| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Pracownik > Mieszkanie dla pracownika podczas zagranicznej podróży służbowej – rozliczenie PIT

Mieszkanie dla pracownika podczas zagranicznej podróży służbowej – rozliczenie PIT

Wielu przedsiębiorców prowadzi działalność gospodarczą, dla której wykonywania pojawia się konieczność wysyłania pracowników w delegacje służbowe, również poza granice kraju. Odbywanie przez pracowników zagranicznych podróży służbowych wiążą się z koniecznością ponoszenia wydatków na dojazdy, wyżywienie, hotele. Częste są przypadki, że pracodawca, zamiast ponosić koszty wynajmu pokoi hotelowych, wynajmuje na stałe mieszkanie za granicą, w celu jego wykorzystywania przez pracowników w ramach podróży służbowych.

Opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem tych, które zostały wymienione w ustawie o podatku dochodowym oraz od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zwrot właściwie udokumentowanych wydatków poniesionych przez pracownika na wyżywienie oraz inne koszty odbywanej podróży służbowej stanowi przychód ze stosunku pracy. Od tego przychodu pracownik nie zapłaci jednak podatku, ponieważ diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika są wolne od podatku dochodowego do wysokości określonej w odrębnych ustawach, a więc do wysokości limitów określonych w przepisach ww. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r.

Przepisów tych nie zastosujemy jednak w sytuacji, gdy pracodawca wynajmuje mieszkanie służbowe i udostępnia je pracownikom wyłącznie odbywających podróż służbową, a więc mieszkanie nie będzie wykorzystywane do celów prywatnych.

W takim przypadku pracownik nie uzyska również przysporzenia majątkowego odpowiadającego wartości np. czynszu najmu, bowiem będzie korzystał z lokalu w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych.

Pracownik będzie korzystał z mieszkania wyłącznie dlatego, iż na polecenie pracodawcy odbywa podróż służbową. W konsekwencji nie powstanie obowiązek naliczenia przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia.. Należy pamiętać, że wykonywanie zadań służbowych nakłada na pracodawcę obowiązek ponoszenia wydatków związanych z realizacją tych zadań.

Mając na uwadze, że podróżą służbową jest wyjazd podjęty na polecenie pracodawcy poza miejscowość, w której znajduje się siedziba firmy lub poza miejsce wykonywania przez pracownika obowiązków służbowych (który jednocześnie ma związek z wykonywaniem zadań związanych z działalnością pracodawcy),  stwierdzić należy, że:

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Bundz

Opiekun Klienta SOHOfinance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »