| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Podatki osobiste > PIT > Reklamy na blogu opodatkowane jak najem

Reklamy na blogu opodatkowane jak najem

Zysk, jaki bloger uzyskuje z udostępniania na swoim blogu różnych reklam, musi rozliczyć z fiskusem. Minister Finansów zezwolił osobom fizycznym na opodatkowanie takich przychodów ryczałtową stawką 8,5-proc.

Osoba fizyczna, która posiada swoją stronę internetową czy też prowadzi internetowy blog, często udostępnia kawałek powierzchni swojej witryny pod reklamę. Bloger podpisuje umowę z przedsiębiorcą chcącym promować swoją firmę, na blogu pojawia się reklama firmy, a wynagrodzenie jest uzależnione od liczby kliknięć. Fiskus do tej pory kwalifikował uzyskane przez osobę fizyczną przychody z tytułu udostępniania powierzchni reklamowej na stronie internetowej jako przychody z innych źródeł, opodatkowane progresywnym podatkiem dochodowym ze stawkami 18-proc. i 32-proc.

Fiskus zabraniał ryczałtu

W interpretacji  indywidualnej z dnia 05.03.2014 r. o sygn. ILPB1/415-1348/13-2/TW Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu fiskus rozstrzygnął sprawę podpisanej umowy o udostępnianie, która upoważniała firmę do pełnej kontroli nad wyświetlaniem reklamy, podejmowania decyzji, w którym miejscu reklama ma się wyświetlać, a właścicielowi strony przydzielała wynagrodzenie. Urząd skarbowy uznał, że do rozliczenia przychodu z tej umowy właściciel strony nie może wybrać ryczałtu od dzierżawy, ponieważ umowa nie ma cech umowy dzierżawy. Stanowi umowę nienazwaną, w której stosunki prawne łączące strony umowy strony kreują w sposób dowolny i odpowiadający im. Poza tym, takiego zysku nie można rozliczyć w ramach dzierżawy czy najmu, gdyż witryna internetowa nie jest rzeczą.

Nowe wzory deklaracji i informacji PIT 2014 / 2015

Umowy zlecenia 2014 / 2015 – składki ZUS

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ryczałtowa opodatkowania zysku z reklam w internecie jednak legalna

Na ryczałt w przypadku udostępniania przestrzeni internetowej zgadzały się z kolei sądy. Orzeknięto, że umowa udostępniania powierzchni internetowej pod reklamę co prawda jest umową nienazwaną, ale jest podobna do umowy dzierżawy czy najmu. Ponadto, zdaniem sądów co prawda nie następuje tu ani dzierżawa ani najem jakieś rzeczy, ale ma miejsce oddanie do użytkowania bytu wirtualnego, jakim jest część powierzchni witryny.

Odmienne stanowisko fiskusa i orzecznictwa zmuszały właścicieli stron internetowych do korzystania z drogi sądowej, aby móc rozliczać się z udostępnienia części strony w formie ryczałtu ze stawką 8,5-proc. Na korzyść podatników spór rozstrzygnął we wrześniu 2014 r. Minister Finansów, wydając interpretację ogólną, pozwalającą osobom fizycznym zarządzającym stronami internetowymi zaliczać wynagrodzenie otrzymywane z tytułu udostępnienia kawałka strony pod reklamę do tego samego źródła przychodów, co najem, dzierżawa lub inne umowy o podobnym charakterze. To zaś daje możliwość opodatkowania zysków z takich umów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W przeciwieństwie do interpretacji indywidualnej, interpretacja ogólna fiskus kieruje do wszystkich podatników w celu jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej. Jest ona dla wszystkich podatników zabezpieczeniem przed ryzykiem podjęcia niewłaściwych decyzji podatkowych

Katarzyna Miazek, Tax Care

Żaneta Rowińska,  księgowa Tax Care

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Exact Software

Exact Software Poland Sp. z o.o. dostarcza dynamiczne oprogramowanie dla biznesu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »