| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Działalność gospodarcza > Przejęcie zakładu pracy a obowiązki płatnika w ustawie o PIT

Przejęcie zakładu pracy a obowiązki płatnika w ustawie o PIT

Przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę powoduje kontynuację stosunków pracy. Powstaje pytanie jakie skutki takie przejście ma dla obowiązków byłego jak i nowego pracodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

Obowiązek poboru zaliczek

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane zakładami pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody między innymi ze stosunku pracy.

Odpowiednio zaś do art. 39 ust. 2 ustawy o PIT jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie z art. 231 kodeksu pracy w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy, powstałe przed przejściem części zakładu pracy na innego pracodawcę, dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie.

Wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki z o.o. - PIT-11 i PIT-4R

Przejęcie podmiotu to także obowiązek sporządzenia PIT-11

Tak więc, w związku z przejęciem zakładu pracy zostaje zachowana kontynuacja stosunku pracy. Tym samym obowiązek poboru zaliczek nie ustaje, lecz przechodzi na nowego płatnika – nową spółkę, która to przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru podatku dochodowego od osób fizycznych.

Skoro obowiązek pracy nie ustał, to należy uznać iż nowa spółka ma obowiązek kontynuować rozliczenia z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych po spółce w której dotychczas byli zatrudnieni przejęci pracownicy. W związku z tym nie ma zastosowania cytowany powyżej art. 39 ust. 2 ustawy o PIT.

O ciągłości zatrudnienia z formalnego punktu widzenia świadczy także obowiązek kontynuowania przez nową spółkę narastającego wyliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zgodnie z art. 32 ustawy o PIT, wysokość pobieranych zaliczek zależy od wysokości dochodu uzyskanego w danym zakładzie przez danego pracownika od początku roku. Zatem wysokość wpłacanych zaliczek powinna być obliczana w oparciu o wysokość dochodu uzyskanego przez pracownika od początku roku - czyli także w ramach stosunku pracy u poprzedniego pracodawcy.

Obowiązek sporządzania stosownych informacji

Organy podatkowe jednomyślnie stwierdzają, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji, tj. według ustalonego wzoru PIT-11 I PIT-4R w ustawowym terminie nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane - por. m.in pismo Dyrektora Izba Skarbowej w Warszawie z dnia 11.05.2012 r., sygn. IPPB2/415-132/12-4/MS1 oraz w piśmie z dnia 13.07.2010r., sygn. IPPB2/415-414/10-2/AK.

W piśmie z 19 grudnia 2007 r., (nr IBPB2/415-188/07/CJS) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził: „aktualny pracodawca powinien sporządzić deklaracje PIT-4R, obejmującą przychody z całego roku podatkowego. Wobec tego dotychczasowi pracodawcy nie mają obowiązku wystawiania cząstkowych informacji PIT-4R i PIT-11 i przesyłania ich do właściwego urzędu skarbowego, oraz nie dokonują rocznego obliczenia podatku na druku PIT-40. Wszystkie te obowiązki obciążają aktualnego pracodawcę”; (analogicznie Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z 9 marca 2009 r., nr ILPB1/415-310/9-2/AK; Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z 11 lutego 2011r. ,nr IPPB2/415-1049/10-4/AS ).

Podmiot zatrudniający pracowników przed przejęciem powinien przekazać pracodawcy (następcy prawnemu) wszelkie dane niezbędne do prawidłowego wystawienia informacji PIT-11 i sporządzenia deklaracji PIT-4R za cały rok podatkowy a nowy pracodawca powinien:
- sporządzić informację PIT-11, oraz
- rozliczyć zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w deklaracji PIT-4R
za cały okres zatrudnienia pracowników w danym roku u obu podmiotów.

Jednocześnie wykazując podatek pobrany od podatników (tj. pracowników) nowa spółka powinna wykazać podatek pobrany zarówno przez nią jak i przez poprzedniego pracodawcę.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Usługi Finansowe Dariusz Kozłowski Piotr Krysztofiak Spółka Cywilna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK