REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aktualizacja danych do celów rozliczenia PIT

Klaudia Pastuszko
Aktualizacja danych do celów rozliczenia PIT /Fot. Fotolia
Aktualizacja danych do celów rozliczenia PIT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek podatkowy wiąże się z koniecznością aktualizacji danych, będących w posiadaniu urzędu skarbowego. W większości przypadków aktualizacja następuje automatycznie. Kiedy jednak podatnik rozliczający PIT zobligowany jest do zaktualizowania swoich danych?

Obowiązek aktualizacji danych

Nie ulega wątpliwości, iż dane, w posiadaniu których znajduje się urząd skarbowy muszą być aktualne. Dzieje się tak chociażby ze względu na dążenie organów podatkowych do prawidłowego, szybkiego rozliczenia podatnika.

Autopromocja

Większość danych aktualizowana jest w sposób automatyczny – dane aktualizuje sam urząd na podstawie danych przypisanych do numeru PESEL podatnika. Ma to miejsce w sytuacjach, w których podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest objęty podatkiem od towarów i usług, nie jest płatnikiem podatku ani składek na ubezpieczenie społeczne czy zdrowotne.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Do danych które aktualizowane są automatycznie, należą:

- aktualne nazwisko i imiona,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- nazwisko rodowe,

- poprzednie nazwiska i imiona,

- imiona i nazwiska rodowe rodziców,

- data i miejsce urodzenia,

- płeć,

- obywatelstwo,

- numer aktu urodzenia i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził,

- stan cywilny,

- imię i nazwisko rodowe małżonka,

- data zawarcia związku małżeńskiego, numer aktu małżeństwa i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził, data rozwiązania związku małżeńskiego, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który rozwiązał małżeństwo, data zgonu małżonka, numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził,

- adres i data zameldowania na pobyt stały,

- poprzednie adresy zameldowania na pobyt stały wraz z określeniem okresu zameldowania, tryb wymeldowania,

- adres zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące wraz z określeniem okresu zameldowania,

- stopień wojskowy, nazwa, seria i numer wojskowego dokumentu osobistego,

- seria i numer aktualnego dowodu osobistego oraz serie i numery poprzednich dowodów osobistych oraz daty ich wydania, daty ważności, oznaczenie organów wydających,

- data zgonu oraz numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który akt sporządził.

W związku z powyższym podatnik nie jest zobligowany do składania żadnego rodzaju deklaracji mających na celu zaktualizowanie wyżej wymienionych danych. Należy jednak zauważyć, iż ciąży na nim obowiązek posługiwania się w rocznym rozliczeniu PIT aktualnymi danymi – co oznacza, iż wypełniając formularz podatkowy należy wpisywać informacje, które są zgodne z obecnym stanem faktycznym.

Dane, które nie są automatycznie pobierane przez urząd to adres zamieszkania inny niż adres zameldowania, numer osobistego rachunku bankowego lub rachunku SKOK, e-mail oraz numer telefonu. Obowiązek podania tych danych ciąży na podatniku.

Aktualizacja adresu zamieszkania

Zgodnie z przepisami zeznanie roczne PIT należy złożyć (wysłać tradycyjnie lub elektronicznie) do urzędu skarbowego właściwego według miejsca faktycznego zamieszkania. W przypadku zmiany adresu miejsca zamieszkania przez podatnika będącego osobą fizyczną objętą rejestrem PESEL, nieprowadzącą działalności gospodarczej lub niebędącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, za dokonanie aktualizacji uznaje się podanie przez tego podatnika aktualnego adresu miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Oznacza to, że aktualizacja adresu zamieszkania w sytuacji, gdy jest on różny od adresu zameldowania odbywa się albo w rocznym zeznaniu podatkowym PIT, albo w dowolnym momencie przy pomocy specjalnego formularza, określonego aktualnie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2014 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających, i nosi nazwę zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem (ZAP-3).

Należy podkreślić, iż poprzez miejsce zamieszkania rozumie się każde miejsce, w którym adresat przebywa z zamiarem dłuższego, a nie krótkotrwałego tylko pobytu. Informacja o zamiarze pobytu jest w dyspozycji jedynie podatnika i właśnie z tego powodu nie może być ona aktualizowana automatycznie.

Aktualizacja adresu zamieszkania oraz adresu do korespondencji jest obligatoryjna.


Aktualizacja danych rachunku bankowego

W ramach wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających ZAP-3 możliwe jest także umieszczenie informacji na temat numeru rachunku bankowego lub rachunku SKOK.

Zamieszczenie owych danych ma charakter fakultatywny i zależy od woli podatnika. Umieścić numer rachunku oraz aktualizować go powinien podatnik, który zwrot podatku chce otrzymać przy pomocy przelewu bankowego. W wypadku braku deklaracji zawierającej numer konta kwota nadpłaty zostaje przekazana do zwrotu za pomocą przekazu pocztowego.

Jak zmienić dane w urzędzie skarbowym?

Dane mogą zostać zaktualizowane przy pomocy formularza ZAP-3. Złożyć można go w urzędzie skarbowym, przy pomocy operatora pocztowego, a także drogą elektroniczną po potwierdzeniu elektronicznym podpisem kwalifikowanym.

Złożenia formularza można dokonać w następujących sytuacjach:

- gdy nastąpiła zmiana adresu zamieszkania na inny niż adres zameldowania;

- gdy nastąpiła zmiana adresu korespondencyjnego w taki sposób, że różni się on od adresu zamieszkania;

- w celu otrzymywania zwrotu nadpłaty podatku lub zwrotu podatku na osobisty rachunek bankowy (lub rachunek SKOK);

- w celu aktualizacji numeru rachunku bankowego lub rachunku SKOK;

- w celu rezygnacji z możliwości odbioru zwrotu podatku lub jego nadpłaty na rachunku bankowym lub rachunku w SKOK;

- w celu przekazania urzędowi danych kontaktowych;

- w celu aktualizacji danych kontaktowych.

Formularz ten może złożyć każda osoba objęta numerem PESEL, która nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest objęta podatkiem VAT, nie jest płatnikiem ani podatku, ani składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne.

Wypełniając formularz ZAP-3 w części A wpisać należy dane identyfikacyjne naczelnika urzędu skarbowego, do którego adresowane jest zgłoszenie. W części B powinny znaleźć się dane składającego formularz. Kolejno będą to nazwisko i imię (imiona) w B.1., adres zamieszkania w części B.2., dane kontaktowe w części B.3. (których podanie nie jest obowiązkowe), adres elektroniczny w części B.3.1., adres do korespondencji w części B.3.2., dane rachunku bankowego lub rachunku SKOK w części B.4. W części C należy umieścić podpis podatnika lub jego pełnomocnika czy przedstawiciela.

Należy także pamiętać, że w sytuacji zmiany adresu złożenie powyższego formularza nie jest obowiązkowe – wystarczającym będzie wypełnienie zgodnie z obecnym stanem faktycznym zeznania podatkowego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA