| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Działalność gospodarcza > Sprzedaż premiowa, program lojalnościowy dla osób fizycznych - obowiązki płatnika podatku dochodowego

Sprzedaż premiowa, program lojalnościowy dla osób fizycznych - obowiązki płatnika podatku dochodowego

Spółka w celu podtrzymania pozytywnych relacji z klientami tworzy dla nich program lojalnościowy. Jego uczestnikami będą osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej. Program będzie polegał na przyznawaniu klientom punktów za dokonane zakupy a następnie na ich wymianie na nagrody. Wartość pojedynczych nagród w większości nie będzie przekraczała kwoty 760 zł. Spółka ma wątpliwość, czy ciążą na niej obowiązki płatnika? Czy powyższa sprzedaż będzie sprzedażą premiową?

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zatem, aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:

- nagroda związana musi być ze sprzedażą premiową,

- jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

- sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Ustawodawca posłużył się w ustawie o PIT wyrażeniem "sprzedaż premiowa", jednak nie zdefiniował tego pojęcia. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia "sprzedaż premiowa" zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu "sprzedaż" oraz "premiowa".

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w Kodeksie cywilny w art. 535, który stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenie drugiej strony.

W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Obowiązek podatkowy w VAT – zmiany od 1 stycznia 2014 r.

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Również wyrażenie "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, definicji tej nie znajdziemy także w przepisach Kodeksu Cywilnego koniecznym jest więc dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś. Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię.

Mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru.

Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Należy stwierdzić, iż świadczenia dokonywane przez Spółkę na rzecz klientów w ramach programu lojalnościowego stanowią nagrody uzyskane w sprzedaży premiowej w rozumieniu ustawy o PIT. Zatem, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760 zł, wówczas będą one zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 tejże ustawy. Ponieważ są to więc kwoty wolne od podatku dochodowego Spółka nie jest zobowiązana do poboru zaliczki na podatek.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Centrum Kadrowo – Płacowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »