| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Pracownik > Udział pracowników w programie rabatowym organizowanym przez pracodawcę - skutki w PIT

Udział pracowników w programie rabatowym organizowanym przez pracodawcę - skutki w PIT

Po stronie pracowników spółki oraz innych osób nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu PIT. Korzystanie na jednakowych warunkach z programu lojalnościowego przez pracowników spółki i inne osoby niebędące pracownikami będzie neutralne podatkowo dla wszystkich uczestników.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 21 października 2014 r.,ILPB1/415-744/14-2/AMN.

Sprawa dotyczyła spółki, która w celu zwiększenia wolumenu sprzedaży, podejmowała szereg działań o charakterze marketingowo-promocyjnym skierowanych do kontrahentów, dostawców itp. Spółka zamierzała również oferować swoim pracownikom oraz innym wskazanym przez nich osobom rabat w wysokości 5% na towary nabywane od spółki. Rabaty byłyby przyznawane uprawnionym osobom w sposób ciągły na towary, z wyłączeniem towarów będących w innej ofercie promocyjnej spółki (tzw. zasada niełączenia promocji). Rabaty nie były różnicowane w zależności od statusu beneficjenta (pracownik czy osoba wskazana przez niego). Pracownicy mieli dowolność wyboru osoby, której zostanie przyznany rabat. W związku z powyższym, w opinii spółki, działania promocyjne są skierowane do nieograniczonego kręgu odbiorców.

Na tym tle spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy udział w programie rabatowym, przyznanie rabatów oraz skorzystanie z nich przez pracowników spółki oraz inne osoby, będzie prowadziło do powstania przychodu podatkowego po stronie wymienionych osób, w związku z którego powstaniem spółka byłaby zobligowana pełnić obowiązki płatnika oraz obowiązki sprawozdawcze w zakresie PIT.

Komplet Kodeks pracy 2015 z komentarzem + CD + PDF

Prezentując własne stanowisko, spółka wskazała, że w przedmiotowej sprawie jej pracownicy i inne osoby uprawnione do skorzystania z promocji nie uzyskają przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Uzasadniając je, podatnik wskazał na fakt, że kwota zapłacona za zakupy już po rabacie, będzie stanowiła dla nabywcy rzeczywistą cenę zakupu towarów, a więc będzie to cena po jakiej ostatecznie dokonano transakcji zakupu towarów w sklepach spółki. Udzielenie rabatu skutkuje zatem jedynie niższą ceną, którą nabywca towarów musi zapłacić sprzedającemu. Tym samym nie można uznać, że udzielony rabat stanowi przychód podatkowy, w formie nieodpłatnego świadczenia będącego dla klienta przychodem podatkowym.

Ponadto programem rabatowym są objęci nie tylko pracownicy, ale też inne osoby – w związku z czym nie może być mowy o powstaniu przychodu ze stosunku pracy. Powyższe uzasadnia, w opinii spółki, tezę, że udział w programie rabatowym nie powoduje powstania po stronie pracowników, do których jest skierowany, nieodpłatnego świadczenia w PIT, zaś na spółce nie ciążą obowiązki płatnika.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Dyrektor Izby Skarbowej podzielił to stanowisko.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Jakub Pszczółkowski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »