Może się tak zdarzyć. Warto więc przed wręczeniem prezentu upewnić się, czy obdarowany nie będzie miał problemów z organami podatkowymi w związku z niewykazaniem wszystkich przychodów do opodatkowania.
Taka sytuacja może skutecznie zniweczyć nasze starania o utrzymanie pozytywnych relacji z klientami
reklama
reklama
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają, co do zasady wszelkiego rodzaju dochody, oprócz tych wymienionych w ustawie o podatku dochodowym oraz dochodów, od których zaniechano poboru podatku.
Przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Wśród przychodów z innych źródeł znajdziemy między innymi dopłaty, nagrody i nieodpłatne świadczenia oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
U kontrahenta kosze świąteczne powinny być (co do zasady) rozliczone jako przychód podlegający opodatkowaniu. Są to bowiem nieodpłatne świadczenie na jego rzecz.
Jednak zwróćmy uwagę, że ustawa o podatku dochodowym przewiduje szeroki katalog dochodów wolnych od opodatkowania, a więc takich dochodów, od których nie zapłacimy podatku.
Wolna od podatku dochodowego jest między innymi wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienia nie stosuje się, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Zwolnienie to ma zastosowanie najczęściej do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno – reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł.
Zobacz także: Jak rozliczyć przekazywanie prezentów o małej wartości?
Zobacz także: Czy wręczane klientom drobne upominki reklamowe są kosztem podatkowym?
Ma ono również zastosowanie do okolicznościowych prezentów wręczanych klientom, kontrahentom, o ile przygotowując prezenty będziemy pamiętać o wymogu pozostawania ich w związku z promocją lub reklamą firmy.
Wymóg ten jest spełniony, gdy firma – tak jak w przedstawionej sytuacji – zamierza wręczyć w prezencie własne produkty. Możliwe byłoby również rozdzielanie innych drobnych przedmiotów, ale zaopatrzonych w logo albo inne znaki identyfikujące firmę.