| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Działalność gospodarcza > Prezenty dla klientów – uwaga na ich wartość, bo mogą stanowić opodatkowany przychód

Prezenty dla klientów – uwaga na ich wartość, bo mogą stanowić opodatkowany przychód

W okresie świąteczno-noworocznym rozdajemy prezenty klientom. Prezenty mają formę paczek w skład , których wchodzą wyroby firmy. Ich wartość mieści się w przedziale od 100 zł do 300 zł. Czy otrzymany prezent trzeba uznać za nieodpłatne świadczenie od którego klient zapłaci podatek?

Może się tak zdarzyć. Warto więc przed wręczeniem prezentu upewnić się, czy obdarowany nie będzie miał problemów z organami podatkowymi w związku z niewykazaniem wszystkich przychodów do opodatkowania.

Taka sytuacja może skutecznie zniweczyć nasze starania o utrzymanie pozytywnych relacji z klientami

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają, co do zasady wszelkiego rodzaju dochody, oprócz tych wymienionych w ustawie o podatku dochodowym oraz dochodów, od których zaniechano poboru podatku.

Przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wśród przychodów z innych źródeł znajdziemy między innymi dopłaty, nagrody i nieodpłatne świadczenia oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

U kontrahenta kosze świąteczne powinny być (co do zasady) rozliczone jako przychód podlegający opodatkowaniu. Są to bowiem nieodpłatne świadczenie na jego rzecz.

Jednak zwróćmy uwagę, że ustawa o podatku dochodowym przewiduje szeroki katalog dochodów wolnych od opodatkowania, a więc takich dochodów, od których nie zapłacimy podatku.

Wolna od podatku dochodowego jest między innymi  wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienia nie stosuje się, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zwolnienie to ma zastosowanie najczęściej do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno – reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł.

Zobacz także: Jak rozliczyć przekazywanie prezentów o małej wartości?

Zobacz także: Czy wręczane klientom drobne upominki reklamowe są kosztem podatkowym?

Ma ono również zastosowanie do okolicznościowych prezentów wręczanych klientom, kontrahentom, o ile przygotowując prezenty będziemy pamiętać o wymogu pozostawania ich w związku z promocją lub reklamą firmy.

Wymóg ten jest spełniony, gdy firma – tak jak w przedstawionej sytuacji – zamierza wręczyć w prezencie własne produkty. Możliwe byłoby również rozdzielanie innych drobnych przedmiotów, ale zaopatrzonych w logo albo inne znaki identyfikujące firmę.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

POLAUDIT Sp. z o. o.

Podatki, rachunkowość, audyt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »