REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekwiwalent dla pracowników za materiały biurowe zwolniony z PIT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Ekwiwalent dla pracowników za materiały biurowe zwolniony z PIT
Ekwiwalent dla pracowników za materiały biurowe zwolniony z PIT

REKLAMA

REKLAMA

Ekwiwalent wypłacony na rzecz pracowników za dostarczone przez nich materiały biurowe służące do pracy korzysta ze zwolnienia z PIT.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z 1 września 2015 r. (nr IPTPB1/4511-295/15-4/SJ).

Autopromocja

Pracownicy kupują materiały biurowe - pracodawca zwraca im poniesione koszty

Sprawa dotyczyła podatnika, który wprowadził zmiany w zaopatrzeniu pracowników w materiały biurowe. Zgodnie ze zmienionym regulaminem pracy, obowiązek zaopatrzenia się w materiały biurowe będzie ciążył na pracowniku. Z tego tytułu przysługuje pracownikowi zwrot kosztów dokonany w formie ekwiwalentu. Ekwiwalent jest wypłacany w pieniądzu, a materiały biurowe stanowią własność pracowników i są przez nich wykorzystywane przy wykonywaniu pracy. Kwota ekwiwalentu odpowiada poniesionym przez pracowników wydatkom. Na tle powyższego, podatnik zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację indywidualną, w którym zapytał, czy w związku z wypłatą przedmiotowego ekwiwalentu ciążą na nim obowiązki płatnika.

Przedstawiając własne stanowisko, podatnik wskazał, że zgodnie z art. 94 Kodeksu pracy, jako pracodawca jest zobowiązany do stworzenia pracownikowi prawidłowych warunków do wykonywania pracy, co dotyczy także odpowiedniego wyposażenia stanowiska pracy. Podatnik pozostawił pracownikom możliwość wyboru niezbędnych materiałów do pracy biurowej na rzecz pracodawcy.

Z kolei stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są ekwiwalenty pieniężne za używane przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowiące ich własność. Z powyższego przepisu wynika, że zwrot kosztów poniesionych przez pracownika ma zastosowanie po spełnieniu łącznie kilku warunków:

-  ekwiwalent musi być wypłacony w pieniądzu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

-  kwota ekwiwalentu powinna odpowiadać poniesionym przez pracownika wydatkom,

-  narzędzia, materiały lub sprzęt muszą stanowić własność pracownika,

-  narzędzia, materiały lub sprzęt należące do pracownika muszą być wykorzystywane przy wykonywaniu pracy na rzecz pracodawcy.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Ekwiwalent za materiały biurowe bez podatku

Podatnik wskazał, że jeśli wskazane wyżej warunki zostaną spełnione, kwota wypłaconego ekwiwalentu korzysta ze zwolnienia od podatku. Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że ekwiwalent wypłacany przez podatnika spełnia warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o PIT, co z kolei oznacza, że podatnik nie był zobowiązany do naliczania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy.

Dyrektor Izby Skarbowej podzielił stanowisko wnioskodawcy. 

Monika Sitarek, konsultant w  Zespole Zarządzania Wiedzą Działu Prawno-Podatkowego PwC

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy 13 i 14 emerytura wlicza się do dochodu osoby niepełnosprawnej?

    Czy 13 i 14 emerytura wlicza się do dochodu osoby niepełnosprawnej, ustalanego na potrzeby skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej?

    Będzie nowelizacja Ordynacji podatkowej. Ministerstwo pracuje nad projektem. Podatnicy zyskają.

    Oprocentowanie nadpłaty, powstałej w wyniku orzeczenia TSUE będzie przysługiwać za cały okres, aż do jej zwrotu. Podobnie będzie z nadpłatami powstałymi wskutek wyroków TK.

    Stawki VAT 2024 - zmiany w stawkach obniżonych od 1 kwietnia

    Stawki VAT od 1 kwietnia 2024 roku ulegną zmianie. Pojawi się nowa lista towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8 proc. Stawka obniżona obejmie m.in. usługi kosmetyczne, manicure i pedicure.

    Fundacja rodzinna - podatkowe konsekwencje zbycia udziałów

    Otaczające nas środowisko prawno-ekonomiczne dynamiczne oddziałuje na wszystkich, dlatego wśród pojawiających się pytań coraz częstszymi są te odnoszące się do fundacji rodzinnej, która zapewnia kuszące preferencje podatkowe.

    Składka zdrowotna 2024. Min. Leszczyna: będą zmiany ale powrót do zasad sprzed Polskiego Ładu zbyt kosztowny

    Jeszcze w bieżącym tygodniu minister zdrowia razem z ministrem finansów przedstawią premierowi Tuskowi propozycje zmian w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców. Taką informację przekazała 18 marca 2024 r. minister zdrowia Izabela Leszczyna.

    Zmiany w akcyzie od 2025 roku - opodatkowanie saszetek nikotynowych

    Ministerstwo Finansów chce zmienić od 2025 roku przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie saszetek nikotynowych. W komunikacie z 18 marca 2024 r. MF przedstawiło propozycje zmian. Resort zaprasza zainteresowanych tymi zmianami na spotkanie w celu uzgodnienia treści tej nowelizacji.

    "Nie stać nas na cztery dni pracy". Jednak skrócenie czasu pracy może ograniczyć zwolnienia

    "Skrócenie czasu pracy, np. do czterech dni w tygodniu nie zostanie zrównoważone przez wzrost zatrudnienia. Produkcja krajowa zmniejszy się, a wraz z nią zmniejszą się dochody ludności" – mówi Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

    Wymiana walut w firmie. Jak to robić z korzyścią dla biznesu?

    Wymiana walut? Pierwsze skojarzenia to zagraniczne wakacje czy kredyt we frankach. Patrząc jednak na oficjalne statystyki wymiany handlowej to firmy operują dziś w wielu walutach. Tym bardziej, że coraz więcej firm prowadzi ekspansję zagraniczną, wychodząc na nowe rynki.

    Zmiany w rachunkowości od 2025 roku. Oprócz JPK KR (księgi rachunkowe) będzie JPK ST (środki trwałe)

    Od 1 stycznia 2025 roku podatnicy objęci podatkiem CIT (osoby prawne) będą mieli obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej i wysyłania ich w tej formie do urzędu skarbowego (tzw. JPK CIT). Aktualnie Ministerstwo Finansów konsultuje struktury logiczne pliku JPK_KR_PD oraz pliku  JPK_ST, a także przygotowuje zmianę projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie dodatkowych danych dołączanych do przekazywanych ksiąg.

    Inflacja 2024. Skokowy wzrost w kwietniu poza górną granicę celu inflacyjnego. Prognoza eksperta

    W marcu 2024 r. inflacja będzie najniższa w całym roku. A już w kwietniu nastąpi skokowy wzrost inflacji, która znajdzie się poza górną granicą celu. Taką prognozę przedstawił ekspert Konfederacji Lewiatan, Mariusz Zielonka. 

    REKLAMA