REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można odliczyć straty z funduszy inwestycyjnych

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W latach ubiegłych inwestowałem w różnego rodzaju fundusze inwestycyjne. Niektóre moje inwestycje w fundusze przyniosły zyski, a inne straty. Czy uzyskany dochód z udziału w funduszu kapitałowym mogę pomniejszyć o straty jakie poniosłem? Czy poniesioną stratę w funduszach kapitałowych (inwestycyjnych) mogę jakoś odliczyć?

NIE

Autopromocja

Zgodnie z treścią art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT, od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy wg stawki 19%.

Opodatkowany jest dochód, czyli uzyskany przychód w następstwie umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, pomniejszony o koszty uzyskania przychodu. Z uwagi na treść art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT kosztem uzyskania przychodu są tu wydatki na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych.

Z powstałego w ten sposób obowiązku podatkowego podatnik nie rozlicza się samodzielnie. Jak stanowi bowiem art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT, towarzystwo funduszy inwestycyjnych (jako płatnik) powinno obliczyć, pobrać i odprowadzić zryczałtowany podatek do właściwego urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek.

Ponadto płatnik obowiązany jest złożyć we właściwym urzędzie skarbowym roczną deklarację PIT-8AR, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, zgodnie z treścią art. 42 ust. 1a ustawy o PIT.

Ale czy można odliczyć od dochodu straty z inwestycji w fundusze? Niestety nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co prawda w art. 9 ust. 3 ustawy o PIT zawarto zasadę, która pozwala na odliczenie straty.

Zgodnie z tym przepisem poniesioną stratę z danego źródła przychodów można odliczać od dochodu z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych. Jednak nie można rocznie odliczyć więcej niż 50% tej straty.

Tak np. możemy rozliczać podatkowo straty z własnych inwestycji giełdowych, rozliczanych samodzielnie w PIT-38. Straty możemy również odliczać z samodzielnego obracania udziałami w spółkach kapitałowych poza giełdą.

Jednak nie możemy zastosować tej zasady do strat z funduszy inwestycyjnych. W art. 30a ust. 5 ustawy o PIT zawarty jest zakaz odliczania straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Dochodu z udziału w funduszu kapitałowym nie można zatem pomniejszyć o straty z tytułu udziału w funduszu kapitałowym ani o inne straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, poniesione w roku podatkowym i w latach poprzednich.

Również z art. 9 ust. 6 ustawy o PIT wynika, że strat z funduszy inwestycyjnych nie da się odliczyć na zasadach określonych w art. 9 ust. 3. Nie zostały bowiem w nim wymienione straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

W okresie koniunktury:
10 stycznia 2007 r. - wartość jednostki uczestnictwa 50,00 zł,
10 października 2007 r. - wartość jednostki uczestnictwa 70,00 zł.

Podatnik nabył 2 tys. jednostek uczestnictwa 10 stycznia 2007 r., poniósł koszt w wysokości 100 000,00 zł. 10 października 2007 r. zlecił umorzenie jednostek, w związku z czym uzyskał przychód w wysokości 140 000,00 zł.

Osiągnął więc dochód w kwocie 40 000,00 zł. Od dochodu tego fundusz inwestycyjny pobrał i odprowadził do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek według stawki 19-proc., tj. w kwocie 7 600,00 zł.

W okresie kryzysu finansowego:
10 lutego 2008 r. - wartość jednostki uczestnictwa 40,00 zł,
10 grudnia 2008 r. - wartość jednostki uczestnictwa 25,00 zł.
Podatnik, nabywając 2 tys. jednostek uczestnictwa w lutym, poniósł koszt 80 000,00 zł. 10 grudnia 2008 r. zlecił sprzedaż jednostek, wobec czego uzyskał przychód w wysokości 50 000,00 zł. W wyniku ostatniej transakcji podatnik poniósł stratę w wysokości 30 000 zł.

Jeżeli nie powstał przychód, to nie pobiera się zryczałtowanego podatku. Ponadto niestety straty tej nie można odliczyć w latach następnych.

Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA