REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na dziecko od 2013 roku – nowe zasady odliczania

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
ulga prorodzinna 2013 w PIT; ulga na dziecko 2013; zasady odliczania ulgi prorodzinnej na dziecko
ulga prorodzinna 2013 w PIT; ulga na dziecko 2013; zasady odliczania ulgi prorodzinnej na dziecko

REKLAMA

REKLAMA

Nie zmienią się zasady rozliczania ulgi prorodzinnej dla rodziców, wychowujących dwójkę dzieci. Większe odliczenie przysługiwać będzie osobom, które wychowują troje i więcej dzieci. Nowe zasady mogą być niekorzystne dla niektórych rodziców wychowujących jedno dziecko.

Zobacz artykuł: Nowe zasady ulgi na dziecko od 2014 roku

Autopromocja

W rozliczeniu PIT w 2015 roku ulga na trzecie oraz czwarte i kolejne dziecko wzrośnie o 20 proc. To oznacza, że kwota odpisu podatkowego na trzecie dziecko wyniesie blisko 2002 zł, zaś na czwarte i każde następne – 2668,9 zł. Nie zmieni się zaś ulga na pierwsze i drugie dziecko, nadal będzie to po 1112,04 zł.

Nowelizacja ustawy o PIT na 2013 r. została uchwalona przez Sejm ostatecznie 24 października 2012 r. i podpisana przez Prezydenta 11 listopada 2012 r. Nowości obowiązywać będą od rozliczenia dochodów uzyskanych w 2013 roku.

Istotne zmiany dotyczące ulgi na dzieci omawia i komentuje doradca podatkowy Piotr Kaim.

Więcej dzieci = większa ulga

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z przepisami ustawy o PIT obowiązującymi do końca 2012 r., osoby które wychowują dzieci, mogą odliczać od podatku stałą kwotę na każde dziecko, niezależnie od ilości dzieci i poziomu osiąganych dochodów.

Zgodnie z decyzją Sejmu, ich uprawnienia mogą się zmienić począwszy od 1 stycznia 2013 r. Wynika to ze zmienionego brzmienia przepisu regulującego ulgę na dzieci, a więc art. 27f ustawy o PIT.

Ulga na dziecko dla przedsiębiorców w 2013 roku

Bez zmian pozostanie sytuacja rodziców, wychowujących dwójkę dzieci. Poprawie ulegnie sytuacja osób, które wychowują troje i więcej dzieci. Jednocześnie, nowe zasady mogą być niekorzystne dla rodziców wychowujących jedno dziecko, bowiem – zgodnie z decyzją Sejmu – osoby te utracą prawo do ulgi, jeżeli przekroczą poziom dochodów określony w nowelizacji.

W przypadku, gdy dziecko jest wychowywane przez dwójkę rodziców, wspomniany poziom dochodów wyniesie 112 tys. zł. dla obu rodziców łącznie. Po przekroczeniu tego progu, rodzice jednego dziecka nie będą mogli korzystać z ulgi.

Ulga na dzieci, podobnie jak idea podatku dochodowego, jest wyrazem zasady tzw. sprawiedliwości podatkowej. Wspomniana zasada zakłada, że ustawodawca powinien nakładać tylko takie podatki, które obywatel jest w stanie zapłacić.

Podatek dochodowy spełnia ten warunek w przygniatającej większości przypadków. Jego konstrukcja zakłada, że w kieszeni podatnika zostaje część dochodu, na ogół większa, która powinna wystarczyć do sfinansowania – co najmniej – bieżących kosztów utrzymania.

Trzeba przy tym zauważyć, że koszty utrzymania stają się wyższe, kiedy przychodzą na świat dzieci. Stąd spostrzeżenie, że dla osób, które mają dzieci, podatek dochodowy może być większym ciężarem niż dla osób, które ich nie mają. Ulga, o której jest niniejszy artykuł, była odpowiedzią na wspomnianą nierównowagę.

Polecamy poradnik: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.

W 2013 r. wzrośnie ulga prorodzinna

Zmiany jakie znalazły się w nowelizacji ustawy o PIT na 2013 r. – niekorzystne dla niektórych podatników z jednym dzieckiem i korzystne dla podatników z co najmniej trójką dzieci – wydają się kontrowersyjne.

Nie trzeba nikogo przekonywać, że urodzenie pierwszego dziecka podnosi koszty utrzymania rodziców. Co więcej, często jest tak, że podnosi je bardziej niż urodzenie kolejnych dzieci.

Dlatego – w świetle reguł sprawiedliwości podatkowej, rozumianych zgodnie z uwagami przedstawionymi powyżej – nie było powodów, by wprowadzać regulację, która sprawi, że podatnicy z jednym dzieckiem będą mieli utrudniony dostęp do ulgi.

Wydaje się zatem, że wprowadzając zmiany w uldze na dzieci, Sejm – zgodnie z zamysłem rządu – kierował się nie tyle zasadą sprawiedliwości podatkowej, co przesłankami polityki demograficznej. Przy okazji, faworyzując rodziny wielodzietne, Sejm dodatkowo skomplikował przepisy, co utrudni ich zrozumienie.

Co ciekawe, finansowy bilans zmian w uldze na dzieci nie będzie korzystny dla budżetu państwa. Jak napisano w uzasadnieniu projektu, rząd spodziewa się, że zmiany te doprowadzą do zmniejszenia wpływów budżetowych o ok. 3 mln. zł (efekt budżetowy nastąpi w 2014 r., kiedy podatnicy złożą zeznania za rok 2013).

Ulga na dziecko dla przedsiębiorców w 2013 roku

Ulga internetowa 2013

PIT 2013 – 50% kosztów nie dla bogatych twórców i wynalazców

Ulgi w PIT – w 2012 r. po staremu, zmiany dopiero od 2013 r.

Dwójka dzieci: wszystko po staremu?

Jak już wspomnieliśmy, sygnalizowane zmiany będą neutralne dla osób, które mają dwójkę dzieci. Osoby te, po staremu, będą mogły odliczać od podatku, na każde dziecko, kwotę, która została określona w skali jednego miesiąca jako 1/6 kwoty zmniejszającej podatek w dolnym przedziale skali podatkowej.

Innymi słowy podatnicy, o których tutaj mowa, będą mogli odliczyć na każde dziecko po 92,67 zł. miesięcznie, czyli po 1112,04 zł. rocznie. Biorąc pod uwagę, że chodzi o podatników z dwójką dzieci, suma odliczeń może wynieść do 2224,08 zł. rocznie.

Zrozumienie tej regulacji utrudnia zagadkowy, nowo wprowadzony przepis art. 27f ust. 2b ustawy o PIT.

Przepis ten stwierdza, że podatnicy, którzy mają więcej niż jedno dziecko mogą korzystać z odpowiedniej dla siebie ulgi, jeżeli „co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego” będą wykonywać władzę rodzicielską, pełnić funkcję opiekuna prawnego lub sprawować opiekę „w stosunku do więcej niż jednego dziecka”.

Może to sugerować, że wystarczy spełniać powyższy warunek przez jeden dzień w roku w stosunku do dwójki dzieci, by skorzystać z ulgi za wychowywanie dwójki dzieci w pełnym, rocznym wymiarze.

Jednakże, taka interpretacja byłaby sprzeczna z logiką pozostałej części art. 27f ustawy o PIT, która nakazuje, by kwota ulgi była obliczana w stosunku miesięcznym. W przypadku zmiany liczby dzieci lub innych zmian wpływających na zakres uprawnień do ulgi w trakcie roku, należy badać zakres tych uprawnień za każdy miesiąc odrębnie.

Tak też sugeruje uzasadnienie projektu zmian na 2013 r. Można się zatem zastanawiać, jaki był cel wprowadzenia wspomnianego powyżej art. 27f ust. 2b, który wiąże pewne – nie do końca jasne – skutki prawne ze sprawowaniem funkcji rodzicielskich „co najmniej przez jeden dzień w roku”.

Jaka ulga na dziecko dla rodziców po rozwodzie lub w separacji?

Rodziny wielodzietne po nowemu

Jak już wspomnieliśmy, nowelizacja poprawia sytuację osób, które wychowują troje i więcej dzieci.

Za trzecie dziecko podatnicy będą mogli odliczać kwotę 139 zł. miesięcznie, a w stosunku rocznym – 1668,06 zł. Innymi słowy, odliczenia za trzecie dziecko będą wyższe o 50% niż odliczenia za pierwsze i drugie dziecko z osobna.

Z kolei za czwarte i każde następne dziecko podatnik będzie mógł odliczyć 185,34 zł. za miesiąc, czyli 2224,08 w stosunku rocznym. W związku z tym, odliczenia te będą wyższe o 100% niż odliczenia przysługujące za pierwsze i drugie dziecko z osobna.

Trzeba przy tym pamiętać, że rodziny wielodzietne nie zwiększą odliczeń za pierwszą dwójkę dzieci. Jednocześnie, do tych rodzin również można odnieść uwagi z poprzedniego akapitu, dotyczące znaczenia warunku mówiącego o tym, że wystarczy, by podatnik wykazał się choćby jednym dniem sprawowania funkcji rodzicielskich w stosunku do określonej liczby dzieci.

Znaczenie tego warunku wydaje się niejasne, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że zakres prawa do ulgi będzie określany, jak dotąd, w stosunku miesięcznym.

Polecamy poradnik: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.

Jedynacy na cenzurowanym

Co do zasady, podatnicy z jednym dzieckiem będą odliczali ulgę w takim samym wymiarze, jak podatnicy z dwójką dzieci, z tym zastrzeżeniem, że nie pomnożą kwoty ulgi przez dwa. Innymi słowy, za jedno dziecko odliczą 92,67 zł. miesięcznie, czyli 1112,04 zł. rocznie.

Jednakże, w stosunku do tych podatników Sejm przyjął ograniczenie, o którym była już mowa powyżej. Jeżeli podatnik będzie pozostawał przez cały rok kalendarzowy w związku małżeńskim, utraci prawo do ulgi, jeżeli łączne dochody małżonków przekroczą 112.000 zł rocznie.

Ulga na dziecko dla przedsiębiorców w 2013 roku

W stosunku do podatników, którzy choćby część roku kalendarzowego będą poza związkiem małżeńskim (w konkubinacie), próg ten będzie dwa razy niższy i wyniesie 56.000 zł. rocznie.

Wyjątek dotyczy podatników niepozostających w związku małżeńskim, którzy będą samotnie wychowywali dziecko małoletnie: tacy podatnicy utracą prawo do ulgi po przekroczeniu 112 tys. zł., tak samo jak małżonkowie.

Dodajmy, że ta ostatnia zasada – zapisana w nowym art. 27f ust. 2 pkt 1 lit. b) - jest pierwszym jednoznacznym potwierdzeniem doktryny sądowej, wedle której sam fakt pozostawania poza związkiem małżeńskim nie oznacza nabycia statusu osoby samotnie wychowującej dziecko (status ten jest istotny dla korzystania z innej ulgi, przewidzianej dla takich właśnie osób).

Przy ocenie, czy podatnik przekroczył próg, poza którym nie może korzystać z ulgi, pod uwagę będą brane tylko trzy kategorie dochodów: dochody opodatkowane na zasadach ogólnych (według skali progresywnej), dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz dochody z działalności gospodarczej, opodatkowane metodą liniową.

Rozlicz swój PIT

Piotr Kaim, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA