REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ID nummer niezbędny przy zasiłku rodzinnym Kindergeld

ID nummer niezbędny przy zasiłku rodzinnym Kindergeld
ID nummer niezbędny przy zasiłku rodzinnym Kindergeld

REKLAMA

REKLAMA

Kindergeld to zasiłek rodzinny w Niemczech. Może się o niego starać każdy, kto pracuje w Niemczech, posiada tam nieograniczony obowiązek podatkowy i ma dzieci (uczące się) do 25 roku życia. Zgodnie z ustawą z 1 stycznia 2016 roku, konieczne jest, żeby wnioskodawca o zasiłek posiadał numer identyfikacyjny w Niemczech. Wnioski nie zawierające takiego numeru są automatycznie odrzucane przez Familienkasse.

Numer identyfikacyjny (ID nummer) jest nadawany każdemu, kto zamelduje się lub dokona rozliczenia podatku w Niemczech. Jest on odpowiednikiem polskiego numeru NIP i również jest nadawany jednorazowo. Składa się z jedenastu cyfr. ID nummer znajduje się na decyzji podatkowej z Finanzamtu, na pismach Centralnego Urzędu Podatkowego (Bundeszentralamt für Steuern) oraz może pojawić się, w zależności od wzoru, na zaświadczeniu o podatku od wynagrodzenia (Lohnsteuerbescheinigung).

Autopromocja

Dzieci urodzone w Niemczech otrzymują ID nummer zaraz po narodzinach. Jeśli dziecko urodziło się w Niemczech i posiada numer identyfikacyjny również należy podać go we wniosku o zasiłek. W przypadku kiedy dzieci przebywają w Polsce i nie posiadają niemieckiego numeru, należy podać numer PESEL dziecka.

Co zrobić, żeby otrzymać numer identyfikacji podatkowej? – Zamelduj się

Meldunek w Niemczech świadczy o stałym pobycie w tym kraju i jest jednym z dowodów na posiadanie nieograniczonego obowiązku podatkowego, bez którego nie ma możliwości otrzymania Kindergeld.  Dodatkowo jest on niezbędny nie tylko do pozyskania zasiłku, ponieważ meldunek w Niemczech jest obowiązkowy, dla każdego kto zamierza przebywać w Niemczech przez okres dłuższy niż trzy miesiące. Termin na dokonanie wszelkich formalności z tym związanych to maksymalnie trzy tygodnie od daty przyjazdu do Niemiec. Zignorowanie tego obowiązku może wiązać się z konsekwencjami – urząd może nałożyć na taką osobę karę pieniężną (nawet 1000 euro).

Żeby dokonać meldunku należy zgłosić się do urzędu meldunkowego, pod który podlega miejscowość, w której przebywamy. Do urzędu trzeba zgłosić się osobiście lub można skorzystać z pośrednictwa pełnomocnika. W niektórych urzędach należy wcześniej uzgodnić termin wizyty, dlatego warto wcześniej dowiedzieć się jak wygląda procedura w odpowiednim  urzędzie. Dokonanie formalności jest szybkim i prostym procesem, za który w większości urzędów nie trzeba płacić. Aby się zameldować należy przedstawić następujące dokumenty: dowód osobisty lub paszport, kopia umowy najmu oraz wypełniony formularz meldunkowy. W przypadku chęci zameldowania współmałżonka będzie potrzebny również akt małżeństwa, a w przypadku dzieci ich akty urodzenia. Po zameldowaniu urząd wystawi zaświadczenie o zameldowaniu.

Po około trzech miesiącach od zameldowania na adres meldunkowy zostanie przesłany dokument potwierdzający nadanie numeru identyfikacyjnego (ID nummer), który jest niezbędny do złożenia wniosku o Kindergeld.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli jednak czas wykonywania pracy był krótszy (np. kilka razy w ciągu roku przez mniej niż trzy miesiące) i nie było obowiązku meldunku (oraz nie dokonało się tego dobrowolnie), numer ID zostanie przyznany dopiero po złożeniu deklaracji podatkowej i wystawieniu decyzji przez Finanzamt.

Od 1 stycznia 2018 roku Familienkasse planuje usprawnić współpracę z urzędami meldunkowymi, która pozwalają na wymianę informacji. Ma to pomóc w otrzymywaniu aktualnych informacji na temat meldunku i numeru identyfikacyjnego, co znacznie zwiększy kontrolę podczas rozpatrywania wniosków.

Warto również pamiętać, że od 1 stycznia 2018 r. wchodzą w życie nowe przepisy, według których nie będzie już możliwości ubiegania się o Kindergeld za ostatnie 4 lata i zamiast tego maksymalnie będzie można odzyskać zaległy zasiłek (jeśli przysługiwał jeszcze przed złożeniem wniosku) jedynie za ostatnie 6 miesięcy. Oznacza to, że oczekiwanie na decyzję podatkową w celu uzyskania numeru ID może wiązać się z ryzykiem utraty znacznej części należnego zasiłku. 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA