| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Pracownik > Czy przekazanie pracownikom jednolitego ubioru służbowego bez logo firmy jest opodatkowane PIT

Czy przekazanie pracownikom jednolitego ubioru służbowego bez logo firmy jest opodatkowane PIT

Ustawa o PIT zwalnia od podatku dochodowego wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika, lub ekwiwalentu pieniężnego za ten ubiór. Podatnicy spierają się jednak stale z organami podatkowymi, co należy uznać za ubiór służbowy. Brak logo pracodawcy na ubraniu służbowym nie wyróżniającym się w inny sposób od zwykłego ubrania nie pozwala na skorzystanie z tego zwolnienia.

W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 27 lipca 2010 r. (nr ITPB2/415-442/10/IB) organ podatkowy uznał, że jest przychodem pracowników otrzymywany przez nich od pracodawcy ubiór służbowy bez logo firmy:
(…) pracownicy zatrudnieni na stanowisku kierowcy autobusu, motorniczego tramwaju, kontrolera ruchu oraz dyspozytora są wyposażeni (nieodpłatnie) w ubiór, na który składają się: koszula, spodnie, sweter i bezrękawnik. Ubiór ten jest jednakowy dla wszystkich pracowników, jednak nie odbiega wyglądem od ogólnodostępnego na rynku tzn. nie posiada cech charakterystycznych dla zakładu, np. nie ma na nim logo Wnioskodawcy. Ww. pracownicy są zobowiązani do używania tego stroju podczas wykonywania pracy, mogą go jednak używać także po godzinach pracy i w czasie wolnym od pracy.
Mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne i prawne stwierdzić zatem należy, iż wartość odzieży przekazywanej nieodpłatnie pracownikom przez Wnioskodawcę stanowi dla nich przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 ww. ustawy, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Koszty dla pracodawcy

Istotna jest też kwestia, czy pracodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na stroje firmowe pracowników, ale z logo firmy. Warto odwołać się tu do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 28 lutego 2008 r., sygn. akt I SA/Po 154/07, w którym sąd ten stwierdził, że obecnie w szeroko występującej konkurencji reklama firmy może być prowadzona również poprzez estetyczny wygląd pomieszczeń i pracowników, których ubiór zaopatrzony jest w widoczne logo.

Zdaniem sądu ponoszone przez spółkę wydatki na zakup stroju firmowego opatrzonego w logo mogą być uznane za wydatki reklamowe i w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów. W ocenie sądu atrakcyjny, jednolity ubiór pracowników oznaczony cechami charakterystycznymi dla spółki jak barwa, krój logo we wszystkich punktach sprzedaży powoduje lepszy odbiór danego podmiotu - firmy, wyróżnia on pracowników firmy od innych osób, kojarzy zawsze z tą firmą i zachęca do kupna towarów oferowanych przez firmę.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Sakowska

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »