| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Pracownik > Zagraniczny pracodawca zatrudnia polskiego pracownika w Polsce - zaliczki na PIT i składki

Zagraniczny pracodawca zatrudnia polskiego pracownika w Polsce - zaliczki na PIT i składki

Obowiązki zagranicznego pracodawcy zatrudniającego polskich pracowników w Polsce w zakresie składek na ubezpieczenia społeczne i zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych omawiają eksperci Accace.

Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie społeczne

Do obowiązków pracodawcy jako płatnika należy zgłoszenie pracownika do ubezpieczeń społecznych oraz obliczenie i przekazanie do ZUS należnych składek. Obowiązek ten, wynikający z powszechnie obowiązujących przepisów krajowych i unijnych (art. 36 ust. 2 Ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, art. 21 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 987/2009), dotyczy pracodawców, którzy są podmiotami zagranicznymi zarówno posiadającymi jak i nieposiadającymi siedziby w Polsce.

W przypadku, gdy pracodawca nie ma w Polsce siedziby ani przedstawicielstwa, możliwe jest tzw. przeniesienie obowiązku płacenia składek bezpośrednio na pracownika, ale pod warunkiem zawarcia z pracownikiem (zleceniobiorcą) umowy, na podstawie której pracownik przejmie obowiązki płatnika składek. Ubezpieczony (pracownik/zleceniobiorca) staje się wówczas płatnikiem składek i sam dokonuje zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych oraz oblicza i przekazuje do ZUS należne składki. Jednostką terenową ZUS dla takiego ubezpieczonego (płatnika) jest oddział lub inspektorat ZUS właściwy ze względu na jego miejsce zamieszkania.

Podstawa prawna:

  • art. 36 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

„Obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych osób określonych w art. 6 ust. 1 pkt. 4, wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia, zwanych dalej zleceniobiorcami, należy do płatnika składek”.

  • art. 21 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 987/2009

1. “Pracodawca, którego siedziba lub miejsce prowadzenia działalności znajdują się poza terytorium właściwego państwa członkowskiego, zobowiązany jest do wypełniania wszystkich obowiązków wynikających z ustawodawstwa mającego zastosowanie do jego pracowników, w szczególności obowiązku zapłacenia składek przewidzianych w tym ustawodawstwie, tak jakby jego siedziba lub miejsce prowadzenia działalności znajdowały się we właściwym państwie członkowskim.”

2. “Pracodawca niemający miejsca prowadzenia działalności w państwie członkowskim, którego ustawodawstwo ma zastosowanie, może uzgodnić z pracownikiem, że spoczywający na pracodawcy obowiązek zapłacenia składek może być wypełniany w jego imieniu przez pracownika, bez uszczerbku dla podstawowych obowiązków pracodawcy. Pracodawca powiadamia instytucję właściwą tego państwa członkowskiego o dokonanych uzgodnieniach.”

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Ekspert:

Accace Polska

Accace jest jednym z liderów firm doradczo-outsourcingowych, obecną na rynku od 2006 roku. Zatrudniamy ponad 550 profesjonalistów, w tym prawników, doradców podatkowych, księgowych i finansistów oraz specjalistów kadrowo-płacowych. Accace doradza ponad 2 000 klientom w 13 krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Zdjęcia

Zagraniczny pracodawca zatrudnia polskiego pracownika w Polsce - zaliczki na PIT i składki
Zagraniczny pracodawca zatrudnia polskiego pracownika w Polsce - zaliczki na PIT i składki

Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami STANDARD89.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Pismo "Niebieska Linia"

Dwumiesięcznik poświęcony problematyce przemocy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK