REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przychód z darmowych praktyk a obowiązek podatkowy w PIT – „uśpione” ryzyko?

Mirosław Siwiński
Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923
 Kancelaria Prawna Witold Modzelewski Radca Prawny
Kancelaria prawnopodatkowa w grupie Instytutu Studiów Podatkowych
Przychód z darmowych praktyk a obowiązek podatkowy w PIT – „uśpione” ryzyko?
Przychód z darmowych praktyk a obowiązek podatkowy w PIT – „uśpione” ryzyko?

REKLAMA

REKLAMA

Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (0114-KDIP3-1.4011.279.2017.1.AM) z 3 października 2017 r., stwierdzająca że doktorantka na darmowych praktykach (w formie umowy zlecenia) w kancelarii prawniczej nie otrzymuje nieodpłatnego świadczenia, jest oczywiście prawidłowa. Jednak nie rozwiązuje tak naprawdę problemu pytającej podatniczki lub jej zleceniodawcy. Ten zapewne rozwiąże lub rozwiązała odrębna interpretacja odpowiadająca na drugie zadane pytanie (o powstanie obowiązku w PIT), być może nie po myśli Wnioskodawczyni.

Komentowana interpretacja ta została przedstawiona w artykule Nieodpłatna umowa zlecenia – skutki w podatku dochodowym.

Autopromocja

Interpretację komentuje dla infor.pl Mirosław Siwiński, radca prawny, doradca podatkowy, Dyrektor Departamentu Podatków w Kancelarii Prof. W. Modzelewskiego.

Świadczenia nie będące nieodpłatnym świadczeniem

Bezspornie bowiem mamy tu do czynienia ze świadczeniami wzajemnymi, choć niekoniecznie ekwiwalentnymi. Doktorantka bowiem wykonuje konkretne czynności na rzecz kancelarii w określonym z góry wymiarze czasowym, typowe dla niesamodzielnych pracowników podmiotów zajmujących się obsługą prawną: „przygotowywanie opinii prawnych, umów, regulaminów, pism sądowych oraz pozasądowych, pomoc w bieżącej obsłudze kancelarii oraz kontakcie z klientami, sądami, a także innymi instytucjami” – będące zarówno obowiązkami o charakterze administracyjnym, jak i stanowiące element obsługi prawnej świadczonej przez przedstawicieli tej kancelarii posiadających uprawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie zresztą ułożenie stosunków jest dopuszczalne przepisami o wykonywaniu tego typu zawodów i dość przy tym powszechne. Wiadomym jest bowiem, że praca z wykorzystaniem personelu pomocniczego jest sprawniejsza i wydajniejsza, ale obsługę prawną, czy choćby doradztwo podatkowe, świadczyć muszą osoby z uprawnieniami.

Ta ostatnia uwaga wpływać zresztą może na zakres oceny drugiego pytania Wnioskodawczyni. Z drugiej bowiem strony świadczenie kancelarii na rzecz Podatniczki polega na tym, że „Zleceniodawca czuwa nad prawidłowością ich dokonywania, pomaga Wnioskodawczyni w ich dokonywaniu, dzieli się z Wnioskodawczynią zdobytą wiedzą i doświadczeniem zawodowym, umożliwia Wnioskodawczyni uczestniczenie w postępowaniach sądowych, w których Zleceniobiorca występuje w charakterze pełnomocnika oraz spotkaniach z klientami”. Występuje zatem pewne świadczenie wzajemne, które powoduje, że czynności obu stron nie mają charakteru nie mają charakteru nieodpłatnego i słusznie omawiana interpretacja nie widzi w świadczeniu podatniczki wzajemnych świadczeń. Co jednak istotne interpretacja ta omawia wyłącznie jej sytuacje, bo też ona była wnioskodawcą, co jest zgodne z kolei z przepisem art. 14b Ordynacji podatkowej.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Ekwiwalentność

Zastanawiające jest jednak w tym stanie faktycznym ekwiwalentność tych świadczeń. Takie bowiem czynności, jakie wykonuje podatniczka bez wynagrodzenia innego niż wyżej opisane, wykonuje również personel pomocniczy w każdym tego typu podmiocie, często za konkretnym, choć w różnej wysokości, wynagrodzeniem. Jednocześnie personel ten, z uwagi na nieposiadanie uprawnień do świadczenia samodzielnie pomocy prawnej zawsze musi współdziałać z osobami takie uprawnienia posiadającymi. Otrzymuje więc zazwyczaj dokładnie te same świadczenia, co Wnioskodawczyni, a do tego wynagrodzenie.

Pojawia się zatem pytanie, czy to nie tyle podatniczka, lecz jej zleceniobiorca nie otrzymuje świadczeń częściowo nieodpłatnych? Teoretycznie tak, ale niekoniecznie. Wszystko bowiem zależy od ekonomicznego wyszacowania tych świadczeń wzajemnych. W wielu bowiem kancelariach tego typu personel otrzymuje wynagrodzenie w różnej wysokości (+często też inne świadczenia), co związane jest nie tylko z ilością wykonanej pracy, ale też po prostu doświadczeniem zawodowym, posiadaną wiedzą i umiejętnościami. Wynagrodzenie może w związku z tym kształtować się na różnym poziomie. Tzw. „bezpłatne praktyki” kierowane szczególnie dla osób nie mogących się wykazać jakimkolwiek doświadczeniem, również są często spotykanym zjawiskiem, gdyż świadczeniem wzajemnym jest właśnie możliwość zdobycia tego doświadczenia, tak rzeczywistego, jak też choćby w postaci „pozycji w CV”.

W przypadku Wnioskodawczyni aspekt zdobywania doświadczenia i praktyk w kancelarii adwokackiej ma ten dodatkowy aspekt wartościowy, iż w przypadku uzyskania tytułu doktora, będzie ona miała łatwiejszą drogę do zdobycia tytułu adwokata, właśnie powołując się na fakt odbycia takich praktyk. Z ekonomicznego punktu widzenia uznać więc można, że prawdopodobnie dochodzi do ekwiwalentności świadczeń i po obu stronach nie będzie to świadczenie nieodpłatne. A zatem co?

Przychód do opodatkowania

Na to pytanie prawdopodobnie odpowiada druga interpretacja i to, jak zaznaczono na wstępie, w sposób niekoniecznie oczekiwany przez wnioskodawczyni (choć niekoniecznie, gdyż w interpretacji IBPBII/1/415-960/09/BJ powołanej we wniosku zajęto akurat korzystne rozstrzygnięcie). Skoro bowiem dochodzi do świadczeń i nie są one, jak zgodnie twierdzi podatniczka i Organ, nieodpłatne, to muszą być odpłatne. Innej możliwości na gruncie ustawy o PIT nie ma. Odpłatne świadczenia zaś rodzą przychód, w tym wypadku, jako świadczenia barterowe z działalności wykonywanej osobiście na podstawie art. 13 pkt 8 ustawy o PIT po stronie wnioskodawczyni i z działalności gospodarczej (art. 14) po stronie kancelarii.

Wnioski

Są niestety przykre. Podatniczka w pewien sposób otworzyła puszkę Pandory. Potencjalne bowiem uznanie, iż świadczenia jej i kancelarii mają charakter odpłatny i barterowy, jeżeli tak rozstrzygnęła druga interpretacja, spowoduje naliczenie przychodu obu stronom. Jeżeli KAS pójdzie tą drogą (czego dotychczas nie robiła), to potencjalnie kłopotów spodziewać się mogą zarówno „darmowi praktykanci”, jak i podmioty korzystające z ich pracy (jako płatnicy PIT).

Mirosław Siwiński, radca prawny, doradca podatkowy, Dyrektor Departamentu Podatków w Kancelarii Prof. W. Modzelewskiego

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA