REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpłatne zbycie nieruchomości niewprowadzonej do ewidencji środków trwałych – skutki w PIT

Mateusz Latkowski
Doradca podatkowy
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
zbycie nieruchomości- odpłatne
zbycie nieruchomości- odpłatne
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości w podatku dochodowym od osób fizycznych są różne, w zależności od źródła przychodów, do jakich przychód uzyskany ze zbycia zostanie zakwalifikowany.

W przypadku podatników nie prowadzących działalności gospodarczej opodatkowanie zbycia nieruchomości będzie mieć miejsce, jeżeli zbycie nastąpi przed upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie nieruchomości.

Autopromocja

Rozliczenie podatku od sprzedaży nieruchomości w zeznaniu rocznym

Po upływie tego okresu operacja taka będzie neutralna dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych. Odpowiednią regulację w tym zakresie stanowi art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, a także art. 19 tej ustawy.

Inaczej natomiast przedstawiają się skutki podatkowe w przypadku zbycia nieruchomości wykorzystywanej przez osobę fizyczną dla celów prowadzonej działalności gospodarczej.

W takiej bowiem sytuacji opodatkowanie transakcji następuje zgodnie z art. 14 ustawy o PIT, a po stronie zbywcy powstaje przychód z działalności gospodarczej. Upływ 5-letniego okresu, o którym mowa powyżej, nie będzie mieć znaczenia dla powstania skutków podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce obrotu gospodarczego zarysował się problem, w jaki sposób należy kwalifikować transakcję odpłatnego zbycia nieruchomości, która co prawda wykorzystywana była przez podatnika dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, ale nie została przez niego wprowadzona do ewidencji środków trwałych.

Problem ten wynika z zawartego w art. 14 ust. 2 ustawy o PIT sformułowania, zgodnie z którym przychodami z działalności gospodarczej są także przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku będących środkami trwałymi, ujętych w ewidencji środków trwałych.

PIT od sprzedaży nieruchomości po likwidacji działalności gospodarczej

Interpretacja językowa tego przepisu nakazywałaby uznać, że kwalifikacja zbycia nieruchomości do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, zależy od faktycznego wprowadzenia przez podatnika tej nieruchomości do ewidencji środków trwałych.

W rezultacie natomiast braku wprowadzenia do ewidencji, przychód ze sprzedaży nieruchomości oceniany byłby według zasad wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, co oznaczałoby brak opodatkowania w przypadku zbycia dokonanego po upływie 5-letniego okresu. Dla porządku warto dodać, że problem powyższy może dotyczyć również nieruchomości wycofanych przez podatników z działalności gospodarczej (brak opodatkowania po upływie 6-letniego kresu, o którym mowa w art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT), o ile nieruchomości – pomimo wycofania z działalności (i wyprowadzenia z ewidencji środków trwałych) – były faktycznie wykorzystywane w działalności gospodarczej.

Mimo wątpliwości natury aksjologicznej, wydaje się, że pogląd o niemożności uznania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości niewprowadzonej do ewidencji środków trwałych za przychód z działalności gospodarczej dominuje w orzecznictwie sądów administracyjnych. Wynika on m.in. z orzeczenia WSA w Gliwicach z 25 października 2011 r. (sygn. I SA/Gl160/11), WSA w Szczecinie z 13 lipca 2011 r. (sygn. I SA/Sz 430/11), WSA w Warszawie z 20 czerwca 2011 r.(sygn. III SA/Wa 2926/10) oraz NSA z 15 grudnia 2011 r. (sygn. II FSK 1151/10), 22 kwietnia 2010 r.(sygn. II FSK 2196/08), 10 lutego 2010 r.(sygn. II FSK 1507/08).

Jednakże pogląd odmienny również znajduje uznanie w orzeczeniach niektórych sądów administracyjnych – np. w wyroku NSA z 25 października 2011 r. (sygn. II FSK 739/10), z 12 stycznia 2011 r. (sygn. II FSK 1617/09), z 17 września 2009 r.(sygn. II FSK 545/08). Nie sposób zignorować argumentacji przywoływanej przez składy orzekające sądów, zwłaszcza w pierwszym z powołanych wyroków.

NSA doszedł bowiem do wniosku, że faktyczne wykorzystanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej skutkuje obowiązkiem wprowadzenia jej do ewidencji środków trwałych, zatem nie można w uprzywilejowany sposób traktować podatnika, który obowiązku tego nie dochował.

Sąd podparł swoje stanowisko argumentami natury konstytucyjnej, powołując się m.in. na zasadę praworządności, sprawiedliwości społecznej i powszechnego obowiązku podatkowego.

NSA stwierdził ponadto, że brak wprowadzenia nieruchomości do ewidencji środków trwałych związany z dążeniem do uzyskania korzystnych skutków podatkowych przy jej zbyciu stanowi nadużycie prawa (co wydaje się być dość kontrowersyjnym argumentem – zważywszy na generalny brak klauzuli obejścia prawa podatkowego).

W rezultacie, skorzystanie z możliwości jaką daje treść przepisu art. 14 ust. 2 ustawy o PIT nie jest pozbawione ryzyka podatkowego.

W praktyce, niestety, potwierdzenie prawidłowości przyjętego sposobu kwalifikacji przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości w sytuacjach takich, jak opisane powyżej, zależeć będzie od składu orzekającego sądu administracyjnego desygnowanego do rozpatrzenia sprawy.

Nie ulega wątpliwości, że opisany problem stanowi odpowiedni temat dla podjęcia uchwały przez NSA, póki co jednak żaden ze składów orzekających sądu nie zdecydował się na skierowanie takiego pytania.

Przedawnienie w PIT od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA