REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie koszty w PIT do wynagrodzenia za przeniesienie na pracodawcę prawa do wynalazku (patentu)

Joanna  Skibicka
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przypadek przeniesienia prawa własności wynalazku (prawa do patentu), skutkujący otrzymaniem zapłaty (wynagrodzenia), objęty będzie 50% kosztami uzyskania przychodu. Świadczy o tym treść art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Tak wynika z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 15 października 2010 r. (I SA/Wr 991/10).

Autopromocja

Podatnik jest współtwórcą projektu wynalazczego. Jednocześnie pozostaje w stosunku pracy (na podstawie umowy o pracę), przy czym działalność wynalazcza nie wchodzi w zakres jego obowiązków służbowych.

Wykonany przez niego projekt nie został również zrealizowany w ramach stosunku pracy. Mimo to, twórcy przedsięwzięcia przenieśli na pracodawcę prawa do korzystania z patentu.

Z tytułu przejęcia prawa do wynalazku pracodawca był zobowiązany do wypłacenia pracownikom wynagrodzenia.

Skutki podatkowe przeniesienia prawa do korzystania z patentu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, podatnik zwrócił się do organu podatkowego z pytaniem, czy do przedmiotowego wynagrodzenia będzie można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów? Zdaniem podatnika, takie prawo będzie mu przysługiwało. Powołał się przy tym na art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy o PIT

Organ podatkowy uznał to stanowisko za nieprawidłowe. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, przepis powołany przez podatnika znajdzie zastosowanie jedynie w przypadku przeniesienia własności projektu objętego patentem.

W przypadku natomiast przekazania prawa wyłącznie do korzystania z wynalazku, o 50% kosztach uzyskania przychodów nie może być mowy. Sprawa trafiła do WSA, który początkowo uchylił zaskarżony akt ze względów proceduralnych, bez oceny wartości merytorycznej.

W wyniku wyroku NSA, uchylającego z kolei wyrok sądu I instancji, sprawa trafiła ponownie do sądu wojewódzkiego, który tym razem rozpatrzył ją co do meritum.

Przeniesienie własności a przeniesienie prawa do korzystania z wynalazku

WSA uwzględnił skargę podatnika. Zdaniem sądu, przedmiotowe wynagrodzenie powinno podlegać 50% kosztom uzyskania przychodów.

W uzasadnieniu powołano art. 98 ustawy o wynalazczości (dalej: u.o.w.), z którego wynikają dwa tryby przeniesienia przez twórcę praw do wynalazku na rzecz przedsiębiorcy.

Pierwszy polega na przeniesieniu prawa własności wynalazku, drugi zaś obejmuje przekazanie wynalazku do korzystania, które w konsekwencji, zgodnie z art. 98 ust. 2 u.o.w., również skutkuje przejściem prawa do wynalazku (patentu) na przedsiębiorcę.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Polecamy: serwis PIT

Różnica między tymi trybami polega na tym, iż w pierwszym przypadku twórca otrzymuje "zapłatę", a w drugim "wynagrodzenie". Niemniej jednak, w jednym i w drugim przypadku dochodzi do przeniesienia prawa do patentu. Przejście prawa do patentu w trybie przekazania go do korzystania przez przedsiębiorcę obejmuje przejście prawa do patentu, jako prawa do własności wynalazku.

Na podstawie tego przekazania twórca wyzbywa się bowiem prawa majątkowego zbywalnego.

Zdaniem sądu, przepis art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy o PIT dotyczy obu przewidzianych w art. 98 u.o.w. przypadków, a więc zarówno sytuacji:

- gdy twórca wprost przenosi prawo do wynalazku (patentu) - za uzgodnioną zapłatą - na rzecz przedsiębiorcy, jak i sytuacji,
- gdy twórca przekazuje to prawo (wynalazek) - za wynagrodzeniem - przedsiębiorcy do korzystania w okolicznościach skutkujących przejściem tego prawa na przedsiębiorcę.

Sąd podkreślił, że inna wykładnia art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy o PIT w powiązaniu z art. 98 ust. 1 i 2 oraz art. 98a ust. 1 u.o.w. byłaby w sposób oczywisty sprzeczna z art. 2 i art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji RP.

Zryczałtowane koszty jak najbardziej uzasadnione

Analiza orzecznictwa sądów administracyjnych w podobnych sprawach pokazuje, że wątpliwości co do możliwości zastosowania 50 % kosztów uzyskania przychodu przez twórcę, który przekazał pracodawcy wynalazek do korzystania, budziło występowanie dwóch pojęć „zapłata” i „wynagrodzenie” w art. 98 ustawy o wynalazczości.

Niemniej Naczelny Sąd Administracyjny np. w wyroku z dnia 9 grudnia 2009 r. (sygn. II FSK 1028/08) stwierdził, że wykładnia pojęcia zapłata, o którym mowa w art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy o PIT nieobejmująca wynagrodzenia otrzymanego przez twórcę, o którym mowa w art. 98a ust.1 w zw. z art. 98 ust. 2 ustawy o wynalazczości z tytułu przekazania przez twórcę przedsiębiorcy wynalazku do korzystania i przejścia prawa do patentu byłaby niezgodna z koncepcją państwa prawnego oraz zasadą równości obywateli wyrażonymi w Konstytucji.

Dlatego też należy uznać, że skoro art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy o PIT określa wysokość zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50% w związku z otrzymaniem przez twórcę zapłaty za przeniesienie prawa własności wynalazku, to oznacza to, że w każdym przypadku przeniesienia prawa własności wynalazku (prawa do patentu czy prawa z patentu), polegającym na zapłacie, możliwe będzie zastosowanie zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu.

Dokonując wykładni powołanych przepisów, nie można bowiem przyjąć, aby zamiarem ustawodawcy było tak zasadnicze zróżnicowanie sytuacji prawnej podatników, którzy znaleźli się w identycznej prawnie sytuacji faktycznej, ponieważ przekazali i przenieśli na pracodawcę prawo do patentu albo przenieśli to prawo na podstawie umowy, by pozbawić tego pierwszego prawa do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.

Wybór przepisów:

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się:
1) z tytułu zapłaty twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego - w wysokości 50 % uzyskanego przychodu (…)

Ustawa o wynalazczości

Art. 98
1. Twórca wynalazku, któremu przysługuje prawo do patentu, może przenieść to prawo za uzgodnioną zapłatą na rzecz podmiotu gospodarczego lub przekazać wynalazek do korzystania przez ten podmiot.
22. W przypadku przekazania wynalazku do korzystania zgodnie z ust. 1, przejście prawa do patentu następuje z dniem zgłoszenia wynalazku podmiotowi gospodarczemu, pod warunkiem przyjęcia go przez ten podmiot do korzystania w terminie jednego miesiąca od daty zgłoszenia, chyba że strony ustalą inny termin.

Źródło: taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA