądze samodzielnie lub zwrócić się o pomoc do profesjonalnej firmy, zajmującej się zwrotem podatku nadpłaconego w niemieckim urzędzie skarbowym. Z obserwacji Euro-Tax.pl wynika, że na jednego polskiego emigranta pracującego w Niemczech w ciągu trzech miesięcy przypada przeciętnie 900 euro nadpłaconego podatku, który można odzyskać.

Zgromadzenie dokumentów potwierdzających wysokość zaliczek

Dokumentami potwierdzającymi wysokość zaliczek pobranych na podatek w Niemczech są: zaświadczenie podatkowe – Lohnsteuerbescheinigung i karta podatkowa – Lohnsteuerkarte.

Autopromocja

Oba zaświadczają całkowite zarobki uzyskane w trakcie roku podatkowego. Lohnsteuerbescheinigung zawiera jednak tylko zarobki uzyskane u jednego pracodawcy i jeżeli wciągu roku istniało kilka stosunków pracy, to powinny istnieć osobne zaświadczenie od każdego z nich.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Za to na Lohnsteuerkarte mogą być dopisywane zarobki uzyskane w kolejnych firmach. Trzeba jednak zaznaczyć, że już od kilku lat karty podatkowe wychodzą z użycia, ze względu na wprowadzenie systemu elektronicznego przekazywania danych o zarobkach do urzędu skarbowego i brak karty podatkowej to dziś już raczej reguła niż wyjątek.

W sytuacji gdy nie posiada się karty podatkowej czy zaświadczenia o zarobkach można rozliczyć się na podstawie odcinków z wypłat - Abrechnung der Brutto-Netto-Bezuge. Wymienione odcinki mogą być otrzymywane miesięcznie lub tygodniowo, zależy to bowiem od częstotliwości otrzymywanych wypłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczyć należy również, że nie potrzebne są wszystkie kwity, wystarczą dwa ostatnie, najbardziej skrajne z końca pracy.

Zebranie dokumentów poświadczających prawo do ulgi

Szczególnie w przypadku wyższych zarobków, konieczne będzie zebranie dokumentów, które będą poświadczały prawo do uzyskania ulg podatkowych – przysługują tylko wtedy jeśli pracowaliśmy w Niemczech dłużej niż 183 dni.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

Najczęściej są to takie dokumenty jak zaświadczenie o stanie rodzinnym, kopie zameldowania z miejsca pobytu w Niemczech oraz kilka innych dokumentów zależnie od indywidualnej sytuacji pracownika i ulg podatkowych, o które się występuje. Jeśli pobieraliśmy zasiłek rodzinny, tzw. Kindergeld, również powinniśmy zebrać związane z tym dokumenty.

Pamiętajmy o spójności danych, które przekazujemy

Zawsze musimy pamiętać o zachowaniu spójności naszych danych personalnych. W przypadku zmiany nazwiska – wszystkie dokumenty muszę być podpisane tym samym nazwiskiem, które widnieje na Lohnsteuerkarte, Lohnsteuerbescheinigung.

Ponadto musimy zebrać informacje o dochodach w Polsce lub innych krajach. Niezbędna jest również historia naszego zatrudnienia, daty rozpoczęcia i zakończenia pracy oraz nazwa i adres pracodawcy.

Wypełnienie zaświadczenia

Gdy mamy już wszystkie dane i dokumenty powinniśmy wypełnić „Zaświadczenie dla krajów UE/EOG zagranicznego organu podatkowego do zeznania podatkowego dot. podatku dochodowego”, które jest dostępne na stronach niemieckich Urzędów Skarbowych lub w specjalnych sekcjach przeznaczonych dla emigrantów na stronach internetowych tych urzędów.

Jeśli nie jesteśmy pewni, jakie formularze musimy wypełnić, albo gdy dany formularz nie jest dla nas w pełni zrozumiały, nie powinniśmy ryzykować. Lepiej poproś o pomoc specjalistę, bo źle wypełniony wniosek może wydłużyć czas oczekiwania nawet o kilka miesięcy lub przekreślić szanse na odzyskanie pieniędzy.

Do kogo zwrócić się o pomoc?

Jeżeli nie mamy czasu na wypełnianie dokumentów lub nie wiemy jak to zrobić, lepiej zwróćmy się do firmy wyspecjalizowanej w zwrocie podatku z zagranicy, np. Euro-Tax.pl lub Cuf.com.pl.

Konsultanci wypełnią za nas wszystkie niezbędne formalności, postarają się pozyskać brakujące dokumenty od naszego pracodawcy i będą kontaktować się w naszym imieniu z zagranicznymi urzędami skarbowymi. W dobie internetu możesz również poszukać pomocy w sieci i znaleźć odpowiedniego doradcę.

Wypełnij stosowne formularze i zgłoś się do firmy za pośrednictwem strony internetowej, wypełniając formularz kontaktowy. Konsultanci zadzwonią do nas i powiedzą co dalej robić. Wybierzmy firmę, która weźmie od nas wynagrodzenie dopiero po odzyskaniu naszego podatku, bo wtedy zależy jej tak jak nam na jak najszybszym zwrocie.

Koszt takiej usługi nie powinien przekroczyć 15% wartości wnioskowanej kwoty.

Do kiedy masz czas?

Wnioski możemy składać przez cały rok. W Niemczech zwrot podatku przysługuje nie tylko za pracę wykonaną w ubiegłym roku, ale nawet do 4 lat wstecz. Im wcześniej jednak rozpoczniemy procedurę zwrotu, tym szybciej otrzymamy pieniądze.

Polecamy: Serwis PIT

Polecamy: Serwis CIT

Ile trzeba czekać na pieniądze?

Cała procedura zwrotu podatku trwa średnio od trzech miesięcy do pół roku. Czas oczekiwania często zależy od tego, w jaki sposób przygotujesz wszystkie wnioski i dokumenty. Możliwość zwrotu uzależniona jest również od prawa podatkowego w danym kraju i wysokości kwot zwolnionych od opodatkowania.

Andrzej Jasieniecki, prezes Euro-Tax.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA