REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na założenie działalności

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Wkrótce zamierzam rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie handlu odzieżą. Już teraz, tzn. do chwili obecnej poniosłem pewne wydatki związane z rozpoczęciem działalności mojej przyszłej firmy. Czy koszty rozpoczęcia działalności (np. koszty otwarcia i obsługi rachunku bankowego, koszty pomocy prawnej) mogę zaliczyć do kosztów podatkowych? Jakie jeszcze mogą to być koszty? Kiedy mogę je potrącić? Jak naprawdę właściwie je dokumentować?

W obowiązujących krajowych przepisach podatkowych w podatkach dochodowych kosztem jest każdy wydatek, który jest bezpośrednio związany z uzyskanym przychodem lub ma na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodu (wydatki pośrednie), a nie został wyłączony przez ustawodawcę jako koszt na mocy odrębnych przepisów. Przepisy ustaw podatkowych nie wprowadzają odrębnej kategorii kosztów związanych z rozpoczynaniem działalności gospodarczej. Dotyczy to również wyłączenia takich wydatków z kosztów podatkowych. Dlatego też jakakolwiek kwalifikacja ponoszonych wydatków tego typu powinna być powiązana z przychodem w sposób bezpośredni lub pośredni.

Autopromocja

Polski ustawodawca nie wprowadził definicji bezpośredniego lub pośredniego powiązania kosztu z przychodem. Bez wątpienia analizowane wydatki nie będą miały bezpośredniego związku, gdyż ich poniesienie nie przekłada się automatycznie na uzyskiwany przez podatnika przychód.

Można jednak przyjąć, że ich poniesienie ma na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodu, jakim jest przyszły przychód z prowadzonej działalności gospodarczej. Bez takich kosztów przedsiębiorca nie mógłby tej działalności prowadzić, a zatem są one niezbędnym elementem wydatków związanych z działalnością w sposób pośredni. W związku z powyższym powinny one zostać uznane jako koszty uzyskania przychodu.

Jeżeli sam fakt traktowania wydatków związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej jako kosztów pośrednich nie powinien budzić problemów, to pewne trudności mogą się pojawić przy kwalifikacji okresu, w którym wydatki te powinny być zaewidencjonowane jako koszt.

Polskie podatki dochodowe ze swojej istoty obejmują okres jednego roku. Oznacza to, że konkretny wydatek powinien zostać przyporządkowany do tego roku podatkowego, z którego przychodem wiąże się w sposób bezpośredni lub pośredni. Wątpliwości mogą się jednak pojawić przy wydatkach poniesionych przed rozpoczęciem działalności. Co prawda wszelkie wydatki poniesione w celu rozpoczęcia takiej działalności są kosztem podatkowym nawet wówczas, gdy faktycznie zostały poniesione przed dniem rejestracji, ale pojawia się pytanie, czy wartość nakładów poczyniona w roku poprzednim na działalność uruchomioną w roku bieżącym będzie stanowiła jej koszty podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak już wyżej zostało powiedziane, przepisy wprowadzają podział na koszty bezpośrednio i pośrednio związane z okresem, w którym uzyskano przychód. Zgodnie z zasadą, wydatki bezpośrednio związane z przychodem są kosztem okresu, w którym odpowiadający im przychód został zaewidencjonowany. Natomiast koszty pośrednie powinny być rozliczane w momencie ich poniesienia, chyba że możliwe jest przyporządkowanie ich do kilku okresów, których przychody odpowiadają poniesionym wydatkom. Wówczas takie koszty rozlicza się proporcjonalnie.

Odnosząc się do kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą nie jest możliwe określenie z góry, przez jaki czas będzie ona prowadzona. Można to uzasadnić rozliczeniem wydatków w okresie, w którym zostały poniesione. Należy tutaj podkreślić i to, że musi być to okres, w którym zaewidencjonowano przychód. Brak takiego przychodu będzie prowadził do powstania straty, która rozliczana jest w sposób szczególny.

Wracając natomiast do postawionego pytania, organy podatkowe mogą kwestionować koszty poniesione w latach poprzednich przed zarejestrowaniem działalności gospodarczej, nawet wówczas gdy podatnik wykaże ich funkcjonalny związek z tą działalnością. W związku z powyższym w tym przypadku radziłbym wystąpić o stosowną interpretację do Ministra Finansów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Składka zdrowotna przedsiębiorców - czy wróci ryczałt? Czy jeszcze w 2024 roku nastąpią zmiany?

    O przywrócenie ryczałtowej składki zdrowotnej dla przedsiębiorców (wg zasad sprzed Polskiego Ładu) apelują zarówno sami przedsiębiorcy, ich stowarzyszenia, a także Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Rzecznik MŚP proponuje, by koszty związane z przywróceniem poprzednich zasad rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców częściowo pokryć przez ograniczenie beneficjentów tzw. wakacji od ZUS.

    Czy 13 i 14 emerytura wlicza się do dochodu osoby niepełnosprawnej?

    Czy 13 i 14 emerytura wlicza się do dochodu osoby niepełnosprawnej, ustalanego na potrzeby skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej?

    Będzie nowelizacja Ordynacji podatkowej. Ministerstwo pracuje nad projektem. Podatnicy zyskają.

    Oprocentowanie nadpłaty, powstałej w wyniku orzeczenia TSUE będzie przysługiwać za cały okres, aż do jej zwrotu. Podobnie będzie z nadpłatami powstałymi wskutek wyroków TK.

    Stawki VAT 2024 - zmiany w stawkach obniżonych od 1 kwietnia

    Stawki VAT od 1 kwietnia 2024 roku ulegną zmianie. Pojawi się nowa lista towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8 proc. Stawka obniżona obejmie m.in. usługi kosmetyczne, manicure i pedicure.

    Fundacja rodzinna - podatkowe konsekwencje zbycia udziałów

    Otaczające nas środowisko prawno-ekonomiczne dynamiczne oddziałuje na wszystkich, dlatego wśród pojawiających się pytań coraz częstszymi są te odnoszące się do fundacji rodzinnej, która zapewnia kuszące preferencje podatkowe.

    Składka zdrowotna 2024. Min. Leszczyna: będą zmiany ale powrót do zasad sprzed Polskiego Ładu zbyt kosztowny

    Jeszcze w bieżącym tygodniu minister zdrowia razem z ministrem finansów przedstawią premierowi Tuskowi propozycje zmian w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców. Taką informację przekazała 18 marca 2024 r. minister zdrowia Izabela Leszczyna.

    Zmiany w akcyzie od 2025 roku - opodatkowanie saszetek nikotynowych

    Ministerstwo Finansów chce zmienić od 2025 roku przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie saszetek nikotynowych. W komunikacie z 18 marca 2024 r. MF przedstawiło propozycje zmian. Resort zaprasza zainteresowanych tymi zmianami na spotkanie w celu uzgodnienia treści tej nowelizacji.

    "Nie stać nas na cztery dni pracy". Jednak skrócenie czasu pracy może ograniczyć zwolnienia

    "Skrócenie czasu pracy, np. do czterech dni w tygodniu nie zostanie zrównoważone przez wzrost zatrudnienia. Produkcja krajowa zmniejszy się, a wraz z nią zmniejszą się dochody ludności" – mówi Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

    Wymiana walut w firmie. Jak to robić z korzyścią dla biznesu?

    Wymiana walut? Pierwsze skojarzenia to zagraniczne wakacje czy kredyt we frankach. Patrząc jednak na oficjalne statystyki wymiany handlowej to firmy operują dziś w wielu walutach. Tym bardziej, że coraz więcej firm prowadzi ekspansję zagraniczną, wychodząc na nowe rynki.

    Zmiany w rachunkowości od 2025 roku. Oprócz JPK KR (księgi rachunkowe) będzie JPK ST (środki trwałe)

    Od 1 stycznia 2025 roku podatnicy objęci podatkiem CIT (osoby prawne) będą mieli obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej i wysyłania ich w tej formie do urzędu skarbowego (tzw. JPK CIT). Aktualnie Ministerstwo Finansów konsultuje struktury logiczne pliku JPK_KR_PD oraz pliku  JPK_ST, a także przygotowuje zmianę projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie dodatkowych danych dołączanych do przekazywanych ksiąg.

    REKLAMA