| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Podatki osobiste > Podatki i opłaty lokalne > Czy po oddaniu samochodu na złom trzeba płacić podatek od środków transportowych?

Czy po oddaniu samochodu na złom trzeba płacić podatek od środków transportowych?

Samo złomowanie pojazdu, podobnie jak np. kradzież nie powoduje automatycznie wygaśnięcia obowiązku w podatku od środków transportowych. Właściciele pojazdów muszą płacić ten podatek do czasu wyrejestrowania pojazdu (uzyskania decyzji organu rejestrowego o wycofaniu pojazdu z ruchu) i złożenia deklaracji na podatek od środków transportowych o wygaśnięciu obowiązku podatkowego.

Podatek od środków transportowych jest podatkiem typu majątkowego, związanym z posiadaniem prawa własności.

Istnienie prawa własności, jak i fakt, że pojazd jest zarejestrowany oznacza, że osoba figurująca w rejestrze jako właściciel pojazdu jest obciążona obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku od środków transportowych.

Dla wygaśnięcia obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych w drodze wyrejestrowania istotne jest wydanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu. Porzucenie pojazdu, kradzież, czy jego fizyczna likwidacja, np. poprzez złomowanie, nie zwalnia właściciela z obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych.

Pojazd podlega wyrejestrowaniu w przypadku:
- przekazania do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o demontażu pojazdu lub równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie;
- kradzieży, jeżeli jego właściciel złoży stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za fałszywe zeznania;
- wywozu z kraju, jeśli pojazd został zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicą;
- zniszczenia (kasacji) za granicą;
- udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności;
- przekazania niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie.

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

W przypadku złomowania do uzyskania stosownej decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu niezbędny jest wniosek właściciela.

Do wypełnionego wniosku (formularz wniosku można uzyskać w siedzibie urzędu) należy załączyć:
- odpowiednie zaświadczenie od przedsiębiorcy prowadzącego stacje demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów,
- dowód rejestracyjny,
- karta pojazdu, jeżeli była wydana,
- tablice rejestracyjne.

Należy jednak pamiętać, że data uzyskania zaświadczenia od przedsiębiorcy prowadzącego stacje demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów nie ma żadnego znaczenia dla obowiązku podatkowego – ciąży on nadal, pomimo iż pojazdu już nie ma.

Dlatego należy złożyć wniosek o wyrejestrowanie pojazdu i uzyskać decyzję starosty. Szczególne znaczenie ma to na przełomie miesięcy, gdyż może się okazać, iż podatnik będzie musiał dokonać zapłaty podatku za kolejny miesiąc. Dla przykładu, kasacja samochodu nastąpi na koniec lipca, a wyrejestrowanie dopiero w sierpniu.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Skrivanek sp. z o.o.

Skrivanek sp. z o.o. jest jedną z największych firm tłumaczeniowych i szkół językowych w Europie Środkowej i Wschodniej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »