REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remanent na koniec 2013 roku - zasady, dane, wycena

 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Remanent na koniec 2013 roku - zasady, dane, wycena
Remanent na koniec 2013 roku - zasady, dane, wycena

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący ewidencję przychodów i odprowadzający podatki w formie ryczałtu, a także odprowadzający podatek na zasadach ogólnych lub podatek liniowy są zobowiązani prawnie do przeprowadzania inwentaryzacji. Co ważne, inwentaryzacja powinna zostać przeprowadzona zarówno w firmach posiadających towary handlowe, jak i w tych, które ich nie posiadają, na przykład w branży usług – wówczas do księgi przychodów wpisuje się wartość 0 zł.

Jakie dane zawrzeć w spisie z natury?

W spisie z natury przedsiębiorca powinien wskazać co najmniej następujące dane:

Autopromocja

1. imię i nazwisko właściciela zakładu (nazwę firmy)

2. datę sporządzenia spisu i numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury

3. szczegółowe określenie towaru i innych składników

4. jednostkę miary i ilość stwierdzoną w czasie spisu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. cenę w złotych i groszach za jednostkę miary

6. wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową

7. łączną wartość spisu z natury

8. wartość pomniejszenia

- należy wskazać z jakiego powodu następuje pomniejszenie,
- w remanencie dla ryczałtu nie wprowadzamy pomniejszenia,
- w remanencie dla zasad ogólnych  i podatku liniowego wprowadzamy pomniejszenie wynikające z tyt. nieopłaconych faktur zakupu, które zostały wyksięgowane z KPiR ze znakiem minus,

9. klauzulę „Spis zakończono na pozycji…”

Pod spisem z natury powinien znaleźć się również czytelny podpis właściciela zakładu (wspólników).

Co wykazać w remanencie?

- towary handlowe – również te, które znajdują się poza zakładem podatnika

- materiały podstawowe

- materiały pomocnicze

- wyroby gotowe

- towary obce na terenie zakładu – mimo że nie podlegają one wycenie, należy podać ich ilość oraz wskazać ich właściciela

W spisie powinny również znaleźć się braki, czyli wyroby własnej produkcji, które nie odpowiadają wymaganiom technicznym, zarówno te całkowicie wykończone, jak i wstrzymane w określonej fazie produkcji. Do braków zalicza się też towary uszkodzone lub zniszczone, które w danym stopniu utraciły swoją pierwotną wartość. Towarami, które utraciły tę wartość całkowicie nazywa się natomiast odpadami – i one również powinny być uwzględnione w remanencie.

Remanent nie jest trudny - czyli jak przygotować spis z natury

Remanenty szczególne

Niektóre rodzaje działalności są traktowane szczególnie:

- księgarnie i antykwariaty księgarskie jedną pozycją mogą objąć wydawnictwa o tej samej cenie, bez względu na nazwę czy nazwisko autora, zachowując podział na broszury, książki, albumy etc,

- działalności kantorowe spisem z natury powinny objąć wartości dewizowe, które się nie sprzedały,

- działalności polegające na udzielaniu pożyczek pod zastaw w remanencie powinny uwzględnić także przedmioty zastawione pod udzielone pożyczki,

- natomiast działy specjalne produkcji rolnej są zobowiązane objąć spisem z natury materiały i surowce, które nie zostały zużyte w toku produkcji, a także liczbę zwierząt, dzieląc gatunki na grupy.

Jak wycenić remanent?

Przy wycenianiu remanentu bierze się pod uwagę dwie wartości: cenę zakupu i koszt wytworzenia.

Cena zakupu jest kosztem, jaki nabywca ponosi za zakupione towary lub materiały, pomniejszonym o podatek VAT, a w przypadku sprowadzania z zagranicy powiększonym o cło, podatek akcyzowy oraz dodatkowe opłaty celne. Do ceny zaliczają się również rabaty i opusty – wówczas koszt należy pomniejszyć.

Natomiast koszt wytworzenia to wszelkie koszty związane bezpośrednio i pośrednio z przerobem materiałów, wyłączeniem kosztów sprzedaży wyrobów gotowych i usług.

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 – zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

A zatem:

- towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze wycenia się według cen zakupu bądź cen rynkowych z dnia przeprowadzania spisu - ta druga opcja może być brana pod uwagę tylko wtedy, jeśli ceny te są niższe od cen zakupu, a sama wycena dotyczy towaru, który został na przykład uszkodzony,

- półwyroby (półfabrykaty), wyroby gotowe i braki własnej produkcji wycenia się na podstawie kosztów ich wytworzenia, natomiast odpady użytkowe, które w toku działalności utraciły swoją pierwotną wartość użytkową wycenia się według wartości wynikającej z oszacowania uwzględniającego ich przydatność do dalszego użytkowania,

- niesprzedane wartości dewizowe wycenia się według cen zakupu z dnia sporządzenia spisu – jednak cena ta nie może być wyższa, niż średni kurs NBP w dniu 30. grudnia,

- wartość rzeczy zastawionych wycenia się według ich wartości rynkowej,

- produkcję niezakończoną, na przykład w działalności usługowej i budowlanej, wycenia się według kosztów wytworzenia – przy czym wartość ta nie może być niższa, niż koszt materiałów zużytych do produkcji,

- natomiast produkcję zwierzęcą wycenia się według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, uwzględniając gatunki, grupę i wagę zwierząt.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Istotne regulacje prawne, a korekta kosztów

Ze względu na zmianę przepisów dotyczących nieuregulowanych płatności w remanencie należy obowiązkowo ująć wartość odpowiadającą wartości nieopłaconych towarów i materiałów, które zwiększają przychód przypadający na towary handlowe lub zmniejszają koszty uzyskania przychodu.

Co istotne, w tym roku w życie weszły nowe przepisy, zgodnie z którymi w spisie powinno się wskazać również pozycje KPiR, pod którymi koszty uzyskania przychodu zostały zmniejszone, bądź w wyniku wyksięgowania nieopłaconych podatków zwiększono przychód.

Jeżeli przedsiębiorca do wyceny pozycji objętych spisem z natury zastosował inne zasady wyceny, niż ceny zakupu, nabycia lub kosztu wytworzenia, i zasady te są przewidziane w ust. 1-4 i 7   Rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, kwota pomniejszenia nie może przewyższać wartość tej wyceny.

W sytuacji, w której przed rozpoczęciem remanentu przedsiębiorca dokonał zwiększenia w kosztach uzyskania przychodu, zgodnie z art. 24D ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznym nie należy dokonywać wyceny związanej z pomniejszeniem spisu z natury.

Pomniejszenia spisu z natury z tytułu niepłaconych towarów handlowych nie dokonuje się, jeśli przed wykonaniem remanentu przedsiębiorca zapłacił za towary handlowe, które uległy korekcie w KPiR, a w księdze został ujęty zapis na plus z tytułu opłacenia towarów handlowych.

Jeżeli na zakupione na fakturę towary i materiały przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT, płatnik wycenia je według wartości netto. Jeśli natomiast takie prawo mu nie przysługiwało, wycenia je według cen brutto.


Czy w spisie z natury ująć towary, na które nie opłacono jeszcze faktur?

W inwentaryzacji przedsiębiorca powinien ująć oraz wycenić wszelkie towary, które istnieją na stronie firmy na dzień 31 grudnia 2013 r. Podatnik powinien ująć w niej zarówno towary handlowe i materiały, które nie zostały opłacone, jak i te, które na dzień sporządzenia spisu z natury przestały być kosztem uzyskania przychodu.

Informacje związane ze sporządzeniem spisu z natury zawiera §29 pkt. 4a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Spis z natury, a roczne zeznanie podatkowe

Wartość remanentu potrafi odpowiednio zwiększyć lub zmniejszyć poniesione w trakcie roku koszty uzyskania przychodu, dlatego stanowi tak istotną kwestię przy składaniu rocznego zeznania podatkowego. 

Uzyskane wyniki inwentaryzacji przedsiębiorcy powinni umieścić na formularzu PIT-B, który jest załącznikiem do zeznania rocznego PIT-36 lub PIT-36L.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA