| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Pracownik > Jak ustalić przychód w PIT gdy płatnik pobrał nieprawidłowo składki?

Jak ustalić przychód w PIT gdy płatnik pobrał nieprawidłowo składki?

Problem dotyczący prawidłowego określenia przychodu pracownika i wysokości podatku w sytuacji kiedy składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne zostały niewłaściwie naliczone przez płatnika w poprzednich latach został omówiony w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 02.03.2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBII/1/415-996/10/MK).

Problem przedstawiony w interpretacji dotyczył sytuacji, w której stwierdzono niedopłatę składek na ubezpieczenie społeczne oraz jednocześnie nadpłatę składki na ubezpieczenie zdrowotne u byłego pracownika za lata 2001-2002.

Po dokonanej korekcie wynagrodzenia wpłacono należne składki społeczne w styczniu i czerwcu 2010 roku. Kwota przeznaczona na pokrycie składek społecznych w całości pochodziła ze środków zakładu pracy.

Były pracownik nie dokonał zwrotu tej kwoty. Natomiast nadpłata składki zdrowotnej, która powstała w wyniku tej korekty została zwrócona byłemu pracownikowi.

Ubezpieczenia społeczne obejmują:
- ubezpieczenie emerytalne, ubezpieczenia rentowe, ubezpieczenie w razie choroby i macierzyństwa (chorobowe), ubezpieczenie z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (wypadkowe), wyróżnia się składki na takie ubezpieczenia.
Składki są opłacane przez płatników składek (za pracownika składki opłaca pracodawca).

Składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe finansują z własnych środków -w równych częściach- ubezpieczony i płatnik składek. Natomiast składki na ubezpieczenie chorobowe finansują z własnych środków ubezpieczeni, a na ubezpieczenie wypadkowe finansują z własnych środków płatnicy składek.

Polecamy: Kiedy pracownik uzyskuje przychód z imprezy firmowej?

Zakłady pracy (działające jako osoby fizyczne, osoby prawne czy jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) mają obowiązek obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od nich przychody. Podstawą do uzyskiwania przychodów są:
1) stosunek służbowego,
2) stosunek pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy,
3) zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Dochody pracownika uzyskane w ciągu danego miesiąca to:
- przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy; zatem będą to wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń.
- zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Peugeot Ciesielczyk

- autoryzowany koncesjoner marki Peugeot w Polsce

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »