| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Dochody zagraniczne > ID nummer niezbędny przy zasiłku rodzinnym Kindergeld

ID nummer niezbędny przy zasiłku rodzinnym Kindergeld

Kindergeld to zasiłek rodzinny w Niemczech. Może się o niego starać każdy, kto pracuje w Niemczech, posiada tam nieograniczony obowiązek podatkowy i ma dzieci (uczące się) do 25 roku życia. Zgodnie z ustawą z 1 stycznia 2016 roku, konieczne jest, żeby wnioskodawca o zasiłek posiadał numer identyfikacyjny w Niemczech. Wnioski nie zawierające takiego numeru są automatycznie odrzucane przez Familienkasse.

Numer identyfikacyjny (ID nummer) jest nadawany każdemu, kto zamelduje się lub dokona rozliczenia podatku w Niemczech. Jest on odpowiednikiem polskiego numeru NIP i również jest nadawany jednorazowo. Składa się z jedenastu cyfr. ID nummer znajduje się na decyzji podatkowej z Finanzamtu, na pismach Centralnego Urzędu Podatkowego (Bundeszentralamt für Steuern) oraz może pojawić się, w zależności od wzoru, na zaświadczeniu o podatku od wynagrodzenia (Lohnsteuerbescheinigung).

Dzieci urodzone w Niemczech otrzymują ID nummer zaraz po narodzinach. Jeśli dziecko urodziło się w Niemczech i posiada numer identyfikacyjny również należy podać go we wniosku o zasiłek. W przypadku kiedy dzieci przebywają w Polsce i nie posiadają niemieckiego numeru, należy podać numer PESEL dziecka.

Co zrobić, żeby otrzymać numer identyfikacji podatkowej? – Zamelduj się

Meldunek w Niemczech świadczy o stałym pobycie w tym kraju i jest jednym z dowodów na posiadanie nieograniczonego obowiązku podatkowego, bez którego nie ma możliwości otrzymania Kindergeld.  Dodatkowo jest on niezbędny nie tylko do pozyskania zasiłku, ponieważ meldunek w Niemczech jest obowiązkowy, dla każdego kto zamierza przebywać w Niemczech przez okres dłuższy niż trzy miesiące. Termin na dokonanie wszelkich formalności z tym związanych to maksymalnie trzy tygodnie od daty przyjazdu do Niemiec. Zignorowanie tego obowiązku może wiązać się z konsekwencjami – urząd może nałożyć na taką osobę karę pieniężną (nawet 1000 euro).

Żeby dokonać meldunku należy zgłosić się do urzędu meldunkowego, pod który podlega miejscowość, w której przebywamy. Do urzędu trzeba zgłosić się osobiście lub można skorzystać z pośrednictwa pełnomocnika. W niektórych urzędach należy wcześniej uzgodnić termin wizyty, dlatego warto wcześniej dowiedzieć się jak wygląda procedura w odpowiednim  urzędzie. Dokonanie formalności jest szybkim i prostym procesem, za który w większości urzędów nie trzeba płacić. Aby się zameldować należy przedstawić następujące dokumenty: dowód osobisty lub paszport, kopia umowy najmu oraz wypełniony formularz meldunkowy. W przypadku chęci zameldowania współmałżonka będzie potrzebny również akt małżeństwa, a w przypadku dzieci ich akty urodzenia. Po zameldowaniu urząd wystawi zaświadczenie o zameldowaniu.

Po około trzech miesiącach od zameldowania na adres meldunkowy zostanie przesłany dokument potwierdzający nadanie numeru identyfikacyjnego (ID nummer), który jest niezbędny do złożenia wniosku o Kindergeld.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Sikorska-Kowal

Starszy Specjalista ds. projektów HR w Grupie Tempo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK