| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Działalność gospodarcza > Wydatki na poczęstunek dla kontrahentów mogą być kosztami uzyskania przychodów

Wydatki na poczęstunek dla kontrahentów mogą być kosztami uzyskania przychodów

Organy podatkowe potwierdzają korzystną wykładnię przepisów podatkowych prezentowaną przez sądy administracyjne, zgodnie z którą koszty poczęstunku dla kontrahentów (nawet napojów alkoholowe) można zaliczyć do kosztów podatkowych o ile dominującym celem spotkania jest cel biznesowy. Jednak fiskus próbuje też wracać do wcześniej prezentowanej argumentacji i wprowadzać inne kryteria dyskwalifikujęce tego rodzaju koszty, np. przepych.

Zacytujmy fragment, reprezentatywnej w tym zakresie interpretacji indywidualnej wydanej 12 grudnia 2014 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBI/1/415-1075/14/ESZ):

(…)  na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy (o PIT – przypisek redakcji infor.pl) , nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki, zwyczajowo podawane napoje alkoholowe i bezalkoholowe), a także posiłki (np. obiady, lunche, kolacje), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, poza nią), podawane obecnym i potencjalnym kontrahentom podczas wskazanych we wniosku spotkań biznesowych, mających na celu szczegółowe omówienie warunków świadczonych usług, postępu bieżących prac, czy też przyszłych wspólnych projektów, z których Wnioskodawca będzie czerpać przychód w postaci wynagrodzenia za świadczone usługi prawne W konsekwencji wydatki te, jako związane z (mające na celu) uzyskiwaniem(e) przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów tej działalności.

Należy jednak pamiętać, że spotkania z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami nie mogą mieć czysto konsumpcyjnego, czy rozrywkowego charakteru, a wydatki nie powinny wykraczać poza główny cel spotkania, jakim jest wzmocnienie relacji z kontrahentami i partnerami biznesowymi, omówienie warunków świadczonych usług, nawiązanie kontaktów biznesowych oraz prowadzenie rozmów biznesowych. Ponadto zapraszając kontrahenta, bądź potencjalnego kontrahenta na spotkania biznesowe do restauracji cieszących się uznaną renomą i zapewniających odpowiedni poziom usług należy również mieć na uwadze, aby celem takiego spotkania, nie była chęć okazania przepychu, stworzenia pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Interpretację komentuje Katarzyna Łukasik, konsultant podatkowy z Deloitte:

Pytanie podatnika, prowadzącego kancelarię radcy prawnego, dotyczyło możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługi gastronomiczne (m.in. kosztów obiadów, kolacji, posiłków i napojów alkoholowych i bezalkoholowych), nabywane w związku z organizacją spotkań biznesowych w siedzibie kancelarii i poza nią.

Na wstępie warto przypomnieć, że przez długi czas możliwość zaliczenia tego typu wydatków do kosztów podatkowych budziła spore kontrowersje w praktyce organów i w orzecznictwie sądów. W wydawanych interpretacjach organy zazwyczaj zaliczały koszty usług gastronomicznych do wydatków na cele reprezentacji, które z mocy prawa nie stanowią kosztów podatkowych (por. art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT oraz w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT).

Aby położyć kres ww. rozbieżnościom, NSA w Warszawie w wyroku wydanym 17 czerwca 2013 r. (II FSK 702/11) w składzie siedmiu sędziów dopuścił możliwość zaliczenia wydatków na usługi gastronomiczne do kosztów podatkowych, formułując jednocześnie tezy pomocne dla dokonywania oceny ich charakteru, zgodnie z którymi:

  • kwalifikacja każdego przypadku powinna być dokonana indywidualnie, pod kątem rodzaju wydatków i okoliczności ich poniesienia, jak również ich związku z przychodami podatnika – przy czym nie ma konieczności wyłączania wszystkich wydatków na usługi gastronomiczne z kosztów podatkowych;
  • nie jest decydujące miejsce podawania poczęstunków, ich wystawność, przepych ani okazałość;
  • wyłączeniu podlegają wydatki, których wyłącznym lub dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, jego firmy, działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami.

Stanowisko to zostało również potwierdzone w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 25 listopada 2013 r. (DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521), zgodnie z którą:

„nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów (…) wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.”

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

W omawianym powyżej przypadku kancelarii radcy prawnego, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził, że tego typu wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Warto jednak zauważyć, iż wskazano również dodatkowe kryteria dla oceny ww. wydatków, tj.:

  • brak charakteru czysto konsumpcyjnego lub rozrywkowego spotkań;
  • niewykraczanie takich wydatków poza główny cel spotkania;
  • celem spotkania nie jest chęć okazania przepychu, stworzenia pozytywnego wizerunku wnioskodawcy oraz prowadzonej przez niego działalności (ale np. szczegółowe omówienie warunków usług, postępu prac lub przyszłych wspólnych projektów, z których podatnik będzie czerpał przychód w postaci wynagrodzenia za usługi prawne).

Powyższe stanowisko wpisuje się we wspomniany, pozytywny dla podatników nurt interpretacyjny. Warto jednak zauważyć, że pomimo ogólnego pozytywnego wydźwięku, interpretacja ta nie pozostaje w zupełnej zgodzie z wyrokiem NSA oraz interpretacją ogólną, wprowadzając dodatkowe kryteria oceny, jak np. przepych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dziennik Gazeta Prawna

Największy polski dziennik prawno-gospodarczy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »