| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Rozliczenia PIT-ów > Aktualizacja danych do celów rozliczenia PIT

Aktualizacja danych do celów rozliczenia PIT

Obowiązek podatkowy wiąże się z koniecznością aktualizacji danych, będących w posiadaniu urzędu skarbowego. W większości przypadków aktualizacja następuje automatycznie. Kiedy jednak podatnik rozliczający PIT zobligowany jest do zaktualizowania swoich danych?

Obowiązek aktualizacji danych

Nie ulega wątpliwości, iż dane, w posiadaniu których znajduje się urząd skarbowy muszą być aktualne. Dzieje się tak chociażby ze względu na dążenie organów podatkowych do prawidłowego, szybkiego rozliczenia podatnika.

Większość danych aktualizowana jest w sposób automatyczny – dane aktualizuje sam urząd na podstawie danych przypisanych do numeru PESEL podatnika. Ma to miejsce w sytuacjach, w których podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest objęty podatkiem od towarów i usług, nie jest płatnikiem podatku ani składek na ubezpieczenie społeczne czy zdrowotne.

Do danych które aktualizowane są automatycznie, należą:

- aktualne nazwisko i imiona,

- nazwisko rodowe,

- poprzednie nazwiska i imiona,

- imiona i nazwiska rodowe rodziców,

- data i miejsce urodzenia,

- płeć,

- obywatelstwo,

- numer aktu urodzenia i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził,

- stan cywilny,

- imię i nazwisko rodowe małżonka,

- data zawarcia związku małżeńskiego, numer aktu małżeństwa i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził, data rozwiązania związku małżeńskiego, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który rozwiązał małżeństwo, data zgonu małżonka, numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził,

- adres i data zameldowania na pobyt stały,

- poprzednie adresy zameldowania na pobyt stały wraz z określeniem okresu zameldowania, tryb wymeldowania,

- adres zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące wraz z określeniem okresu zameldowania,

- stopień wojskowy, nazwa, seria i numer wojskowego dokumentu osobistego,

- seria i numer aktualnego dowodu osobistego oraz serie i numery poprzednich dowodów osobistych oraz daty ich wydania, daty ważności, oznaczenie organów wydających,

- data zgonu oraz numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który akt sporządził.

W związku z powyższym podatnik nie jest zobligowany do składania żadnego rodzaju deklaracji mających na celu zaktualizowanie wyżej wymienionych danych. Należy jednak zauważyć, iż ciąży na nim obowiązek posługiwania się w rocznym rozliczeniu PIT aktualnymi danymi – co oznacza, iż wypełniając formularz podatkowy należy wpisywać informacje, które są zgodne z obecnym stanem faktycznym.

Dane, które nie są automatycznie pobierane przez urząd to adres zamieszkania inny niż adres zameldowania, numer osobistego rachunku bankowego lub rachunku SKOK, e-mail oraz numer telefonu. Obowiązek podania tych danych ciąży na podatniku.

Aktualizacja adresu zamieszkania

Zgodnie z przepisami zeznanie roczne PIT należy złożyć (wysłać tradycyjnie lub elektronicznie) do urzędu skarbowego właściwego według miejsca faktycznego zamieszkania. W przypadku zmiany adresu miejsca zamieszkania przez podatnika będącego osobą fizyczną objętą rejestrem PESEL, nieprowadzącą działalności gospodarczej lub niebędącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, za dokonanie aktualizacji uznaje się podanie przez tego podatnika aktualnego adresu miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym.

Polecamy: PIT-y i ulgi podatkowe 2016

Oznacza to, że aktualizacja adresu zamieszkania w sytuacji, gdy jest on różny od adresu zameldowania odbywa się albo w rocznym zeznaniu podatkowym PIT, albo w dowolnym momencie przy pomocy specjalnego formularza, określonego aktualnie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2014 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających, i nosi nazwę zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem (ZAP-3).

Należy podkreślić, iż poprzez miejsce zamieszkania rozumie się każde miejsce, w którym adresat przebywa z zamiarem dłuższego, a nie krótkotrwałego tylko pobytu. Informacja o zamiarze pobytu jest w dyspozycji jedynie podatnika i właśnie z tego powodu nie może być ona aktualizowana automatycznie.

Aktualizacja adresu zamieszkania oraz adresu do korespondencji jest obligatoryjna.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

HAYS Poland

Doradztwo personalne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK