| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Działalność gospodarcza > Przychody z licencji i znaków towarowych - jak zakwalifikować, gdy firma działa na zasadzie franczyzy

Przychody z licencji i znaków towarowych - jak zakwalifikować, gdy firma działa na zasadzie franczyzy

Wykorzystanie franczyzy lub innych modeli opartych na przyłączeniu się przedsiębiorcy do silnej, znanej marki jest jednym ze sposobów na prowadzenie działalności gospodarczej. Za korzystanie z cudzej marki przedsiębiorcy płacą opłaty. Niekiedy mogą też osiągać z tego tytułu przychody. Pojawia się wtedy problem, czy przychody osiągnięte z tytułu udostępniania znaków towarów lub ich sprzedaży są przychodem z działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 updof) czy też przychodem z praw majątkowych i kapitałów pieniężnych (art. 10 ust. 1 pkt 7 oraz art. 18 updof).

W obecnym stanie prawnym są to przychody z działalności gospodarczej. Potwierdzeniem takiej kwalifikacji jest interpretacja indywidualna z 14 września 2009 r. (sygnatura IPPB1/415-503/09-2/JB). Pismo to dotyczy podatnika planującego związanie się z międzynarodową siecią w celu prowadzenia działalności pod marką tej sieci oraz jej rozbudowy na terenie Polski w charakterze lidera. Ma działać według następującego modelu.

Podmioty wchodzące w skład sieci uiszczają opłaty miedzy innymi za używanie znaków towarowych. Opłaty wszystkich podmiotów działających na terenie danego terytorium dokonywane są na rzecz lidera na zasadzie sublicencji, natomiast lider ponosi opłatę licencyjną (na której wysokość składają się także opłaty pobierane od sublicenjonowanych podmiotów) na rzecz firmy, która zapoczątkowała międzynarodową sieć.

Lider upoważniony jest do wykorzystania własnych znaków towarowych zaakceptowanych przez ww. firmę oraz pobierania opłat za korzystanie z nich od pozostałych podmiotów uczestniczących w sieci na danym terytorium. W przypadku nawiązania umowy uczestnictwa w sieci lidera, jest on zobowiązany (bądź uprawniony w zależności od tego, kto inicjuje rozwiązanie umowy) do sprzedaży własnych znaków towarowych nowemu liderowi wyznaczonemu przez sieć.

Podatnik planując rozpoczęcie działalności gospodarczej o takim profilu chciał się dowiedzieć od organów podatkowych jak zakwalifikować podatkowo opłaty licencyjne pobierane za korzystanie z własnych znaków towarowych oraz ewentualny przychód ze sprzedaży praw do takich znaków. 14 września 2009 r.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (sygnatura IPPB1/415-503/09-2/JB) wskazał, że wykorzystywanie własnych znaków towarowych do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej także poprzez udzielanie licencji na korzystanie z nich przez inne podmioty stanowi przychód z działalności gospodarczej.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zawarte zostały przepisy wyłączające sprzedaż konkretnych składników majątkowych z przychodów z działalności gospodarczej (zob. art. 10 ust. 3 updof).

Nie odnosi się to jednak do przychodów ze sprzedaży znaków towarowych. Dlatego wykorzystywanie własnych znaków towarowych do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (także poprzez udzielanie licencji na korzystanie z nich przez inne podmioty), to także zbycie (przeniesienie praw ochronnych do tych znaków) powinno być traktowane jako to samo źródło przychodów - działalność gospodarcza.

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Samorząd zawodowy doradców podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »