REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie dokształcania pracowników a PIT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Dofinansowanie dokształcania pracowników a PIT
Dofinansowanie dokształcania pracowników a PIT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy po stronie pracownika powstanie przychód w przypadku sfinansowania lub dofinansowania przez pracodawcę studiów i innych form dokształcania pracowników?

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej zwanej ustawą o PIT) za przychody ze stosunku pracy (…) uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń (…) a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W związku z powyższym, w sytuacji w której pracodawca finansuje pracownikowi dokształcanie – co do zasady, po stronie pracownika powstaje przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń (lub świadczeń częściowo odpłatnych – w przypadku dofinansowania częściowego).

Autopromocja

Przychód w postaci sfinansowania przez pracodawcę dokształcania może jednak podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie przepisu zawartego z art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o PIT – po spełnieniu warunków w nim zawartych. Zgodnie bowiem z powołanym przepisem, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego.

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracownika

Przepisami odrębnymi, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o PIT, są przepisy ustawy – Kodeks pracy (zwanej dalej KP). Zgodnie zatem z treścią art. 1031 § 1 KP, przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą.

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów może powstać wątpliwość, czy zwolnieniu z opodatkowania nie powinny podlegać jedynie te formy dokształcania, które związane są z konkretnym zajmowanym przez pracownika stanowiskiem i wykonywanymi przez niego obowiązkami (ponoszenie kwalifikacji zawodowych pracownika na konkretnym stanowisku). Przyjmując powyższy pogląd, w sytuacji braku takiego powiązania (np. podnoszenie wykształcenia ogólnego pracownika),świadczenie na rzecz pracownika nie podlegałoby zwolnieniu z opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mając na uwadze powyższą wątpliwość warto jednak przytoczyć w tym miejscu stanowisko zaprezentowane w wyjaśnieniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej, opublikowanym na stronie internetowej ministerstwa (www.mpips.gov.pl) „(...) jak stanowi art. 102 Kodeksu pracy, kwalifikacje zawodowe pracowników, wymagane do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku, są ustalane w przepisach wewnątrzzakładowych (np. w układzie zbiorowym pracy) lub w przepisach szczególnych. W związku z powyższym, to pracodawca - co do zasady - określa, jakich kwalifikacji zawodowych oczekuje od pracownika przy wykonywaniu pracy określonego rodzaju lub na danym stanowisku, co oznacza, że w pojęciu kwalifikacji zawodowych mogą zawierać się m.in. wymagania dotyczące posiadania wiedzy ogólnej przez pracownika. Przyznanie przez pracodawcę dodatkowych świadczeń na podstawie art. 1033 Kodeksu pracy (np. w postaci pokrycia opłaty za kształcenie, przejazd, podręczniki i zakwaterowanie) oznacza, że są one przyznane pracownikowi na podstawie odrębnych przepisów”.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Z powyższego wyjaśnienia wynika, że zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegać powinny wszystkie świadczenia, jeśli pracodawca uzna, że są związane z wykonywanym stanowiskiem - nawet, jeśli mogą być one uznane podnoszenie ogólnej wiedzy pracowników. Zwolnieniu z opodatkowania (jako podnoszenie kwalifikacji zawodowych) podlegają przy tym świadczenia na dokształcanie pracownika, które nie muszą jednak ściśle odpowiadać zakresowi obowiązków aktualnie realizowanemu przez pracownika na danym stanowisku (w szczególności określonym w umowie o pracę).

To pracodawca decyduje (np. w zawartej z pracownikiem umowie bądź w innym dokumencie) jakie dokształcanie związane jest ze stanowiskiem danego pracownika. W związku z powyższym, nawet jeśli dokształcanie nie będzie pokrywać się z zakresem obowiązków pracownika, lecz będzie generalnie związane z zajmowanym przez niego stanowiskiem, to pracodawca będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Aprobując daną formę dokształcania pracownika, pracodawca kierować się może przy tym nie tylko aktualnymi obowiązkami i stanowiskiem pracownika, lecz także swoimi zamierzeniami co do stanowiska i zakresu obowiązków tego pracownika w przyszłości.  Z uwagi na powyższe zalecane jest gromadzenie dowodów potwierdzających konieczność posiadania przez konkretne osoby odpowiednich umiejętności na ich stanowiskach pracy.

Z uwagi na powyższe zalecane jest gromadzenie dowodów potwierdzających konieczność posiadania przez szkolone osoby odpowiednich umiejętności na ich stanowiskach pracy. Konieczność posiadania takiej dokumentacji potwierdza przy tym także interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 czerwca 2010 r., sygn. IBPBII/1/415-276/10/MK.

Brak zawartej umowy

Istotne na gruncie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o PIT, jest konieczność przyznania przez pracodawcę świadczenia zgodnie z odrębnymi przepisami (jak wskazano wcześniej – zgodnie z przepisami KP).

Zgodnie więc z art. 1034 § 1 KP, Pracodawca zawiera z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje zawodowe umowę określającą wzajemne prawa i obowiązki stron. Umowę zawiera się na piśmie. Z przepisu tego zasadniczo wynika obowiązek zawierania z pracownikami pisemnych umów – w przypadku zapewnienia przez pracodawcę świadczenia w postaci podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracownika. Wyjątek od powyższej zasady zawarty został jednak w §3 tego samego artykułu KP. Zgodnie z nim, nie ma obowiązku zawarcia umowy, o której mowa w § 1, jeżeli pracodawca nie zamierza zobowiązać pracownika do pozostawania w zatrudnieniu po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Pracodawca może więc nie zawierać umów pisemnych z pracownikami, jeżeli nie zamierza zobowiązać pracowników do pozostawania w zatrudnieniu po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Takie postępowanie pozostaje w zgodzie z art. 1034 § 3 KP, przez co świadczenie na rzecz pracownika może być uznane za przyznanie zgodnie z odrębnymi przepisami – o czym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o PIT.  Pracodawca nie może jednak w żaden inny sposób zobowiązać świadczeniobiorcy do pozostawania w stosunku zatrudnienia po zakończeniu dokształcania.

Częściowe dofinansowanie

Analizowane zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym dotyczy wartości świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników. Jeżeli zatem pracodawca zdecyduje, iż w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracownika zasadne jest przyznanie jedynie częściowego dofinansowania do nauki, to przy spełnieniu wszystkich wcześniej wskazanych warunków, omawiane zwolnienie może mieć zastosowanie także w takim przypadku.


Przepis zawarty w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o PIT nie wymaga bowiem, aby pracodawca przyznawał pracownikowi świadczenia odpowiadające pełnej wartości kursu, szkolenia itp. Powyższy fakt  nie może wpływać na prawo do zastosowania przez pracodawcę zwolnienia z opodatkowania w tej części, w jakiej pracodawca przyznał dofinansowanie. Powyższe potwierdza np. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej, sygn. IBPBII/1/415-599/11/AA z dnia 07 września 2011 r.

Stan prawny: 08.01.2015 r.

Grzegorz Wachołek

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    REKLAMA