| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Rozliczenia PIT-ów > e-Deklaracje – najczęstsze problemy

e-Deklaracje – najczęstsze problemy

System e-Deklaracje, za pomocą którego podatnicy mogą składać oświadczenia podatkowe przez Internet, to co roku bardziej popularny sposób rozliczania się z fiskusem. Jednak w opinii części podatników wciąż zbyt skomplikowana. Przedstawiamy najczęstsze problemy z nią związane.

Aplikacja e-Deklaracje Desktop

Aplikacja e-Deklaracje Desktop przeznaczona do wysyłania zeznań bez podpisu kwalifikowanego przysparzała w bieżącym roku zdecydowanie mniej problemów niż w latach ubiegłych. Jest ona pozytywnie postrzegana przez większość użytkowników, szczególnie ze względu na to, iż umożliwia składanie zeznań z systemów innych niż Windows (chociaż możliwość korzystania z aplikacji została ograniczona z uwagi na brak wsparcia firmy Adobe dla środowiska AIR dla systemu Linux 64-bit). Ponadto aplikacja przechowuje historię rozliczeń za poszczególne lata, a także umożliwia tworzenie profili eliminujących konieczność wielokrotnego wprowadzania tych samych danych (osobowych). Niemniej jednak zanotowano dużą liczbę zgłoszeń spowodowanych coroczną zmianą certyfikatu służącego do podpisywania aplikacji. Użytkownicy korzystający w ubiegłych latach ze starszej wersji programu podczas automatycznej aktualizacji otrzymywali komunikat o błędzie instalatora: „Tej aplikacji nie można zainstalować z powodu błędnie skonfigurowanego instalatora”.

Dość powszechny okazał się także problem z otwarciem formularza („Plik jest uszkodzony i nie mógł być naprawiony), którego rozwiązaniem było użycie przycisku „Oczyść” dostępnego w aplikacji. Pojawił się nowy błąd w programie Adobe Reader - podczas próby otwarcia formularza w aplikacji Desktop wyświetlał się komunikat o treści: „Wystąpił błąd podczas otwierania tego dokumentu...” . Przyczyną problemu były niewłaściwe ustawienia programu Adobe Reader.

29,90 złPodróże służbowe - Raporty INFOR - PDF

E-deklaracje w pytaniach i odpowiedziach

Najczęstsze błędy podczas składania PIT-ów drogą elektroniczną

Status 414

Na przestrzeni kolejnych lat, w których składane są zeznania bez podpisu kwalifikowanego, największy odsetek zgłoszeń (oprócz pytań ogólnych) stanowią zgłoszenia dotyczące negatywnej weryfikacji podatnika podpisującego zeznanie. Pomimo szczegółowych informacji zamieszczonych na stronie systemu e-Deklaracje, jak również komunikatu widocznego w trakcie podpisywania dokumentu, w dalszym ciągu mieliśmy do czynienia z dużą liczbą tego typu zgłoszeń. Chociaż należy odnotować, iż w stosunku do ubiegłego roku zgłoszenia dotyczące statusu 414 stanowiły prawie połowę mniejszy odsetek (w 2011 - 20 %, a w 2012 – tylko 11%,). Spadek ten niewątpliwie należy zawdzięczać temu, iż szczegółowa informacja o kwotach do autoryzacji (wskazanie pozycji w poszczególnych formularzach składanych za 2010 rok) została zamieszczona jako podpowiedź w trakcie wysyłki zeznania.

Tym niemniej status 414 w 90% był spowodowany właśnie podawaniem niewłaściwej kwoty, np.:

  • z aktualnego rozliczenia (za 2011 rok),
  • kwoty dochodu, nadpłaty lub kwoty podatku do wpłaty,
  • kwoty 0 w przypadku, gdy podatnik za 2010 rok nie składał zeznania na takim kodzie formularza, jak za rok 2011.
  • kwoty 0, gdy podatnik dokonywał po raz pierwszy rozliczania drogą elektroniczną,
  • sumy przychodu podatnika i małżonka w przypadku wspólnych rozliczeń,
  • sumy przychodów ze wszystkich zeznań złożonych za 2010 rok.

Wtyczka

Podatnicy korzystający z drugiego sposobu wysyłania zeznań tj. za pomocą interaktywnego formularza i wtyczki, również napotykali trudności. Większość z nich wynikała oczywiście z niezapoznania się z podstawowymi informacjami dotyczącymi sposobu przesyłania dokumentów drogą elektroniczną. Bardzo często podatnicy rozpoczynali wysyłanie od otwarcia stosownego formularza na stronie, jego wypełnienia, a następnie pojawiało się pytanie o sposób wysyłki. Zgłoszenia zawierające pytania o to, jak wysłać zeznanie stanowiły ok. 5 % ogólnej liczby zgłoszeń. W przekonaniu wielu użytkowników formularze zeznań wysyłane są przez stronę systemu, dlatego też wypełniali dokumenty bezpośrednio w przeglądarce, co skutkowało tym, że bardzo często pojawiały się komunikaty:

  • przy próbie podpisania dokumentu : „Brak dostępu do magazynu certyfikatów” (w oknie wyboru brak jest jakichkolwiek certyfikatów),
  • przy próbie wysyłania: „Nie można utworzyć połączenia sieciowego”.

Problem rozwiązywało uruchomienie wysyłki z formularza PDF zapisanego na dysku komputera.

Jednym z najistotniejszych problemów związanych z Wtyczką jest lokalizacja przycisków służących do podpisania i wysłania dokumentu w wersji 10 aplikacji Adobe Reader. Po otwarciu formularza deklaracji przyciski wtyczki nie są bezpośrednio widoczne w prawym górnym rogu okna aplikacji AR, jak miało to miejsce w przypadku AR w wersji 9. W wersji 10 opcje wysyłki są ukryte pod przyciskami narzędziowymi: Narzędzia lub Rozszerzone. Informacja na ten temat była dostępna w instrukcji, niemniej jednak brak widocznej bezpośrednio na otwartym formularzu opcji wysyłania stanowił utrudnienie dla użytkownika.

Podczas tegorocznej akcji rozliczeń pojawiały się przypadki uszkodzenia struktury pliku e-deklaracje.log, a tym samym całkowitej lub częściowej utraty informacji o wysłanych deklaracjach. Po wciśnięciu przycisku „Rejestr wysyłek” nie było widać żadnych informacji lub były widoczne tylko niektóre numery referencyjne. Ponadto podczas korzystania z funkcjonalności aplikacji Wtyczka poprzez przeglądarkę Firefox pojawiały się nagminnie różne błędy i problemy. Wciśnięcie przycisku „Sprawdź status” w rejestrze wysyłek powodowało:

  • wyświetlenie białej pustej strony zamiast formularza UPO,
  • wyświetlenie formularza UPO, ale bez wczytania numeru referencyjnego do formularza UPO z pliku rejestru e-deklaracje.log,
  • wyświetlenie formularza UPO wraz z numerem referencyjnym, ale przy sprawdzeniu statusu dokumentu pojawia się komunikat „Błąd próby odczytu z pliku”. Po zapisaniu formularza UPO na dysku jako plik PDF problem zazwyczaj zostawał rozwiązany.
  • całkowite zawieszenie przeglądarki Firefox.

Częsty problem stanowiła niewłaściwie wpisywana przez podatnika kwota w polu „Kwota autoryzacji za rok 2010” na poziomie aplikacji Wtyczka. Poprawny format kwoty przychodu to: 1234.56, podczas, gdy podatnicy w wymienionym polu wstawiali niedozwolone znaki np. spację – 1 234.56, co powodowało odrzucanie deklaracji z błędem.

W tym miejscu warto wspomnieć o niezwykle istotnej i korzystnej dla użytkownika zmianie w aplikacji Wtyczka. Udostępniona w bieżącym roku wersja zapewnia kompleksową wysyłkę – od podpisania, poprzez wysłanie, sprawdzanie statusu dokumentu, po pobranie UPO. Z pewnością zapobiegło to wielu nieprzyjemnym dla podatników sytuacji, jakie miały miejsce w ubiegłych latach. Podatnicy wielokrotnie uznawali numer referencyjny za potwierdzenie złożenia zeznania, kończąc na tym wysyłkę. Tymczasem negatywna weryfikacja dokumentu (najczęściej status 414) powodowała, że podatnicy - przekonani o dopełnieniu swojego obowiązku - byli wzywani do urzędów ze względu na niezłożenie zeznania w terminie (co mogło skutkować np. utratą prawa do preferencyjnego sposobu rozliczania).

HITY INFORU

TERMINARZ

SIE22
TydzieńPWŚCPSN
3128293031123
3245678910
3311121314151617
3418192021222324
3525262728293031

Narzędzia księgowego

Eksperci infor.pl

Natalia Rostworowska

Specjalista ds. obsługi klientów biznesowych z sektora finansowego

Zostań ekspertem Infor.pl »