REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT przez Internet w systemie e-Deklaracje – pytania i odpowiedzi ekspertów MF

PIT przez Internet w systemie e-Deklaracje – pytania i odpowiedzi ekspertów MF
PIT przez Internet w systemie e-Deklaracje – pytania i odpowiedzi ekspertów MF

REKLAMA

REKLAMA

Aby wypełnić i złożyć zeznanie podatkowe PIT nie trzeba odwiedzać Urzędu Skarbowego i stać w tamtejszych kolejkach. Wszystko można załatwić nie wychodząc z domu, przez Internet m.in. za pośrednictwem systemu e-Deklaracje. Jednak nawet ta wygodniejsza i szybsza forma czasem sprawia podatnikom kłopoty i budzi wątpliwości. Zostaną one omówione na podstawie pytań zadawanym ekspertom Ministerstwa Finansów na portalu szybkipit.pl.

Przychód za poprzedni rok

Podczas wypełnienia zeznania podatkowego przez podatnika, fiskus musi mieć możliwość  zweryfikowania tożsamości osoby, która je wysyła. Zatem niezbędne jest przygotowanie, oprócz podstawowych danych osobowych tj. imię, nazwisko, data urodzenia i numer PESEL, także kwoty przychodu wskazanej w zeznaniu rocznym za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym jest składany dokument elektroniczny.

Autopromocja

Poniższe pytania zadano w wypadku utracenia dokumentów potwierdzających wcześniejszy przychód albo nieposiadania przychodu w latach ubiegłych:

 Witam, czy aby złożyć zeznanie przez Internet potrzebuję dochodu za rok 2014? Co jeśli rozliczałam się przez Internet i nie posiadam go, ponieważ zepsuł mi się komputer. Czy jej możliwość otrzymać jakieś potwierdzenie z US?

MF: Aby wysłać zeznanie podatkowe za rok 2015 poprzez system e-Deklaracje w danych autoryzujących należy podać m.in. kwotę przychodu za 2014 rok. Kwotę przychodu niezbędną do autoryzacji wysyłki elektronicznej można sprawdzić we właściwym urzędzie skarbowym, w którym zostało złożone zeznanie podatkowe za rok 2014.

Czy pierwsze zeznanie podatkowe mogę złożyć online lub wysyłając pocztą czy muszę to zrobić osobiście?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MF: Istnieje możliwość złożenia zeznania przez Internet lub pocztą w przypadku rozliczania się po raz pierwszy. W przypadku, gdy za rok 2014 nie było składane żadne zeznanie/rozliczenie podatkowe, w celu autoryzacji wysyłki elektronicznej, w polu kwota przychodu za rok 2014 należy wpisać wartość „0” (zero).

Druki PIT i broszury informacyjne MF

Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO)

O prawidłowym złożeniu zeznania podatkowego drogą elektroniczną świadczy wygenerowane Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), traktowane na równi z dowodem nadania listu poleconego lub złożenia zeznania bezpośrednio w urzędzie skarbowym. Jeżeli osoba składająca zeznanie otrzyma status 200 i pobrała UPO to zeznanie zostało złożone prawidłowo.

Status dokumentu 411 - Weryfikacja negatywna oznacza, że w systemie jest już złożony dokument (zeznanie) z takim Identyfikatorem podatkowym za dany okres (rok). Jeśli nie ma się dostępu do deklaracji wysłanej wcześniej, która została przetworzona prawidłowo (uzyskała status 200) można wystąpić do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania z wnioskiem o wydanie kopii lub kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem zeznania przesłanego drogą elektroniczną.

W trakcie wysyłki zeznania do systemu  e-Deklaracje, deklaracji  nadawany jest numer referencyjny składający się z 32 znaków (cyfr i małych liter a-f). W celu sprawdzenia statusu wysłanego dokumentu należy pobrać pusty formularz UPO ze strony Portalu Podatkowego, w formularzu wpisać numer referencyjny i sprawdzić status. Po uzyskaniu statusu „200 – Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, Pobierz UPO" pojawia się możliwość pobrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru, będącego dowodem i potwierdzeniem terminu złożenia zeznania.

Jeśli deklaracja złożona jako pierwsza wysłana była za pomocą usługi PFR to podczas wysyłki nadany był sześcioznakowy kod i wysyłany na podany w czasie wysyłki adres e-mail. Za pomocą adresu e-mail i kodu można wcześniej wysłaną deklarację wyszukać i pobrać UPO.

Jaki PIT można złożyć drogą elektroniczną

Przez Internet można złożyć formularze: PIT-16, PIT-16a, PIT-19a, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 oraz załączniki: PIT/B, PIT/D, PIT-2K, PIT/M, PIT/O, PIT/ZG, PIT/Z, SSE-R.

Witam, rozliczam po raz pierwszy małoletnie dziecko na pit37, wysyłając drogą elektroniczną w końcowym etapie jako podatnik będący ojcem dziecka mam wpisać w celu weryfikacji swój dochód z ubiegłego roku?? A pieniążki wpłyną na moje konto czy przyjdą przekazem pocztowym? Pozdrawiam i czekam na odp.

MF: Nie ma możliwości przesłania elektronicznie deklaracji PIT-37 przez małoletnie dziecko, gdyż wymagany jest podpis rodzica/opiekuna prawnego. W zakresie złożenia podpisu na zeznaniu składanym na imię i nazwisko dziecka małoletniego, podpis rodziców (bądź jednego z rodziców), jako przedstawicieli ustawowych, składany jest w części "Oświadczenie i podpis podatnika/małżonka/pełnomocnika".

Jeżeli urząd skarbowy nie będzie posiadał informacji o rachunku bankowym zwrot nastąpi w gotówce przekazem pocztowym lub w kasie. Nadpłata zwracana przekazem pocztowym jest pomniejszana o koszty jej zwrotu. Ponadto, jako przedstawiciel ustawowy, może Pan zażądać zwrotu nadpłaty na swój rachunek bankowy.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Przelew na konto właściwego US

Wykazana w zeznaniu podatkowym nadpłata może zostać przelana na konto bankowego Urzędu Skarbowego. Aktualne numery rachunków bankowych urzędów skarbowych zostały opublikowane w Obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 07.12.2015r. w sprawie wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych (Dz. Urz. MF z 2015 r. poz. 86). Numer ów można znaleźć także na stronie internetowej US bądź skorzystać z wyszukiwarki teleadresowej dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów.

Zwrot podatku na konto

Aby otrzymać zwrot na konto bankowe podatnicy są zobowiązani wypełnić odpowiedni druk: CEiDG-1, ZAP-3 lub NIP-7, na którym należy wpisać numer konta, a także złożyć ten wniosek we właściwym US, przesłać za pośrednictwem Poczty Polskiej lub elektronicznie poprzez system e-Deklaracje przy użyciu podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Wysłałem już PIT-37 drogą elektroniczną. Nie wpisałem numeru konta, na który chce dostać zwrot nadpłaty. Czy mogę to jakoś uzupełnić tą samą drogą ?

MF: Jeżeli urząd skarbowy nie posiada informacji o Pana aktualnym numerze rachunku bankowego należy złożyć właściwe zgłoszenie aktualizacyjne ZAP-3. Formularz ZAP-3 można złożyć osobiście w urzędzie skarbowym lub poprzez system e-Deklaracje (autoryzując wyłącznie przy użyciu podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu) albo wysłać za pośrednictwem operatora pocztowego wyznaczonego w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe.

Wypełnianie PIT/O – odliczenia

Nie mogę wpisać kwot odliczeń na formularzu PIT-0, podobnie nie mogę wpisać żadnych danych (KRS, kwoty itd) w celu przekazania 1% organizacjom pożytku publ. - dotyczy PIT 37.

MF: W przypadku korzystania z usługi Wstępnie Wypełnionego Zeznania Podatkowego (PFR), brak możliwości edycji zeznania i załącznika PIT/O oznaczać może, że:

- nie jest się w trybie edycji dokumentu. W celu powrotu do edycji, w przypadku wyszukania wcześniej wysłanej deklaracji, należy kliknąć przycisk „Edytuj/Koryguj/Wyślij”;

- lub w trybie edycji przeszło się do wysyłki, wówczas nad deklaracją znajduje się komunikat <Przed naciśnięciem przycisku "Dalej", sprawdź swoją deklarację. W celu zmiany danych wykazanych w deklaracji należy nacisnąć przycisk "Wróć". >.

Ulga na dziecko 2015 / 2016


Błąd podczas elektronicznej wysyłki formularza

Jak co roku skorzystałem z wtyczki do programu Acrobat Reader w celu złożenia PIT-37. W ostatnim kroku wysyłania otrzymałem błąd "Ustawienia zabezpieczeń uniemożliwiają dostęp do tej właściwości lub metody ..". Nie dostałem numeru referencyjnego ani UPO. Wyszukałem rozwiązanie i zmieniłem odpowiednio ustawienia programu, jednak przy ponownej próbie wysłania deklaracji dostałem kod błędu "411 – Weryfikacja negatywna – w systemie jest już złożony dokument (zeznanie) z takim identyfikatorem podatkowym". Co mam zrobić w takiej sytuacji? Nie mam UPO, a numer referencyjny mam tylko z tej kolejnej, nieudanej próby, czyli jest bezużyteczny. Jak mam sprawdzić czy moje zeznanie w ogóle dotarło i czy poprawnie? Jak mogę teraz dostać UPO?

MF: W przypadku braku numeru referencyjnego (deklaracji która została przetworzona prawidłowo  ze statusem 200) należy skontaktować się z pomocą techniczną systemu e-Deklaracje e-mail info.e-deklaracje@mf.gov.pl, podając dane identyfikacyjne  PESEL/NIP, imię i nazwisko, rodzaj składanego formularza (np. PIT-37), datę złożenia deklaracji (może być orientacyjna).

Następnie w celu sprawdzenia statusu wysłanego dokumentu należy pobrać pusty formularz UPO ze strony Portalu Podatkowego, w formularzu wpisać numer referencyjny i sprawdzić status. Po uzyskaniu statusu „200 – Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, Pobierz UPO" pojawia się możliwość pobrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru, będącego dowodem i potwierdzeniem terminu złożenia zeznania.

W przypadku występowania błędu 411 prosimy sprawdzić, czy omyłkowo nie została wysyłana deklaracja za 2014 r.

e-deklaracje - korekta zeznania

Witam, rozliczałam swój PIT przez internet. Po złożeniu dowiedziałam się o możliwości skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej - mamy niepełnosprawnego synka. Czy korektę PIT mogę znowu złożyć przez internet czy konieczne będzie przedstawienie np. orzeczenia i lepiej zrobić to osobiście?

MF: Korektę zeznania może Pani również przesłać drogą elektroniczną. W tym celu należy w pozycji „Cel złożenia formularza” zaznaczyć „Korekta zeznania”. Do zeznania nie dołącza się orzeczenia o niepełnosprawności.

Źródło: Pytania podatników i odpowiedzi ekspertów Ministerstwa Finansów na portalu szybkipit.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA