| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Rozliczenia PIT-ów > Opodatkowanie przychodów z reklam w ramach usługi Google AdSense

Opodatkowanie przychodów z reklam w ramach usługi Google AdSense

Ministerstwo Finansów rozważa wydanie interpretacji ogólnej w przedmiocie opodatkowania przychodów uzyskiwanych z reklam umieszczanych na prywatnych stronach internetowych. Resort twierdzi, iż należy je uznać za pochodzące z „innego źródła” w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT i tym samym rozliczać wg skali podatkowej. Innego zdania są sądy administracyjne.

Powyższe stanowisko zostało wyrażone w odpowiedzi Ministra Finansów z dnia 13 grudnia 2013 r. na interpelację poselską nr 22574.  Interpelacja dotyczyła rozbieżności powstałej w praktyce organów podatkowych w odniesieniu do przychodów z udziału w programie Google AdSense. Do tej pory organy podatkowe prezentowały niejednokrotnie odmienne stanowiska co do sposobu kwalifikowania przychodów uzyskiwanych z powyższego tytułu. Analiza wydawanych interpretacji ukazała trzy główne kierunki interpretacyjne w tym zakresie:

  1. jako przychody pochodzących z formy najmu – dzierżawy,

  2. jako przychody z tytułu umowy zlecenie

  3. jako przychody uzyskiwane z innego źródła

Ministerstwo Finansów uważa, że jedynie ostatni sposób kwalifikowania przychodów należy uznać za prawidłowy.

W odniesieniu do prezentowanego przez liczne organy podatkowe poglądu, że omawiany przychód należy traktować jako pochodzący z formy najmu – dzierżawy, resort finansów zauważa, że strona internetowa nie jest rzeczą materialną ani prawem i w związku z tym niemożliwie jest jej oddanie w najem lub dzierżawę. Przychylenie się do tej interpretacji stworzyłoby dla właścicieli stron internetowych korzystne warunki, gdyż podatek mogliby rozliczać w formie ryczałtu stosując 8,5% stawkę (koszty prowadzenia strony internetowej są z reguły niewielkie).

Warto zauważyć, iż w powyższym zakresie Ministerstwo neguje pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego, który nakazuje kwalifikowanie przychodu osiągniętego z tego rodzaju źródła za pochodzący z  umowy nienazwanej o formie zbliżonej do umowy najmu – dzierżawy i rozliczanie go przy zastosowaniu preferencyjnego opodatkowania dochodu (wyroki NSA: z dnia 27.02.2013 r. sygn. akt II FSK 1305/11, z dnia 19.06.2012 r. sygn. akt II FSK 2485/10, z dnia 09.03.2012 r. sygn. akt II FSK 1548/10).

Zdaniem MF niemożliwość uznania przychodów za pochodzące z najmu - dzierżawy, nakazuje zakwalifikować je za pochodzące z „innego źródła” wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na potwierdzenie swoich racji Ministerstwo wskazuje, że „na gruncie prawa podatkowego w przypadku niemożności jednoznacznego zaliczenia danego przychodu do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o PIT, przychód ten należy kwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w pkt 9 tego przepisu”. Podobna argumentacja znajduje się w wielu interpretacjach indywidualnych, wskazujących na to właśnie źródło przychodu.

Podatek 8,5% od przychodu z reklam internetowych

Pełne odliczenie VAT od samochodów firmowych - informacja VAT-26

Konkludując, należy wskazać, iż zgodnie ze stanowiskiem zajętym przez Ministerstwo Finansów, właściwym sposobem kwalifikacji przychodu z tytułu udostępniania powierzchni reklamowej na prywatnej stronie internetowej, jest uznanie go za pochodzący z „innych źródeł”. Przychód z tego tytułu należy opodatkować wg skali podatkowej (18% lub 32%), jednakże nie ma konieczności wpłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy oraz odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Dwojewski

Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i prawa oświatowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »