REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż domu a PIT - kredyt nie jest kosztem

Sprzedaż domu a PIT - kredyt nie jest kosztem
Sprzedaż domu a PIT - kredyt nie jest kosztem
Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt nie jest kosztem uzyskania przychodu przy sprzedaży domu, który powstał dzięki środkom pożyczonym z banku. I nie ma tu znaczenia, że rzeczoznawca bankowy potwierdzi, że kwota kredytu została rzeczywiście wykorzystana na budowę domu. Kosztem są wyłącznie wydatki na budowę, potwierdzone fakturami.

Osoby, które za pożyczone z banku pieniądze budują dom system gospodarskim, powinny skrzętnie gromadzić faktury dokumentujące wydatki na zakup materiałów i usług budowlanych. W ten sposób – w razie konieczności sprzedaży – będzie mógł obniżyć o te wydatki ewentualny przychód ze zbycia nieruchomości. Inne drogi, na skróty, w tym przypadku nie zadziałają.

Autopromocja

Budowa domu systemem gospodarczym - kredytujący bank nie żądał faktur

Do izby skarbowej zwrócił się podatnik, który po zaciągnięciu kredytów w banku na działkę i budowę domu. Budynek powstawał tzw. systemem gospodarczym: podatnik nie wynajął żadnej firmy, tylko samodzielnie organizował budowę, kupując materiały i zatrudniając fachowców.

Zgodnie z umową z bankiem, nie musiał prezentować rachunków oraz faktur, gdyż po zakończeniu budowy wyceny miał dokonać rzeczoznawca. To jego opinia miała zdecydować, czy bank uzna, że podatnik rzeczywiście wykorzystał pieniądze zgodnie z celem umowy. W rezultacie więc podatnik nie gromadził rachunków czy faktur, a więc nie dysponuje dokumentami, które mógłby wykorzystać do udowodnienia wydatków związanych z budową.

To nie stanowiłoby problemu, gdyby podatnik – jak pierwotnie zamierzał – zamieszkał w nowo powstałym domu. Jednak ze względu na zmianę planów zdecydował on, że po uzyskaniu opinii od rzeczoznawcy sprzeda dom. Jako że od chwili zakupu gruntu, na którym stanął dom, nie minęło jeszcze 5 lat, podatnik musi liczyć się z koniecznością zapłaty podatku. Uznał jednak, że uda mu się ten podatek obniżyć, jeśli udowodni, jakie były koszty budowy. Jako że nie zbierał dokumentów, zapytał izbę o to, czy może pójść na skróty? Mianowicie chciał jak koszt budowy wpisać wartość kredytu, jaki zaciągnął na dom, ewentualnie wartość budynku, jaka będzie wynikać z szacunku bankowego rzeczoznawcy.

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Kredyt ani wycena rzeczoznawcy nie potwierdzi kosztów podatkowych

Ale Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 5 listopada 2015 r. (sygnatura IPTPB2/4511-440/15-4/JR) uznała stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Urzędnicy przypomnieli, że do kosztów zbycia nieruchomości można zaliczyć m.in. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości i wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty opłaty sądowe.

Poza tym, zgodnie z art. z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodu w przypadku odpłatnego zbycia są udokumentowane koszty wytworzenia. Przy czym, jak zaznaczyli urzędnicy, te ostatnie – jak mówi art. 22 ust 6e, ustala się na podstawie faktur VAT.

To oznacza, jak wynika z interpretacji podatkowej, że podatnik nie może wyliczyć kosztu budowy na podstawie samej kwoty zaciągniętego kredytu, ani także na podstawie wyceny rzeczoznawcy. Jedynym sposobem, aby wykazać koszty budowy domu, jest przedstawienie faktur dokumentujących wydatki poniesione w trakcie budowy.

Zwrot pracownikowi wydatków na taksówkę bez PIT

Trzeba zbierać paragony, rachunki i faktury

Dla podatnika nie jest to przyjemna decyzja, jako że oznacza, że w razie sprzedaży nie będzie mógł przedstawić praktycznie żadnych dokumentów, dzięki którym obniżyłby uzyskaną kwotę o wydatki na budowę. To oznacza, że podatek musiałby zapłacić od całej kwoty uzyskanej ze zbycia domu, mimo że faktyczny zysk byłby niewielki albo wręcz go by nie było. Na dodatek większość kwoty podatnik będzie musiał oddać bankowi w ramach spłaty kredytu.

Dlatego warto pamiętać, że to, co zadowala bank, nie musi stanowić dowodu dla fiskusa. I że trzeba zbierać rachunki i faktury, jako że w razie nagłej zmiany sytuacji pozwolą one zaoszczędzić sporo pieniędzy na podatku.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA