| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Podatki osobiste > PIT > Jak opodatkować przychody z reklam na stronach internetowych?

Jak opodatkować przychody z reklam na stronach internetowych?

Przychody uzyskiwane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej z tytułu udostępnienia powierzchni reklamowych w sieci Internet należy zakwalifikować jako przychody pochodzące z dzierżawy zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT)

Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 7 stycznia 2010 r. (III SA/Wa 1448/10).

Sprawa dotyczyła spółki, która w ramach realizacji programu partnerskiego poszukiwała pełnoletnich osób fizycznych (tzw. partnerów) nieprowadzących działalności gospodarczej, które posiadają prawo do zarządzania stronami internetowymi. 

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Następnie zawierała z nimi umowy drogą elektroniczną, w ramach których partner oddawał powierzchnię reklamową swej witryny do używania i pobierania pożytków na czas nieokreślony w zamian za wynagrodzenie w postaci comiesięcznego czynszu.

Na wydzierżawionych powierzchniach witryn spółka zamieszczała reklamy w postaci bannerów, paneli, informacji reklamowych, czy odsyłaczy (tzw. linków) do stron internetowych.

Dzierżawa, zlecenie, czy przychód z innych źródeł?

W związku z powyższym spółka zwróciła się z wnioskiem o interpretację indywidualną, w którym zapytała, czy przychody uzyskiwane przez partnerów uczestniczących w programie partnerskim należy kwalifikować, jako przychody z dzierżawy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, czy też jako przychody z umowy zlecenia lub umowy o podobnym charakterze, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

W dalszej części wniosku spółka pytała, czy ciążą na niej obowiązki płatnika?

Spółka przedstawiła własne stanowisko, zgodnie z którym czynsz uzyskiwany przez partnerów z tytułu zawartych umów należy zaklasyfikować do przychodów z dzierżawy. W związku z tym nie ciąży na niej obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy.

Organ podatkowy w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lutego 2010 r. (IPPB1/415-921/09-2/AM) uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe i stwierdził, iż przychody uzyskane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej z tytułu udostępnienia powierzchni reklamowych w sieci Internet należy zakwalifikować jako przychody osiągnięte z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Organ uznał, że podatnik (partner), który osiągnął omawiany przychód będzie zobligowany do wykazania go w zeznaniu podatkowym (PIT-36) składanym za dany rok podatkowy i obliczenia podatku należnego od sumy uzyskanych dochodów, według skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Spółka, po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, złożyła skargę do WSA, który przyznał jej rację, podzielając przedstawioną wyżej argumentację.

Źródło: taxonline.pl

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Vaillant Sp. z o.o.

Producent kompletnych rozwiązań systemów grzewczych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »