REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Firmy mogą przekazać bez PIT prezenty do 200 zł w ramach własnej promocji lub reklamy

Adrian Artowicz
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Od 20 maja 2010 r. obowiązuje zmieniony przepis art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania PIT nieodpłatnych świadczeń przekazywanych w związku z promocją bądź reklamą świadczeniodawcy.

W myśl noweli z dnia 18 marca 2010 r. przekazywane świadczenie może podlegać zwolnieniu, jeżeli jego wartość nie przekracza 200 zł. Oznacza to, że wartość świadczenia korzystająca ze zwolnienia wzrosła o 100 zł.

Autopromocja

Chociaż zmiana ta została wprowadzona niemalże w połowie roku, to analizowany przepis w nowym brzmieniu ma zastosowanie do przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2010 r.

W związku z tym, jeżeli podatnik otrzymał w 2010 roku do dnia 20 maja 2010 r. świadczenie, którego jednorazowa wartość przekraczała 100 zł (a więc od którego musiałby odprowadzić podatek ), ale nie była wyższa niż 200 zł, to świadczenie to nie będzie zwiększało podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W konsekwencji świadczeniodawca nie będzie musiał sporządzać w odniesieniu do takich świadczeń informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o PIT. Opisana zmiana ze względu na swą oczywistość i w praktyce jedynie techniczny charakter nie wymaga dalszej analizy.

Zwolnienie nie może mieć zastosowania, gdy obdarowanymi są pracownicy świadczeniobiorcy, bądź osoby pozostające ze świadczeniobiorcą w stosunku cywilnoprawnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto jednak pochylić się nad kontrowersjami i wątpliwościami, jakie mogą pojawić się w związku z zastosowaniem zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT.

Netto, czy brutto?

Częstym problemem wśród świadczeniodawców będących czynnymi podatnikami VAT jest ustalenie wartości świadczenia, które może podlegać zwolnieniu.

Podmioty te mają wątpliwość, czy na wartość tego świadczenia wpływa także wartość podatku od towarów i usług uiszczonego podczas nabycia/wytworzenia przekazywanych świadczeń, czy może wartość tę należy ustalać w kwocie netto.

Polecamy: serwis VAT

Wątpliwość ta, spowodowana zapewne możliwością odliczenia VAT uiszczanego przy nabywaniu towarów przekazywanych w ramach promocji i reklamy, może być bardzo istotna, gdyż wartość podatku może zdecydować o przekroczeniu wartości objętej zwolnieniem.

Niestety należy wskazać, że wartość tych świadczeń powinna być ustalana w kwocie brutto. To bowiem taka wartość, jest wartością rzeczywistą przekazywanych świadczeń – obdarowany nabywając podobne świadczenie na rynku musiałby uiścić kwotę brutto.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że wartość przekazywanych świadczeń należy ustalić w oparciu o zasady zawarte w art. 11 ust. 2 i 2a ustawy o PIT.

Co to znaczy „jednorazowa wartość świadczeń”?

Analizując kwestię ustalania wartości przekazywanych świadczeń warto zwrócić uwagę, że przepis posługuje się pojęciem „jednorazowa wartość świadczeń”.

Oznacza to zatem, że dany świadczeniobiorca może wielokrotnie przekazywać świadczenia tej samej osobie i po stronie tej osoby – o ile zostaną spełnione pozostałe przesłanki do zastosowania zwolnienia – przychód nie powstanie.

Rodzi się jednak pytanie, o częstotliwość przekazywania świadczeń – czy pomiędzy przekazaniem świadczeń musi upłynąć określona ilość czasu (np. godzina, dzień, miesiąc), czy może wystarczy, aby świadczenie było przekazywane w odmiennych okolicznościach.

Polecamy: serwis Koszty

Odwołując się do definicji słownikowej, należy wskazać, że „jednorazowy” oznacza „jeden raz dany lub uczyniony”. W związku z tym można przyjąć, że analizowany przepis mówi o wartości świadczenia jeden raz danego. Jednocześnie nie oznacza to, że jest to świadczenie jeden raz dane w pewnych okolicznościach (np. podczas przeprowadzania danej akcji).

Dlatego też możliwe jest, że zwolnieniem objęte może być kilka pojedynczych świadczeń przekazanych w związku z daną akcją prowadzoną przez świadczeniodawcę, ale np. w oparciu o odmienne kryteria, czy spełnieniu kilkakrotnie tych kryteriów.

Istotne jest jednak, aby kilkakrotne przekazanie świadczeń w ramach jednaj akcji miało swoje uzasadnienie racjonalne i faktyczne. W przeciwnym razie organ podatkowy może uznać, że świadczenie zostało celowo podzielone, aby uniknąć opodatkowania.

Tylko w związku z promocją lub reklamą

Bardzo istotną przesłanką warunkującą zastosowanie analizowanego zwolnienia jest to, aby świadczenie było przekazywane w ramach akcji promocyjnej, bądź reklamowej. Przesłanka ta literalnie wynika z brzmienia przepisu i musi być bezwzględnie spełniona.

Opierając się o definicję językową należy wskazać, że promocja to „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia” .

Z kolei za reklamę uważa się działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu produktów tego podmiotu gospodarczego.

Co istotne zwolnienie z opodatkowania może także dotyczyć świadczeń przekazywanych w związku z działaniami reprezentacyjnymi. Jednocześnie należy zaznaczyć, że to czy dane świadczenie jest przekazywane w związku z promocją, bądź reklamą należy oceniać nie tylko w kontekście rodzaju świadczenia, ale także okoliczności w których świadczenie jest przekazywane.

W praktyce opisywanym zwolnieniem – i taki był też powód jego wprowadzania – objęte są wszelkie upominki, gadżety, próbki mające oznaczenia i rozdawane w okolicznościach które pozwalają identyfikować świadczeniodawcę, bądź oferowane przez niego towary i usługi.

Analizowany przepis nie mówi o jakiejkolwiek promocji i reklamie, ale o promocji i reklamie świadczeniodawcy. Jeżeli zatem świadczenie jest przekazywane przez inny podmiot, niż podmiot promowany (np. organizatora akcji promocyjnej) może pojawić się wątpliwość, czy zwolnienie może mieć zastosowanie.

Zasadą jest, iż podmiot przekazujący nieodpłatne świadczenia powinien sporządzać informację PIT-8C. Jednakże objęcie przekazywanych świadczeń zwolnieniem może go zwolnić z tego obowiązku.

Dlatego, mając na uwadze ścisłą wykładnię przepisów prawa podatkowego, należy uznać, że obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C nie wystąpi jedynie w sytuacji, gdy świadczeniodawca będzie przekazywał świadczenie w związku z promocją i reklamą własną.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA