REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ID nummer niezbędny przy zasiłku rodzinnym Kindergeld

ID nummer niezbędny przy zasiłku rodzinnym Kindergeld
ID nummer niezbędny przy zasiłku rodzinnym Kindergeld

REKLAMA

REKLAMA

Kindergeld to zasiłek rodzinny w Niemczech. Może się o niego starać każdy, kto pracuje w Niemczech, posiada tam nieograniczony obowiązek podatkowy i ma dzieci (uczące się) do 25 roku życia. Zgodnie z ustawą z 1 stycznia 2016 roku, konieczne jest, żeby wnioskodawca o zasiłek posiadał numer identyfikacyjny w Niemczech. Wnioski nie zawierające takiego numeru są automatycznie odrzucane przez Familienkasse.

Numer identyfikacyjny (ID nummer) jest nadawany każdemu, kto zamelduje się lub dokona rozliczenia podatku w Niemczech. Jest on odpowiednikiem polskiego numeru NIP i również jest nadawany jednorazowo. Składa się z jedenastu cyfr. ID nummer znajduje się na decyzji podatkowej z Finanzamtu, na pismach Centralnego Urzędu Podatkowego (Bundeszentralamt für Steuern) oraz może pojawić się, w zależności od wzoru, na zaświadczeniu o podatku od wynagrodzenia (Lohnsteuerbescheinigung).

Autopromocja

Dzieci urodzone w Niemczech otrzymują ID nummer zaraz po narodzinach. Jeśli dziecko urodziło się w Niemczech i posiada numer identyfikacyjny również należy podać go we wniosku o zasiłek. W przypadku kiedy dzieci przebywają w Polsce i nie posiadają niemieckiego numeru, należy podać numer PESEL dziecka.

Co zrobić, żeby otrzymać numer identyfikacji podatkowej? – Zamelduj się

Meldunek w Niemczech świadczy o stałym pobycie w tym kraju i jest jednym z dowodów na posiadanie nieograniczonego obowiązku podatkowego, bez którego nie ma możliwości otrzymania Kindergeld.  Dodatkowo jest on niezbędny nie tylko do pozyskania zasiłku, ponieważ meldunek w Niemczech jest obowiązkowy, dla każdego kto zamierza przebywać w Niemczech przez okres dłuższy niż trzy miesiące. Termin na dokonanie wszelkich formalności z tym związanych to maksymalnie trzy tygodnie od daty przyjazdu do Niemiec. Zignorowanie tego obowiązku może wiązać się z konsekwencjami – urząd może nałożyć na taką osobę karę pieniężną (nawet 1000 euro).

Żeby dokonać meldunku należy zgłosić się do urzędu meldunkowego, pod który podlega miejscowość, w której przebywamy. Do urzędu trzeba zgłosić się osobiście lub można skorzystać z pośrednictwa pełnomocnika. W niektórych urzędach należy wcześniej uzgodnić termin wizyty, dlatego warto wcześniej dowiedzieć się jak wygląda procedura w odpowiednim  urzędzie. Dokonanie formalności jest szybkim i prostym procesem, za który w większości urzędów nie trzeba płacić. Aby się zameldować należy przedstawić następujące dokumenty: dowód osobisty lub paszport, kopia umowy najmu oraz wypełniony formularz meldunkowy. W przypadku chęci zameldowania współmałżonka będzie potrzebny również akt małżeństwa, a w przypadku dzieci ich akty urodzenia. Po zameldowaniu urząd wystawi zaświadczenie o zameldowaniu.

Po około trzech miesiącach od zameldowania na adres meldunkowy zostanie przesłany dokument potwierdzający nadanie numeru identyfikacyjnego (ID nummer), który jest niezbędny do złożenia wniosku o Kindergeld.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli jednak czas wykonywania pracy był krótszy (np. kilka razy w ciągu roku przez mniej niż trzy miesiące) i nie było obowiązku meldunku (oraz nie dokonało się tego dobrowolnie), numer ID zostanie przyznany dopiero po złożeniu deklaracji podatkowej i wystawieniu decyzji przez Finanzamt.

Od 1 stycznia 2018 roku Familienkasse planuje usprawnić współpracę z urzędami meldunkowymi, która pozwalają na wymianę informacji. Ma to pomóc w otrzymywaniu aktualnych informacji na temat meldunku i numeru identyfikacyjnego, co znacznie zwiększy kontrolę podczas rozpatrywania wniosków.

Warto również pamiętać, że od 1 stycznia 2018 r. wchodzą w życie nowe przepisy, według których nie będzie już możliwości ubiegania się o Kindergeld za ostatnie 4 lata i zamiast tego maksymalnie będzie można odzyskać zaległy zasiłek (jeśli przysługiwał jeszcze przed złożeniem wniosku) jedynie za ostatnie 6 miesięcy. Oznacza to, że oczekiwanie na decyzję podatkową w celu uzyskania numeru ID może wiązać się z ryzykiem utraty znacznej części należnego zasiłku. 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA