| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Pracownik > Jak ustalić przychód w PIT gdy płatnik pobrał nieprawidłowo składki?

Jak ustalić przychód w PIT gdy płatnik pobrał nieprawidłowo składki?

Problem dotyczący prawidłowego określenia przychodu pracownika i wysokości podatku w sytuacji kiedy składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne zostały niewłaściwie naliczone przez płatnika w poprzednich latach został omówiony w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 02.03.2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBII/1/415-996/10/MK).

Problem przedstawiony w interpretacji dotyczył sytuacji, w której stwierdzono niedopłatę składek na ubezpieczenie społeczne oraz jednocześnie nadpłatę składki na ubezpieczenie zdrowotne u byłego pracownika za lata 2001-2002.

Po dokonanej korekcie wynagrodzenia wpłacono należne składki społeczne w styczniu i czerwcu 2010 roku. Kwota przeznaczona na pokrycie składek społecznych w całości pochodziła ze środków zakładu pracy.

Były pracownik nie dokonał zwrotu tej kwoty. Natomiast nadpłata składki zdrowotnej, która powstała w wyniku tej korekty została zwrócona byłemu pracownikowi.

Ubezpieczenia społeczne obejmują:
- ubezpieczenie emerytalne, ubezpieczenia rentowe, ubezpieczenie w razie choroby i macierzyństwa (chorobowe), ubezpieczenie z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (wypadkowe), wyróżnia się składki na takie ubezpieczenia.
Składki są opłacane przez płatników składek (za pracownika składki opłaca pracodawca).

Składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe finansują z własnych środków -w równych częściach- ubezpieczony i płatnik składek. Natomiast składki na ubezpieczenie chorobowe finansują z własnych środków ubezpieczeni, a na ubezpieczenie wypadkowe finansują z własnych środków płatnicy składek.

Polecamy: Kiedy pracownik uzyskuje przychód z imprezy firmowej?

Zakłady pracy (działające jako osoby fizyczne, osoby prawne czy jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) mają obowiązek obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od nich przychody. Podstawą do uzyskiwania przychodów są:
1) stosunek służbowego,
2) stosunek pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy,
3) zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Dochody pracownika uzyskane w ciągu danego miesiąca to:
- przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy; zatem będą to wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń.
- zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria JKP Adwokaci we Wrocławiu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »