| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Najczęstsze problemy > Nagrody w konkursach organizowanych przez media są zwolnione z PIT

Nagrody w konkursach organizowanych przez media są zwolnione z PIT

Zwolnione z PIT są nagrody w konkursach o wartości do 760 zł. Zdaniem organów podatkowych dla zastosowania tego zwolnienia (w przypadku konkursów z dziedzin innych niż nauka, kultura, sztuka, dziennikarstwo i sport), nie wystarcza, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem.

Stan faktyczny

Bank organizuje akcje promocyjne dla swoich Klientów. Niektóre z nich polegają na wyborze, zgłoszonego przez osoby uczestniczące w akcji - na przykład - najbardziej atrakcyjnego, najbardziej ciekawego, najbardziej dowcipnego pomysłu na projekt logo karty bankomatowej, czy też hasła reklamującego jeden z produktów Banku.

Regulamin takiego konkursu jest publikowany na powszechnie dostępnej stronie internetowej Banku, natomiast nie jest ogłaszany w prasie, radiu czy telewizji. W konkursie są przewidziane nagrody zarówno w formie rzeczowej jak i pieniężnej, których wartość nie przekracza kwoty 760 zł.

Czy nagrody przewidziane w powyżej opisanej akcji promocyjnej, organizowanej i ogłaszanej wyłącznie za pośrednictwem ogólnie dostępnych stron internetowych Banku, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł są objęte zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.)?

Odpowiedź KIP:

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w:

a)  konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz

b) konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową

- jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Zwolnienie z PIT nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Polecamy: Podatek dochodowy przy sprzedaży nagrody zdobytej w konkursie

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

Zatem wolą ustawodawcy jest, by zwolnieniem przedmiotowym objęta była – w granicach limitu 760 złotych – wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu.

Ustawa nie definiuje pojęcia „środki masowego przekazu”. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia.

Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności.

Natomiast Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie „środki masowego przekazu” (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet. Wśród mediów masowych powyższe definicje wymieniają prasę.

Przepisy podatkowe posługują się także pojęciem „konkurs”, chociaż nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego konkurs to ”przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”.

Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Polecamy: Jak są opodatkowane nagrody w konkursie organizowanym w mediach?

Polecamy: Jak rozliczyć PIT od wygranej w konkursach?

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Smoleńska

Dziennikarka, redaktor

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »