REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wnoszący aport ma zapłacić podatek dochodowy od … podatku VAT

Tomasz Król
prawnik - prawo sektora publicznego, prawo cywilne, gospodarcze, prawo administracyjne, podatki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy uznali za kontrowersyjną decyzję ustawodawcy o opodatkowaniu podatkiem VAT wnoszenia aportów do spółek. Podatek VAT nie obciąża tylko wniesienia w ten sposób przedsiębiorstwa albo zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W ostatnich miesiącach podatnicy dowiedzieli się, że to nie koniec kontrowersji związanych z wnoszeniem aportów. Organy podatkowe przyjęły interpretację przepisów, która pozwala opodatkować jako przychód ... podatek VAT.

Jak to możliwe? Załóżmy, że wartość aportu wynosi 1 mln zł. W zamian za jego wniesienie wspólnik spółki otrzyma udziały albo akcje o wartości nominalnej 1 mln zł.

Autopromocja

Wspólnik wystawia fakturę VAT na 1 mln zł oraz 22% VAT. Z przepisów kodeksu spółek handlowych wynika, że spółka ma obowiązek wydać udziałowcowi udziały o wartości 1 mln zł. 

Nie ma obowiązku zapłacić podatku VAT. Jeżeli go zapłaci, to zdaniem fiskusa robi to ponad swoje zobowiązania wynikające z operacji wniesienia aportu, którą reguluje kodeks spółek handlowych. 

Zatem zapłacenie przez spółkę otrzymującą aport podatku VAT (w przykładzie 220 000 zł) jest traktowane jako rodzaj bonusu dla wspólnika i powinien on zdaniem fiskusa potraktować 220 000 zł jako przychód.

Przykładem takiego stanowiska fiskusa jest interpretacja indywidualna z 27 sierpnia 2010 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB1/415-559/10-2/JB).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawa rozpatrywana przez organ podatkowy dotyczyła wniesienia aportu do spółki komandytowo-akcyjnej (dalej SKA). Wnoszący aport zobowiązany jest wystawić fakturę VAT na wkład oraz zapłacić VAT należny od wkładu.

Rozliczenie między wnoszącym wkład a spółką w związku z objęciem wkładu w zakresie podatkiem VAT miało nastąpić na jeden z trzech sposobów. 

Wariant 1

SKA przekaże na rzecz wspólnika środki pieniężne odpowiadające wartości podatku VAT wykazanego przez wspólnika jako podatek należny na fakturze VAT, z tytułu wniesienia wkładu.

Natomiast wartość netto wkładu wykazana na fakturze VAT dokumentującej wniesienie wkładu będzie odpowiadać wartości wkładu wnoszonego przez wspólnika.

Objęte przez wspólnika akcje w SKA będą zatem odpowiadały wartości netto nieruchomości będącej przedmiotem wkładu wykazanego na fakturze VAT, bez podatku VAT należnego, który zostanie uregulowany przez SKA bezpośrednio na rzecz wspólnika w postaci przekazania środków pieniężnych. 

Wariant 2

Wspólnik obejmuje akcje o wartość odpowiadającej wartości netto wkładu wykazanego na fakturze VAT, przy czym wartość podatku VAT należnego zostanie przekazana na kapitał zapasowy SKA i nie będzie uregulowana na rzecz wspólnika.

Wariant 3

Objęcie przez wspólnika akcji odbywa się w wartości odpowiadającej wartości brutto wniesionego wkładu. Wartość akcji wspólnika będzie w tym wariancie odpowiadała wartości brutto wykazanej na fakturze VAT (łącznie z podatkiem VAT należnym), którą z tytułu wniesienia wkładu wspólnik wystawi na rzecz SKA.

Natomiast w zakresie wartości VAT należnego z tytułu wniesienia wkładu wspólnik obejmie akcje w zamian za wkład pieniężny, na podstawie dokonanego pomiędzy wspólnika a SKA umownego potrącenia wierzytelności wspólnika o zapłatę kwot podatku VAT należnego z wierzytelnością SKA o wniesienie przez wspólnika wkład pieniężnego.

W konsekwencji wygasną wzajemne roszczenia wspólnika i SKA.

W kontekście tych trzech wariantów podatnik zadał pytanie, czy otrzymane przez wspólnika od SKA środki pieniężne stanowiące równowartość VAT należnego po stronie wspólnika z tytułu wniesienia wkładu do SKA, wynikającego z faktury VAT dokumentującej wniesienie wkładu i wystawionej na rzecz SKA, będą stanowić dla wspólnika przychód.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Odpowiedź Dyrektora IS w Warszawie jest skrajnie negatywna:

Dokonując oceny opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego należy podkreślić, że środki pieniężne przekazane przez spółkę komandytowo-akcyjną na rzecz wnoszącego aport, tj. Wnioskodawcy nie będą miały charakteru podatku. 

Zgodnie bowiem z art. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej. 

W świetle powyższego z okoliczności sprawy przedstawionej we wniosku jednoznacznie wynika, że jest to tylko równowartość podatku wynikającego z faktury potwierdzającej wniesienie aportu a nie ten podatek. 

Polecamy: VAT 2011

W konsekwencji w przedmiotowej sprawie otrzymane przez Wnioskodawcę od spółki komandytowo-akcyjnej środki pieniężne stanowiące równowartość VAT należnego po stronie spółki z tytułu omawianej transakcji, wynikającego z odpowiedniej faktury VAT wystawionej na rzecz spółki osobowej, stanowić będą przychód dla wnoszącego aport jako otrzymane pieniądze".

W myśl cytowanych powyżej przepisów objęcie przez Wnioskodawcę akcji o wartości odpowiadającej wartości brutto wniesionego wkładu (wariant trzeci opisany we wniosku), czyli wartość akcji objętych za wartość podatku VAT stanowić będzie również przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Akcje odpowiadające wartości podatku VAT zostaną de facto objęte nieodpłatnie, a zatem ich wartość powiększy majątek Wnioskodawcy.

Odnosząc się natomiast do możliwości ujęcia w kosztach podatkowych uiszczonej przez Wnioskodawcę kwoty VAT, wskazać należy, iż dokonując kwalifikacji podatkowej w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podniesionych wydatków podatnicy muszą mieć na uwadze treść art. 22 ust. 1, jak i art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 

Zgodnie bowiem treścią z art. 22 ust. 1 cytowanej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Zatem aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:
- musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
- nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,
- musi być należycie udokumentowany.

Zauważyć więc należy, że stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) tiret drugi ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług. Kosztem uzyskania przychodów jest natomiast podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. 

Zasadniczą cechą podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, co wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług, to cytowany powyżej przepis nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Powyższe oznacza, że jeżeli wkład podlegałby opodatkowaniu VAT, to uiszczony przez Wnioskodawcę podatek nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.

Reasumując, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że:
- otrzymane środki pieniężne oraz objęcie przez Wnioskodawcę akcji o wartości odpowiadającej wartości podatku VAT będą stanowiły u Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
- wpłata podatku od towarów i usług dokonana przez Wnioskodawcę nie może stanowić u Niego kosztu podatkowego
.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA