| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Najczęstsze problemy > Czy wynagrodzenia finansowane z funduszy strukturalnych UE są zwolnione z PIT?

Czy wynagrodzenia finansowane z funduszy strukturalnych UE są zwolnione z PIT?

Raczej nie. I o ile nie ma znaczenia to, że wypłata wynagrodzenia bywa dokonywana faktycznie z innych środków w ramach tzw. prefinansowania, a dopiero potem środki te są prefinansującemu refundowane z bezzwrotnej pomocy UE. To jednak decydująca jest wąska interpretacja przez sądy i fiskusa pojęcia podmiotu, który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W opinii Sądu, tylko takie rozumienie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT jest zgodne z celem ustanowionego w tym przepisie zwolnienia, a jednocześnie, co na gruncie prawa podatkowego ma zasadnicze znaczenie, jest również zgodne z literalnym brzmieniem tego przepisu.

Podkreślić zatem należy, iż omawiany przepis nie wymaga, by uzyskane przez podatnika środki pomocowe były uzyskane bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej czy innego wymienionego w tym przepisie podmiotu, to jest nie zakazuje on, by dany projekt nie mógł być sfinansowany poprzez zrefundowanie poniesionych uprzednio przez budżet państwa członkowskiego na ten cel środków.

Organ podatkowy nie dał za wygraną i złożył skargę kasacyjną do NSA ale NSA nie przyznał racji fiskusowi.

Zdaniem NSA sposób przekazywania środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT, to jest prefinansowanie czy też refinansowanie, nie ma wpływu na zasadniczą ocenę, że pomoc ta pochodzi z tychże środków.

Rzeczony sposób przekazywania środków pomocowych jest kwestią techniczną, która nie ma znaczenia dla oceny źródła pochodzenia środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych w ramach funduszy strukturalnych oraz Funduszu Spójności. Decydujące jest ustalenie podmiotu, który finalnie ponosi ciężar finansowania programu.

NSA zauważył, że wobec relatywnie powszechnej praktyki wzmiankowanego prefinansowania lub refinansowania środków pomocowych zwolnienie podatkowe wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT praktycznie by nie funkcjonowało, gdyby techniczny sposób przekazywania środków uniemożliwiać miał objęcie ich (tym) zwolnieniem u uprawnionych beneficjentów.

NSA podkreślił także, że jego teza w tym wyroku stanowisko stanowi kontynuację jednolitej linii orzeczniczej Naczelnego Sądu Administracyjnego, której wnoszący skargę kasacyjną nie zauważa albo też ją ignoruje.

Chodzi np. o wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego:
- z dnia 28 stycznia 2009 r. (sygn. II FSK 1573/07),
- z dnia 15 kwietnia 2009 r. (sygn. II FSK 58/08),
- z dnia 22 października 2010 r. (sygn. II FSK 1067/09),
- z dnia 16 listopada 2010 r. (sygn. II FSK 1188/09),
- z dnia 8 grudnia 2010 r. (sygn. II FSK 1331/09 oraz II FSK 1339/09),
- czy z dnia 22 lutego 2011 r. (sygn. II FSK 1609/10).

Tak więc wygląda na to, że fiskus przegrał spór o interpretację warunku pierwszego omawianego zwolnienia, tj. wskazania kiedy środki pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Effect Group

firma szkoleniowo-doradcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »