| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Działalność gospodarcza > Jak rozliczyć sprzedaż premiową w PIT - kontrowersyjne stanowisko fiskusa

Jak rozliczyć sprzedaż premiową w PIT - kontrowersyjne stanowisko fiskusa

Sprzedaż premiowa, polegająca na tym, że organizator promocji nie sprzedaje bezpośrednio produktów albo usług klientowi - nie daje zwolnień w podatku PIT. Zwolnienie takie przysługuje „w związku ze sprzedażą premiową” przez co fiskus rozumie zawarcie umowy sprzedaży między organizatorem sprzedaży a podatnikiem. Jest to niekorzystna interpretacja przepisów przez fiskusa, gdyż przy dużych programach sprzedaży premiowej ich organizatorzy korzystają z usług pośredników handlowych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Przy czym zwolnienie od podatku nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą stanowiących przychód z tej działalności.

Przepis ten pozwala na wygodną realizację programów promocyjnych, które są przeprowadzane przez firmy np. w celu zwiększenia wartości przychodów ze sprzedaży albo budowania znajomości marki.

Polecamy: serwis PIT

Przekazanie klientowi firmy, który zdecydował się na uczestnictwo w programie sprzedaży premiowej, nagrody o wartości nie przekraczającej 760 zł nie powoduje konieczności zapłaty przez niego podatku dochodowego.

W konsekwencji firma organizująca promocję nie jest zobowiązana do wystawiania PIT-8C, co wymagałoby wcześniej pozyskania danych od klienta firmy niezbędnych do wystawienia tego formularza.

Prawo do skorzystania ze zwolnień dla sprzedaży premiowej fiskus uzależnia jednak od tego, aby organizator sprzedaży premiowej zawarł umowę sprzedaży bezpośrednio z osobą otrzymującą nagrodę.

Ten warunek można znaleźć w interpretacji indywidualnej z 27 sierpnia 2010 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB2/415-539/10-4/MK1).

Prześledźmy sposób rozumowania organu podatkowego, który doprowadził go do wniosku, że sprzedaż premiowa ma miejsce tylko wtedy, gdy umowę sprzedaży zawiera firma organizująca promocję i osoba nie prowadząca działalności gospodarczej w zakresie objętym sprzedażą premiową.

Punktem wyjścia dla Dyrektora IS w Warszawie była wykładnia językowa wyrażenia „sprzedaż premiowa” – osobno zostało zdefiniowane na potrzeby tej wykładni pojęcie „sprzedaż” oraz pojęcie „premia”.

Dla pojęcia „sprzedaż” organ przyjął znaczenie „odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę”. Natomiast znaczenie pojęcia „premia” zostało utożsamione z „nagrodą za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mające zachęcić do czegoś osobę nagradzaną”.

Ostatecznie „sprzedaż premiowa” to dla fiskusa umowa sprzedaży zawarta pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączona z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu.

Polecamy: serwis Koszty

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Szkolenia 24 h

internetowy serwis szkoleń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »