REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek dochodowy od wygranych w grach oraz turniejach pokera we Francji

Podatek dochodowy od wygranych w grach oraz turniejach pokera we Francji
Podatek dochodowy od wygranych w grach oraz turniejach pokera we Francji

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w indywidualnej interpretacji podatkowej, uznał, że wygrane w grach oraz turniejach pokera uzyskane przez polskiego rezydenta podatkowego na terytorium Francji będą co do zasady opodatkowane w Polsce. Jednocześnie będą one korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT w związku z czym nie będą musiały być wykazywane w rocznym zeznaniu podatkowym.

Z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wystąpił polski rezydent podatkowy. Zamieszkuje oraz jest zameldowany, wraz z najbliższymi, na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. W kraju jest również zatrudniony na umowę o pracę oraz posiada tytuł prawny do nieruchomości.

Autopromocja

Ze względu na dużą ilość wolnego czasu polski rezydent podatkowy zamierza dla celów zarobkowych zaangażować się w udział w turniejach pokerowych online oraz turniejach pokerowych organizowanych w konkretnych miejscach wyłącznie na terenie Francji. Ponadto wnioskodawca będzie brał udział w grach pokera online, które nie będą grami turniejowymi, lecz udział w nich zależeć będzie od uczestnictwa przy stole wirtualnym wymaganej liczby graczy. Wydarzenia te będą organizowane tylko i wyłącznie przez licencjonowanych organizatorów. Polski rezydent podatkowy osiągać będzie wygrane pieniężne w walucie EUR. Udział w tych turniejach oraz grach mogą brać wyłącznie osoby fizyczne grające z terytorium Francji. Uczestnik gry pokera albo turnieju pokera organizowanego w Internecie zobowiązany będzie numerem IP zlokalizowanym we Francji.

Ponadto, polski rezydent podatkowy wskazał, że grami kasynowymi obok gry w kości, ruletkę oraz gry na automatach, są również gry karciane, w tym gra w pokera. W konsekwencji podmioty urządzające i prowadzące, zgodnie z prawem, turnieje pokera online oraz te organizowane w konkretnych miejscach są podmiotami organizującymi gry kasynowe. Zgodnie z powyższym podmiot urządzający legalnie grę kasynową, jest kasynem gry.

Celem uczestnictwa w turniejach pokera oraz grach pokera wnioskodawca uzyska tytuł prawny do lokalu we Francji, z którego będzie mógł korzystać przez okres do 10 dni w miesiącu oraz 30 dni kwartalnie. Z tytułu udziału w turniejach i grach pokera, wnioskodawca osiągać może wygrane stanowiące różnicę pomiędzy rzeczywistą kwotą wygraną, a kwotą wpłat koniecznych do udziału w tych wydarzeniach. Wygrane mają być wypłacane na rachunek bankowy prowadzony przez bank działający na terenie Polski.

W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym podmiot zwrócił się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z pytaniami interpretacyjnymi dotyczącymi kwestii tego czy wygrane w przedmiotowych grach oraz turniejach pokera uzyskane na terytorium Francji opodatkowane będą zgodnie z umową polsko-francuską z 20 czerwca 1975 r. w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (UPO) w Polsce? Kolejno czy przedmiotowe wygrane stanowić będą należności zwolnione zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT oraz czy powinien wykazywać należności zwolnione w zeznaniu rocznym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem wnoszącego o interpretację wygrane w grach oraz turniejach pokera będą podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 UPO. Zdaniem wnioskodawcy na podstawie przedstawionego stanu faktycznego, żaden z artykułów tej umowy nie wprowadza zasady szczególnej dotyczącej podatku od wygranej w grach oraz turniejach pokera. W związku z tym, znajdzie zastosowanie art. 21 ust. 1 UPO, tzn. przedmiotowe wygrane podlegać będą opodatkowaniu w państwie rezydencji tj. w Polsce.

Jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT „Wolne od podatku dochodowego są wygrane w kasynach gry oraz w grach bingo pieniężne i fantowe urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego”.

Kolejno zgodnie z art. 21 ust. 23 ustawy o PIT „Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 6 i 6a, w odniesieniu do wygranych uzyskanych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium loterie, gry lub zakłady wzajemne są urządzane i prowadzone”.

Wnoszący o interpretacje mając na uwadze powyższe przepisy uważa, że przedstawiony stan faktyczny spełnia wszystkie przesłanki uzasadniające zwolnienie wygranych z opodatkowania, na podstawie uczestnictwa w organizowanych przez licencjonowanych organizatorów grach hazardowych.

W związku z dopuszczalnością na terytorium Francji gier w pokera online oraz offline, za pośrednictwem licencjonowanych organizatorów, wygrane uzyskiwane z rozgrywek są legalnie uzyskanymi środkami w świetle przepisów o grach hazardowych we Francji.  Zatem udział w grach oraz turniejach pokera spełnia warunki zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT.

Mając na uwadze art. 21 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT polskie organy podatkowe na podstawie art. 25 UPO posiadają prawnie regulowane podstawy do pozyskania informacji od francuskich organów podatkowych dotyczących gier hazardowych organizowanych zarówno online jak i w rzeczywistości.

Przedmiotowe wygrane zgodnie art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT będą podlegały zdaniem wnioskodawcy zwolnieniu z opodatkowania w Polsce.

W odniesieniu do ostatniego pytania interpretacyjnego polski rezydent podatkowy wskazuje, że w art. 21 ustawy o PIT są wymienione dochody zwolnione z opodatkowania. Dochody zaliczane do tego zamkniętego katalogu są należnościami pomijalnymi podczas ustalenia opodatkowanego dochodu.

Zgodnie z przepisem wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykazywania przedmiotowych wygranych, ponieważ należą one do należności zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z swojej interpretacji z dnia 24 sierpnia 2017r. w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.


W przedstawionym stanie faktycznym znajdą zastosowanie przepisy zawarte na mocy umowy pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 20 czerwca 1975 r.

Na podstawie postanowień powyższej umowy  „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza osobę, która według prawa obowiązującego na terenie tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne podobne znamiona, nie włączając jednak osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie tylko w zakresie dochodu, jaki osiągają ze źródeł położonych w wyżej wymienionym Państwie albo z tytułu majątku, jaki posiadają w tym Państwie (art. 4 ust. 1 umowy).

Art. 21 ust. 1 ww. umowy, stanowi, że części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania w jednym z Państw objętych umową, bez względu na to skąd pochodzą, o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej umowy – w tym wypadku wygrane w kasynach gry – podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Zgodnie z literą prawa, mając na uwadze przedstawione przez wnioskodawcę zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że jeżeli organizatorem przedmiotowych gier i turniejów pokerowych są podmioty uprawnione na podstawie przepisów obowiązujących we Francji, prawdopodobna wygrana będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie z art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skoro zatem dochody te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych to, polski rezydent podatkowy nie będzie obowiązany do ich wykazania w PIT.

Oprac. Wiktoria Świergolik

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    REKLAMA